[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.49 Artykuł 5.CZY SYN BO%7łY POWINIEN BYA PRZYJ NATURLUDZK WE WSZYSTKICH JEDNOSTKACH ?Na pozór tak.1.Przyjęcie bowiem dotyczyło natury ludzkiej jako takiej, w jej istocie.Wszystkozaś, co przysługuje danej naturze jako takiej, jest właściwe każdej rzeczy posiadającejtę naturę.Wypadało więc, by Słowo Boże przyjęło naturę ludzką we wszystkichosobnikach.2.Miłość Boska była zródłem Wcielenia Bożego.Dlatego powiedziano1): TakBóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał.Miłość zaś sprawia, żeczłowiek udziela się swoim przyjaciołom możliwie najpełniej.Otóż, jak wiemy2),przyjęcie wielkiej liczby natur ludzkich leżało w granicach możliwości Syna Bożego.Z tej racji mógł On przyjąć wszystkie te natury i byłoby stosowne, gdyby je wszystkieprzyjął.3.Mądry rzemieślnik wykonuje swe dzieło posługując się możliwie najprostsząmetodą.Prostsze zaś byłoby przyjęcie wszystkich ludzi do synostwa rodzonego niż,mówiąc słowami Pisma św.3), doprowadzenie wielu do synostwa przybranego zapośrednictwem jednego Syna rodzonego.Syn Boży powinien był więc przyjąć naturęludzką istniejącą we wszystkich osobnikach.A JEDNAK Damasceńczyk mówi4), że Syn Boży  nie przyjął natury ludzkiej wsensie gatunku, nie przyjął bowiem wszystkich osobników należących do tej natury.WYKAAD.Przyjęcie natury ludzkiej we wszystkich osobnikach nie odpowiadałoSłowu Bożemu.Po pierwsze, znikłaby mnogość osobników, cecha właściwa tejnaturze.Jak już wiemy5), w naturze przyjętej nie należy dopatrywać się innegoosobnika prócz Osoby przyjmującej.Założenie więc, że poza przyjętą nie ma żadnejinnej natury ludzkiej, prowadziłoby do wniosku, że jedynym osobnikiem tej naturyjest Osoba przyjmująca.Po drugie.Wcielony Syn Boży jest pierworodnym między wieloma braćmi6) zewzględu na naturę ludzką, podobnie jak jest pierworodnym wszelkiego stworzenia7)ze względu na naturę boską.Takie przyjęcie niwelowałoby Jego stopień w hierarchii,wszyscy ludzie bowiem byliby wówczas hierarchicznie równi.Po trzecie, z jednością wcielonej hipostazy boskiej harmonizuje przyjęcie jednejtylko natury ludzkiej, tak iż z obu stron ludność zostaje zachowana.Ad 1.Przyjęcie odpowiada naturze ludzkiej Jako takiej, jako że nie jest to dla niejodpowiednim z racji osoby; natomiast naturze boskiej odpowiada przyjęcie raczej zracji osoby.Nie znaczy to jednak, iż  być przyjętą jest czymś, co należy do istotyludzkiej natury bądz też stanowi jej cechę charakterystyczna, gdyż gdyby tak było,przymiot ten przysługiwałby wszystkim osobnikom należącym do tej natury.Ad 2.Miłość Boga ku ludziom przejawia się nie tylko w samym przyjęciu naturyludzkiej, lecz głównie w tym, co Bóg w ludzkiej naturze wycierpiał za innych ludzi,według słów8): Bóg zaś okazuje miłość swoją ku nam, bo kiedyśmy bylinieprzyjaciółmi Chrystus za nas umarł.Nie uczyniłby tego, gdyby naturę ludzkąprzyjął we wszystkich ludziach.Ad 3.Mądry rzemieślnik stosuje prostą metodę wówczas, kiedy nie stosuje wielu50 środków tam, gdzie wystarcza jeden do osiągnięcia wyniku.Było więc najbardziejstosowne zbawienie wszystkich ludzi przez jednego Człowieka.Artykuł 6.CZY BYAO STOSOWNE TO, %7łE SYN BO%7łY PRZYJANATUR LUDZK Z RODU ADAMOWEGO?Na pozór nie.1.Mówi bowiem Apostoł1): Przystało, abyśmy mieli najwyższego kapłanaodłączonego od grzeszników.Gdyby zaś Chrystus nie był przyjął natury ludzkiej zeszczepu grzesznika Adama, byłby jeszcze bardziej od grzeszników odłączony.Chrystus więc, jak się zdaje, nie powinien był brać natury ludzkiej z Adamowegoszczepu.2.W każdym rodzaju bytów prazródło góruje nad bytami, które od niegopochodzą.Jeśli więc Chrystus chciał przyjąć naturę ludzką, powinien był ją przybraćsobie raczej w samym Adamie.3.Grzesznikami byli raczej poganie niż %7łydzi, jak mówi glosa do słów2): My zurodzenia %7łydzi, a nie z pogan grzesznicy.Więc jeśli Chrystus chciał przyjąć naturęludzką od grzeszników, powinien był ją wziąć raczej od pogan niż ze szczepuAbrahama, męża prawego.A JEDNAK Aukasz wyprowadza rodowód Pana od Adama3).WYKAAD.Augustyn mówi4):  Bóg skądinąd mógł wziąć człowieka, nie z roduowego Adama, który swym grzechem obciążył rodzaj ludzki.Lecz spodobało sięBogu na zwycięzcę nieprzyjaciela rodzaju ludzkiego przyjąć człowieka z tego samegorodu, który został zwyciężony [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl