[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Najczęściej przywoływanewskazniki z raportów Nielsena dotyczą procentowego udziału widzówdanego programu wśród włączonych odbiorników oraz udziału w całejamerykańskiej widowni rozumianej jako wszystkie gospodarstwa domo-we wyposażone w odbiornik.Wskazniki Nielsena są kluczowym elemen-tem wyceny czasu reklamowego.technologia Digital Rights Management [DRM, pol.cyfrowe zarzą-dzanie prawami] system zabezpieczeń mający przeciwdziałać używa-366 słowniczekniu danych w formacie elektronicznym w sposób sprzeczny z wolą ichwydawcy.Zadaniem DRM jest ochrona praw autorskich twórców, jakrównież dowolne ograniczanie możliwości korzystania z danych w syste-mach komputerowych i multimedialnych.DRM jest przedmiotem wieludyskusji dotyczących ograniczenia w prawach użytkownika, a jego sto-sowanie budzi liczne kontrowersje i sprzeciwy entuzjastów nowych tech-nologii i swobodnego dysponowania treściami zamieszczonymi w sieci.tiVo cyfrowy magnetowid, oferowany na rynku amerykańskim odroku 1999.Programy zapisywane są na dysku twardym urządzenia, któ-re oferuje m.in.funkcję nagrywania całego sezonu wybranego progra-mu, a obecnie także dostęp do treści z internetu.W roku 2006 w okre-sie szczytowej popularności tego urządzenia, w amerykańskich domachznajdowały się ponad 4 miliony takich magnetowidów, obecnie konku-rujących z serwisami internetowymi.noTy o aUTorachnoty o autoracHsarah Cardwell adiunkt na Wydziale Studiów nad Filmem i Telewizją(Film and Television Studies) Rutherford College, University of Kent; inte-resuje się m.in.telewizyjnymi i filmowymi adaptacjami literatury, estety-ką telewizyjną, brytyjskim kinem oraz brytyjską telewizją; autorka książekAdaptation Revisited: Television and the Classic Novel (2002) i AndrewDavies (2004) z serii The Television Series.jan Chipchase jeden z najbardziej wpływowych ekspertów w zakresietechnologii do 2010 roku pracował dla Nokii, obecnie wspiera firmęFrog Design.Zakres jego zainteresowań i projektów to wpływ technolo-gii na różne obszary kulturowe, kierował wieloma zespołami zajmujący-mi się taką tematyką.W 2010 roku magazyn Fortune wyróżnił go w kon-kursie The smartest people in tech.yanQing Cui aktualnie pracuje w Nokia Research Center w Helsinkach.Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół sposobów (w za-leżności od stopnia zaawansowania technologicznego) wykorzystywaniaurządzeń interaktywnych.Jest w trakcie pisania rozprawy doktorskiej nauniwersytecie w Tampere, autor i współautor 15 patentów, kilkunastuartykułów z zakresu wdrożenia technologii.jos van dijck medioznawczyni, kieruje Wydziałem HumanistycznymUniwersytetu Amsterdamskiego.Zajmuje się związkami mediów i nauki,a także wpływem rozwoju mediów cyfrowych na praktyki uczestnictwaw kulturze.Jej najnowsza książka to Mediated Memories in the DigitalAge (2007).rachel e.dubrofsky docent na Wydziale Komunikacji University ofSouth Florida; zajmuje się krytycznymi studiami nad komunikacją, zjawi-skiem reality TV, feministycznymi studiami nad mediami i cyberkulturą;autorka publikacji z tego zakresu w prestiżowych czasopismach Femi-nist Media Studies, Critical Studies in Media Communication, Television& New Media.368 noTy o aUTorachjane feuer badaczka filmu i telewizji, wykładowczyni University ofPittsburgh.Główne obszary jej zainteresowań to kultura popularna, te-lewizja i studia kulturowe.Opublikowała m.in.książki The HollywoodMusical (1993) i Seeing Through the Eighties: Television and Reaganism(1995) oraz liczne artykuły poświęcone gatunkom telewizyjnym.Obecniepracuje nad książką o filmach dla nastolatków.jostein Gripsrud profesor Uniwersytetu w Bergen (Norwegia).Zajmu-je się socjologią kultury, mediami i sztuką, kulturą popularną, a także es-tetyką i retoryką.Obecnie jest kierownikiem skandynawskiego projektuCultural Disorder: Processes of Change in the Aesthetic Field, któregogłównym celem jest zbadanie preferencji odbiorczych studentów, a tak-że ustalenia związane z broadcastem, demokracją i mediami najnowszy-mi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]