[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zna pan mój wczeÅ›niejszy film Zet i dwa zera?O braciach blizniakach.ZrobiÅ‚em go bo chciaÅ‚em sprawdzić, jak siÄ™ czuje czÅ‚owiek, który caÅ‚e życiestoi przed lustrem.W sensie materiaÅ‚u genetycznego brat blizniak to przecież identyczny osobnik;rzeczywisty, powielony.Podobna myÅ›l przyÅ›wiecaÅ‚a mi podczas krÄ™cenia 8 i pół kobiety.Ojciec isyn porównujÄ… swoje ciaÅ‚a.Jestem przekonany, że silnie obecne w mężczyznie poczucie braku,melancholii i frustracji bierze siÄ™ wÅ‚aÅ›nie z niemożnoÅ›ci nawiÄ…zania Å›cisÅ‚ego kontaktu z ojcem.ProszÄ™ mnie dobrze zrozumieć: nie mówiÄ™ o seksualnej wiÄ™zi, tylko o trwaÅ‚ym zwiÄ…zku duchowymmężczyzn.W Pana filmach takich wÅ‚aÅ›nie zwiÄ…zków, opartych na uczuciu i miÅ‚oÅ›ci, brakuje w relacjachmÄ™sko-damskich.Jestem zagorzaÅ‚ym darwinistÄ….Uważam, że dla kobiet i mężczyzn najważniejsza jest prokreacja,czyli seks, a nie miÅ‚ość.W naszej kulturze o miÅ‚oÅ›ci zaczÄ™to mówić dopiero w epoce renesansu.Winnych kulturach, historycznie rzecz biorÄ…c, taki stan w ogóle nie byÅ‚ opisywany.MówiÄ…c cynicznie:miÅ‚ość to skomplikowana strategia.Albo inaczej cywilizowany sposób dążenia do kopulacji.Takasztuczka, żeby zaspokoić zmysÅ‚y.Z mojego punktu widzenia fantazje erotyczne to także gra, którejcelem jest prokreacja.W filmie mówiÄ™ o tym lekko, a nawet z odrobinÄ… ironii.Emocje to iluzja?Koncepcje miÅ‚oÅ›ci zmieniajÄ… siÄ™ co pewien czas.Trudno dopatrzyć siÄ™ tu jakichÅ› konsekwencji.Mam zdecydowany dystans do tych spraw.Nie ukrywam, że i do tworzonych przeze mnie postacifilmowych.WyjÄ…tkiem sÄ… bohaterowie 8 i pół kobiety.Zależy mi, żeby publiczność czuÅ‚a do nichsympatiÄ™.BÄ™dÄ…c materialistÄ…, a nawet cynikiem, wystrzega siÄ™ Pan w swoich filmach dosadnoÅ›ci iokrucieÅ„stwa.PokazujÄ…c seks, nie przekracza Pan granic przyzwoitoÅ›ci.Skoro nie uznaje Pantradycyjnych Å›wiÄ™toÅ›ci, co Pana przed tym powstrzymuje?Nie chcÄ™, żeby moja publiczność zamieniÅ‚a siÄ™ w podglÄ…daczy.Nie robiÄ™ filmówpornograficznych.Zostawiam wolnÄ… przestrzeÅ„, żeby widzowie mogli zapeÅ‚nić jÄ… wÅ‚asnymiseksualnymi fantazjami.WspomniaÅ‚ Pan, że Fellini imponowaÅ‚ Panu miÄ™dzy innymi tym, że wykorzystywaÅ‚ wÅ‚asnÄ… biografiÄ™w swoich filmach.Do jakiego stopnia PaÅ„skÄ… twórczość można nazwać autobiograficznÄ…?Wszystkie moje filmy sÄ… w pewnym sensie autobiografiami.JeÅ›li natomiast chodzi panu o mójstosunek do ojca, to pragnÄ™ pana uspokoić nigdy z nim nie spaÅ‚em.Zawsze pragnÄ…Å‚em, abywytworzyÅ‚a siÄ™ miÄ™dzy nami silniejsza wiÄ™z.%7Å‚aÅ‚ujÄ™, że nie byÅ‚em gotów sÅ‚uchać go, kiedy żyÅ‚.UmarÅ‚, zanim staÅ‚em siÄ™ dorosÅ‚ym czÅ‚owiekiem.Nie byÅ‚o wiÄ™c dialogu miÄ™dzy nami.Ojciec jestpierwowzorem takich postaci w moich filmach, jak Gambon z Kucharza, zÅ‚odzieja, jego żony i jejkochanka czy Dennehy z Brzucha architekta.Stawiam go w zÅ‚ym Å›wietle.Odzwierciedla to byćmoże dojmujÄ…ce poczucie straty, jakie odczuwam do dziÅ› z powodu jego Å›mierci.WspólnÄ… cechÄ… Pana niektórych filmów, mam na myÅ›li 8 i pół kobiety, Pillow Book i DzieciÄ…tko zMâcon, jest fascynacja kulturÄ… Dalekiego Wschodu.MógÅ‚by Pan wyjaÅ›nić, co tak bardzo Pana wniej pociÄ…ga?Jestem z wyksztaÅ‚cenia malarzem.Po raz pierwszy zetknÄ…Å‚em siÄ™ ze sztukÄ… Wschodu na studiach.AnalizujÄ…c obrazy, na przykÅ‚ad Toulouse-Lautreca, Degasa, Moneta czy van Gogha, doszedÅ‚em downiosku, że swój oryginalny ksztaÅ‚t zawdziÄ™czajÄ… one wpÅ‚ywom Orientu.To mnie zastanowiÅ‚o.ZaczÄ…Å‚em siÄ™ doszukiwać wschodnich inspiracji u Vermeera.Tajemniczy styl jego malarstwa da siÄ™,moim zdaniem, wytÅ‚umaczyć tylko silnÄ… fascynacjÄ… azjatyckÄ… sztukÄ….Wtedy w Europie nikt tak niemalowaÅ‚.PoznajÄ…c sztukÄ™ chiÅ„skÄ… i japoÅ„skÄ…, rozsmakowaÅ‚em siÄ™ w ich kulturze.PrzeczytaÅ‚em sporoksiążek, również historycznych.ZdziwiÅ‚o mnie, że moje wczesne filmy najwiÄ™kszy sukces odniosÅ‚ywÅ‚aÅ›nie w Azji.To paradoks, bowiem uchodzÄ… one za wyrafinowane i trudno dostÄ™pne nawet dlawyksztaÅ‚conego Europejczyka, Å›wietnie radzÄ…cego sobie z wyÅ‚apywaniem subtelnych aluzji.Niewiem, na czym to polega.Tak samo nie umiem wytÅ‚umaczyć szczególnego zainteresowaniaJapoÅ„czyków dzieÅ‚ami Masaccia, Vermeera i Veronesego a wiÄ™c artystów dla mnie ważnych.PytaÅ‚em o to mojÄ… przyjaciółkÄ™ Emi WadÄ™.To jedyna Japonka, która zdobyÅ‚a Oscara (za kostiumy dofilmu Kurosawy Ran).Bezskutecznie.PrzekonaÅ‚a mnie tylko, że powinienem krÄ™cić filmy w Azji.Efektem fascynacji kulturÄ… Dalekiego Wschodu wydaje mi siÄ™ stale rosnÄ…ce w Pana filmachzainteresowanie ludzkim ciaÅ‚em.Nie tylko ja interesujÄ™ siÄ™ ludzkÄ… anatomiÄ….CiaÅ‚o to uniwersalny jÄ™zyk, za pomocÄ… którego możemysiÄ™ porozumiewać pod każdÄ… szerokoÅ›ciÄ… geograficznÄ….Seks, zdrowie, Å›mierć to zjawiska, któreobchodzÄ… wszystkich.LudzkÄ… wspólnotÄ™ okreÅ›la fizyczność.Legendy zaÅ›, systemy filozoficzne ipolityczne zmieniajÄ… siÄ™ w miarÄ™ upÅ‚ywu czasu.A ciaÅ‚o trwa.Bez koÅ„ca.W poprzednich Pana filmach muzyka współtworzyÅ‚a dramaturgiÄ™ filmu.ByÅ‚a skÅ‚adnikiem nie mniejistotnym niż obraz.W 8 i pół kobiety peÅ‚ni natomiast rolÄ™ marginalnÄ…
[ Pobierz całość w formacie PDF ]