[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.\ania oraz sublimowania swoich ograniczeń spowodo-Kluczem do określenia sensu egzystencjalnej kondycjiwanych ułomnością.Drugi wymiar charakteryzowany odosoby ludzkiej obarczonej owym brakiem jest kierunekstrony podmiotu jawi się jako bardziej obiektywny a doty-odpowiedzi na pytanie o cel zła i sens przyporządkowa-czy sensu istotnych uwarunkowań podmiotu przez ułom-nia tej właśnie postaci braku (czyli niepełnosprawności).ność (jak: brakowość, przygodność, poczucie zagro\e-Pytanie o sens niepełnosprawności to zawsze pytanie onia, bliskość śmierci) i kryjących się ewentualnie za nimisens braku dobra, o sens, jaki mo\e mieć dla mnie zło.wartości.W ostatecznej perspektywie zło pozostaje co doPrime facie stan ułomności wią\e się z ogranicze-niem i obcią\eniem człowieka.Człowiek chory lub nie- celu tajemnicą. Choroba naprawdę jest krzy\em, cza-sami cię\kim krzy\em, próbą, którą Bóg dopuszczapełnosprawny poświęca swą energię \yciową, myśli i siływ o wiele większym stopniu ni\ osoba zdrowa borykaniu w \yciu człowieka, w niepojętej tajemnicy planu, którysię z bezradnością, w walce z cierpieniem i przezwycię- wymyka się naszym zdolnościom pojmowania  mówi\aniu oporu materii.Ten cię\ar przygniata zdolności pro- Jan Paweł II37.jekcyjne człowieka, przytłacza jego poczucie sensu i często Ostatecznie w kierunku Transcendencji odnosi sa-redukuje osobowe poczynania ludzkie do odruchów samo-mego człowieka sens horyzontu przygodności.Orientujezachowawczych.on człowieka na wartości, które są w stanie dopełnićZ drugiej strony jednak, znane z teorii psycholo-niewystarczalność bytu ludzkiego samego w sobie, ab-gicznych prawa kompensacji i sublimacji stanowią o no-solutnością uzupełnić względność, koniecznością istnie-wych i nieoczekiwanych zródłach energii \yciowej u osóbnia  przemijalność, mocą  kruchość.Charakter niepeł-niepełnosprawnych.Ludzie ci są w stanie niejednokrot-nosprawności wzmacnia tę tendencję.Brak i zło okazująnie przekroczyć ograniczenia stwarzane przez ułomnośćsię być szansą.Jest to szansa oparcia  projektu osta-i niejako przy owym motywie przezwycię\ania powołaćtecznego 38 \ycia przez człowieka niepełnosprawnegonowe ogólnoludzkie czy osobiste wartości.Mo\na wska-na  u\ywając terminu Frankla  Nadsensie, który na-zać jako przykłady wiele postaci historycznych i ich osią-daje sens chorobie, cierpieniu i ułomności.gnięcia związane w pewien sposób z sytuacją niepełno- Przyznajcie waszym cierpieniom wy\szą wartość,sprawności.Najbardziej znane osoby to Helena Kelleruświęćcie je zdając się z ufnością na Tego, który was do-obarczona znacznym stopniem inwalidztwa (niewidomaświadcza  wzywał Papie\ chorych i niepełnosprawnych39.i głuchoniema od wczesnego okresu dzieciństwa), znana Pewien jestem, ta choroba widziana w takim świe-pisarka, pedagog i teoretyk rewalidacji; prezydent USAtle, chocia\ po ludzku i boleśnie umartwiająca, zawieraFranklin D.Roosevelt, sprawujący swą funkcję w ostat-w sobie zalą\ek nadziei i niesie nowe pocieszenie 40.nim okresie rządów na wózku; Jorge Luis Borges  wielkiDostrze\enie sensu własnej ułomności i włączenieniewidomy poeta i pisarz; w Polsce znany jest dr Michałgo w podstawowy projekt \ycia zmienia charakter widze-Kaziów  niewidomy estetyk radiowy o międzynarodowej36popularności.P.T e i l h a r d d e C h a r d i n, O szczęściu, cierpieniu,miłości, tłum.W.Sukiennicka i M.Tazbir, Warszawa 1981, s.90.Niepełnosprawność staje się w przypadkach tego37Przemówienie do chorych i niepełnosprawnych podczastypu swoistym dobrem, polegającym na tym, \e walkapielgrzymki w Brazylii w 1980.z ułomnością usprawnia człowieka do działania w kierun-38Termin J.P.Sartre a.ku innych, ró\nych od homeostazy, wartości; hartuje go39Audiencja ogólna.Przemówienie do chorych, Rzym 20 XIIw jego relacji do własnego upośledzenia, a przez to dy-1978 r.40stansuje wobec niego.Powstaje wtedy  jak określił Teil-Pielgrzymka do Brazylii, przemówienie w Marituba 8 VI 1980 r.KWARTALNIK PEDAGOGICZNO-TERAPEUTYCZNY NR 3-4/200186 Nasze Forumnia świata i nadaje nowy walor relacjom osoby niepełno- wiącą szczególną szansę ułomnego człowieka, szansęsprawnej z otaczającą rzeczywistością.Rewizji ulegazwłaszcza w czasach współczesnych drugiej połowy XXdotychczasowa hierarchia wartości, koncepcja szczęściawieku.Okres ów charakteryzujący się silnym przyspie-i sensu \ycia, zmienia się rola związków z innymi ludzmi,szeniem tempa \ycia, rewolucją obyczajowości i relaty-przewartościowana zostaje ranga wartości  zło\onych ,wizacją wartości, w tym tzw.wartości ostatecznych (\y- wtórnych , a zwłaszcza walentnych kulturowo (np.ka-cie, miłość, śmierć, Bóg), nie sprzyja zharmonizowaniuriera, zamo\ność czy wygląd), na rzecz wartości prost-w ludzkiej świadomości, zwłaszcza w prze\ywanym przezszych i bardziej naturalnych.człowieka własnym \yciu, kategorii śmierci.Powa\nieSzczególnie wyraznemu przewartościowaniu ulegazakłóca to i deformuje formę rozumienia przez człowiekapozycja zdrowia w całości sensu \ycia lub koncepcji \y-własnego \ycia, a co za tym idzie, dezintegruje rytm sa-cia szczęśliwego.Wraz z akceptującym dostrze\eniemmego \ycia.Jak mówi bowiem wybitny tanatolog francu-sensu swej kondycji \yciowej człowiek niepełnosprawnyski Jacques Attali, autor m.in [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl