[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W rozwiÄ…zaniu kwestii temporalnej wykorzystujekategoriÄ™ czasu przemienionego, co nadaje twierdzeniom z nim zwiÄ…zanym charakterhipotetyczny.163 ROZDZIAA VIREALIZACJA PEANI ZBAWIENIAWEDAUG WACAAWA HRYNIEWICZAW refleksji teologicznej podejmujÄ…cej problematykÄ™ realizacji zbawienia, da siÄ™wyodrÄ™bnić różne nurty myÅ›li teologicznej, próbujÄ…ce odpowiedzieć na pytaniadotyczÄ…ce Å›mierci, sÄ…du, oczyszczenia oraz możliwoÅ›ci wiecznego potÄ™pienia.PokazujÄ…one wielość dróg, na których poszukuje siÄ™ w oparciu o Pismo ZwiÄ™te i TradycjÄ™, corazpeÅ‚niejszych interpretacji wydarzeÅ„ ostatecznych.W tej wielkiej spuÅ›ciznie jest obecna myÅ›l teologiczna W.Hryniewicza.Należyona do niezwykle ciekawych, bowiem prezentuje inny styl teologicznego myÅ›lenia,zawiera bogactwo jego przemyÅ›leÅ„, intuicji i osobistych poszukiwaÅ„.W niniejszym rozdziale zostanie zaprezentowany dorobek teologicznyW.Hryniewicza pod kÄ…tem zawartych w nim treÅ›ci dotyczÄ…cych drogi ku peÅ‚nizbawienia, a wiÄ™c problemu Å›mierci, sÄ…du i oczyszczenia (§1) oraz sakramentalnejantycypacji (§ 2).Tak uporzÄ…dkowany materiaÅ‚ pozwoli na podjÄ™cie próby ocenytegoż dorobku.§ 1.DROGA KU PEANI ZBAWIENIAPierwszym etapem na drodze ku peÅ‚ni zbawienia jest Å›mierć, ze wzglÄ™du na jejdefinitywność.KoÅ„czy ona możliwość opowiedzenia siÄ™ za Bogiem lub przeciwkoNiemu.Kolejne etapy, to sÄ…d szczegółowy , oczyszczenie oraz sÄ…d ostateczny.TakÄ…kolejność przyjmuje wiÄ™kszość teologów.Rodzi siÄ™ wiÄ™c pytanie, jak ocenićteologiczne poszukiwania W.Hryniewicza i jaki prezentuje on model myÅ›leniateologicznego? PróbÄ™ odpowiedzi na to pytanie podejmie niniejszy paragraf, w którym164 zostanie pokazana refleksja teologiczna W.Hryniewicza na temat Å›mierci, sÄ…dui oczyszczenia.a) ZMIERW zagadnieniu dotyczÄ…cym ludzkiej Å›mierci zostanie wyodrÄ™bniony jej wymiarpaschalny i kenotyczny oraz jej zwiÄ…zek z tajemnicÄ… zstÄ…pienia Chrystusa do piekieÅ‚,a także wymiar apofatyczny i dynamiczny.1) Wymiar paschalny.Zmierć stanowi kluczowy moment, bez którego nie sposób odpowiedziećna pytanie o Hryniewicza wizjÄ™ peÅ‚ni zbawienia.Sam Hryniewicz zdaje sobie doskonalesprawÄ™ z tego, że choć w jej obliczu dostrzega siÄ™ to, co w życiu najważniejsze, to dlaludzi żyjÄ…cych wewnÄ™trzna strona wydarzenia Å›mierci jest niedostÄ™pna688.Nie wiadomodo koÅ„ca, co wÅ‚aÅ›ciwie dzieje siÄ™ z czÅ‚owiekiem w jego Å›mierci i wraz ze Å›mierciÄ….Dlatego formuÅ‚uje postulat, aby nie traktować jej jedynie jako przedmiotueksperymentów poznawczych.Ona domaga siÄ™ osobistego ustosunkowania, choć, jegozdaniem, uzasadnione sÄ… teologiczne poszukiwania lepszych i gÅ‚Ä™bszych jejinterpretacji689.Tak postawiony problem w konsekwencji przekÅ‚ada siÄ™ na dynamikÄ™ jego ujÄ™cia,Å‚Ä…czÄ…cego doÅ›wiadczenia, oparte o osobiste poszukiwania i przemyÅ›lenia, z analizÄ…zródeÅ‚ i obszernej literatury.W.Hryniewicz w swojej refleksji na temat Å›mierci dostrzega przede wszystkimjej rys paschalny.Mówi, że wÅ‚aÅ›nie w tej perspektywie Å›mierć można najwÅ‚aÅ›ciwiejokreÅ›lić mianem przejÅ›cia, przemiany i przeobrażenia690.O takim spojrzeniu Å›wiadczytakże fakt wielokrotnego podkreÅ›lania przez teologa, jej Å›cisÅ‚ego zwiÄ…zku ze ZmierciÄ…i Zmartwychwstaniem Chrystusa, stanowiÄ…cych szczytowy punkt dziejów zbawienia691.CzÅ‚owiek, przyjmujÄ…c swojÄ… wÅ‚asnÄ… Å›mierć, w niej i przez niÄ… przyjmuje Å›mierćChrystusa.W ten sposób dokonuje siÄ™ Pascha  przejÅ›cie ze Å›mierci do życia, a takżeprzemiana, przez którÄ… każdy musi przejść692.688Bóg wszystkim we wszystkich, 114; ChrzeÅ›cijaÅ„stwo nadziei, 104.689Bóg wszystkim we wszystkich, 52; TAM%7Å‚E, 81.690Zmierć jako przejÅ›cie to z gr : pascha, transitus, transcensus; jako przemiana, to: gr metamorphosis;Por.Bóg naszej nadziei, 218; Nadzieja zbawienia, 145.691Chrystus nasza Pascha, 281.692Bóg naszej nadziei, 220.165 ZwiÄ…zek ten zauważa Hryniewicz w myÅ›li posoborowej eschatologii, któraujmuje PaschÄ™ Chrystusa jako centralnÄ… prawdÄ™ wiary, przenikajÄ…cÄ… do serc i Å›wiado-moÅ›ci czÅ‚owieka693, a samo chrzeÅ›cijaÅ„stwo jako wydarzenie, w którym ustawiczniedopeÅ‚nia siÄ™ owa Zmierć i Zmartwychwstanie Chrystusa jako jedno najwiÄ™kszewydarzenie caÅ‚ej historii zbawienia694.Perspektywa paschalna Å›mierci pÅ‚ynie wiÄ™c z przekonania, iż misteriumpaschalne, które mówi o wspólnocie losu w życiu i w Å›mierci razem z Chrystusem, jestniejako wpisane w samo sedno egzystencji ludzkiej695.Tylko czÅ‚owiek wie, że musiumrzeć i tylko on ma nadziejÄ™, że zmartwychwstanie.Jest istotÄ… paschalnÄ… i w tymznaczeniu, że przechodzi wskutek swej wolnoÅ›ci przez caÅ‚Ä… skalÄ™ możliwoÅ›ci decyzjii dziaÅ‚aÅ„, przyczyniajÄ…cych siÄ™ do jego ocalenia lub zagubienia696.Nosi on w sobieprzeczucie tajemnicy ludzkiej Paschy ku nowemu Å›wiatu, przez dokonujÄ…ce siÄ™ w niejzetkniÄ™cie caÅ‚ego jego ziemskiego życia z wiecznoÅ›ciÄ… oraz nowych narodzin poprzezÅ›mierć z Chrystusem697.Bowiem umieranie z Nim jest jedynÄ… drogÄ… prowadzÄ…cÄ…ku zmartwychwstaniu.W wierze paschalnej kryje siÄ™ wiÄ™c, zdaniem Hryniewicza, wielkie zawierzenieBogu żyjÄ…cych698.Jest ona nieodÅ‚Ä…czna od eschatologicznej nadziei699.PosÅ‚ugujÄ…c siÄ™ nadal tÄ… samÄ… perspektywÄ…, trzeba zauważyć, iż dla HryniewiczaÅ›mierć jest speÅ‚nieniem wydarzenia paschalnego w dziejach czÅ‚owieka700, przejÅ›ciemz tego Å›wiata w Å›wiat nowy, niewyobrażalny701, oraz  paschalnym sakramentemnowego życia i PrzejÅ›ciem do niego 702,  PaschÄ… i nowym poczÄ…tkiem 703.SzczególnÄ… uwagÄ™ zwraca jego stwierdzenie, iż Å›mierć osoby jest przemianÄ…i  przejÅ›ciem w Å›wiat zmartwychwstania , w którym to punkcie przejÅ›cia speÅ‚nia siÄ™caÅ‚e życie czÅ‚owieka jako osoby704 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl