[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przez funkcjonowanie rozumie siÄ™ zdolność organizacji do wypeÅ‚niania swych funkcji przyuwzglÄ™dnieniu celu.Przez sprawność rozumie siÄ™ zdolność organizacji do należytego i racjonalnegowypeÅ‚niania swych funkcji przy uwzglÄ™dnianiu celu.Przez skuteczność dziaÅ‚ania rozumie siÄ™ zdolnośćorganizacji do osiÄ…gniÄ™cia celu (Tizzani, Bruno, Grassi 1996).WiÄ™zienie musi zatem dysponowaćpersonelem, którego jakość i liczba (nasycenie) zagwarantujÄ… zarówno funkcjonowanie, jak isprawność oraz skuteczność jego dziaÅ‚ania na poziomie optymalnym.Personel ten, mimo zróżnicowania pod wzglÄ™dem poziomu wyksztaÅ‚cenia i przygotowaniazawodowego, musi charakteryzować siÄ™ pewnymi wspólnymi wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciami, dyktowanymispecyfikÄ… dzisiejszego wiÄ™zienia:1.Uznanie celów poprawczych jako naczelnych przy jednoczesnym peÅ‚nym sza-85cunku dla wzglÄ™dów bezpieczeÅ„stwa zarówno zakÅ‚adu penitencjarnego, personelu, jak i wiÄ™zniów, cooznacza przeciwdziaÅ‚anie opisanym przeze mnie zagrożeniom z ich strony2.Uznanie praw wiÄ™zniów w kategoriach praw czÅ‚owieka wedÅ‚ug obowiÄ…zujÄ…cych standardówÅ›wiatowych i europejskich (vide: rozdz.5), co oznacza humanitarne ich traktowanie, zachowujÄ…cegodność osobistÄ… (Szymanowski 1995).3.Uznaniem faktu kurczenia siÄ™ wÅ‚adzy nad wiÄ™zniami opartej na sile i przymusie na rzecz wzrostuwÅ‚adzy nad nimi opartej na autorytecie, którego treÅ›ciÄ… sÄ…: znajomość rzeczy i pozytywne cechyosobowoÅ›ci {Stojkowie 1985, za: French i Raven; Hepburn 1985; Härenstam 1989).4.Uznaniem profesjonalizmu jako warunku poprawy skutecznoÅ›ci oddziaÅ‚ywania penitencjarnego (wtym resocjalizacyjnego) oraz szerokiej i wielostronnej współpracy ze spoÅ‚eczeÅ„stwem, w skÅ‚ad którejwchodzÄ… elementy kontroli tego, co dzieje siÄ™ w wiÄ™zieniu i preferencji zasad normalnoÅ›ci,odpowiedzialnoÅ›ci i otwartoÅ›ci (Machel 1994a, za: Rentzmann) w polityce penitencjarnej.Warunkiem osiÄ…gniÄ™cia sukcesu resocjalizacyjnego, zwÅ‚aszcza w tak trudnym wychowawczoÅ›rodowisku spoÅ‚ecznym jak wiÄ™zienie, jest posiadanie kompetencji resocjalizacyjnej.PrzezkompetencjÄ™ rozumie siÄ™ posiadanie wiedzy umożliwiajÄ…cej wydawanie sÄ…du, wypowiadanieautorytatywnego zdania; zakres zagadnieÅ„, o których dana osoba może wyrokować, gdyż posiadaodpowiednie wiadomoÅ›ci i doÅ›wiadczenie" (SÅ‚ownik wyrazów obcych 1962, s.351).WedÅ‚ug F.Mingotauda (1994), na podstawie sformuÅ‚owaÅ„ różnych autorów na temat kompetencji,można wymienić nastÄ™pujÄ…ce twierdzenia:- kompetencja to zbiór wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ci,- kompetencja w dużym stopniu zależy od kontekstu,- mówienie o kompetencji ma sens tylko w odniesieniu do wykorzystywania jej w dziaÅ‚aniu,- posiadanie kompetencji można stwierdzić po efektach, jakie przynosi dziaÅ‚anie.Na użytek tej pracyprzedstawiÄ™ definicje kompetencji F.Mingotauda ( 1994, s.71),która brzmi: Kompetencja jest to obserwowalna i mierzalna wypadkowa ogółu wiedzy i umiejÄ™tnoÅ›ciprzyswojonych, opanowanych i zastosowanych w praktyce, zmobilizowanych przez czÅ‚owieka dorozwiÄ…zywania problemu zawodowego".Autor zwraca uwagÄ™, że kompetencja w dużym stopniu zależy od kontekstu.Pow' na być wiÄ™c jaknajdokÅ‚adniej opisana z uwzglÄ™dnieniem tego kontekstu, a zwÅ‚aszc- przeznaczonych zasobów, Å›rodków i warunków wykonania dziaÅ‚ania,- wykorzystania w praktyce,- oczekiwanych wyników (poziom oczekiwaÅ„).W przedstawionym znaczeniu kompetencjeresocjalizacyjne posiada wysoce profesjonalny personel pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczny.W postÄ™powaniu resocjalizacyjnym najpierw należy skÅ‚onić wiÄ™znia do podda siÄ™ badaniudiagnostycznemu, by ustalić, na czym polega, jaki ma zakres i jakÄ… gÅ‚Ä™ kość oraz na skutek czegopowstaÅ‚o jego nieprzystosowanie spoÅ‚eczne.Należy o' Å›lić, co je stymuluje i na ile można tonieprzystosowanie zmniejszyć.Potrzebna jest wiedza i umiejÄ™tnoÅ›ci z zakresu negocjacji i diagnostykipsychologicznej, ewentual86nie pedagogicznej.PrzesÅ‚anki kryminologiczne nakazujÄ… zbadanie kontekstu endogennego orazegzogennego.Diagnoza pozwala na przewidywanie prawdopodobnych reakcji wiÄ™znia na warunkiwiÄ™zienne (prognoza penitencjarna i sugestie co do sposobów postÄ™powania z nim) (Lewicki, Paryzek,Waligóra 1974, s.446 in.; UrbaÅ„ska 1994, s.166 in.; Kempa 1996, s.253).W drugiej kolejnoÅ›ci należy opracować indywidualny program resocjalizacji lub programoddziaÅ‚ywania terapeutycznego i przedstawić go wiÄ™zniowi jako propozycje do zaakceptowania iuczestniczenia w nim z wÅ‚asnej woli (zasada partnerstwa).Jest to warunek uruchomienia" programuz nadziejÄ… na oczekiwany skutek (SÄ™k 1993, s.365 in.; Herman 1998, s.157).W trzeciej kolejnoÅ›ci nastÄ™puje uruchomienie" programu, czyli realizacja zawartych w nim wskazaÅ„.Zasadniczy ciężar spoczywa na osobie resocjalizowanej, której aktywność polega na wykonywaniunaÅ‚ożonych na niÄ… i jednoczeÅ›nie przyjÄ™tych przez niÄ… obowiÄ…zków (zadaÅ„).Zadanie resocjalizatora(terapeuty) polega na wspomaganiu i współdziaÅ‚aniu oraz kontrolowaniu.Należy pamiÄ™tać o różnychdoznaniach, które odczuwa podopieczny, funkcjonujÄ…c w wiÄ™ziennym kontekÅ›cie spoÅ‚ecznym (Machel1994a, s.141-144).Program oddziaÅ‚ywania resocjalizacyjnego przewiduje bardzo urozmaiconÄ…metodykÄ™: od pracy, przez nauczanie resocjalizacyjne, pracÄ™ oÅ›wiatowo-wychowawczÄ…,oddziaÅ‚ywania przez grupÄ™, nagradzanie i karanie, indywidualnie dobrane terapie zajÄ™ciowe,psychoterapie, różne treningi (np
[ Pobierz całość w formacie PDF ]