[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tło stanowiegzotyczny pustynny krajobraz.Nie wydaje się jednak prawdo-podobne, by bohaterowie tego obrazu biznesmeni odbywającypodróż motywacyjną byli skłonni eskplorować tę przestrzeń.Bardziej bezpośrednio zaangażowani są w przyjęcie przedstawio-ne na pierwszym planie.(Wyjazd do egzotycznego kraju i uczest-nictwo w eleganckiej kolacji to okazje do zamanifestowania lubpotwierdzenia pozycji społecznej, innymi słowy, to znaki statu-su.) Zasiadłszy przy pięknie nakrytym stole, biznesmeni korzy-stają wprawdzie z usłużności kucharza, ale konwersacja zajmujeich bardziej niż jedzenie i picie.Nakryty stół pełni dwojaką rolę.Z jednej strony jest dekoracją.(Podobną dekoracyjną rolę pełnimalownicza przyroda w tle produkt przeznaczony do konsump-cji wizualnej.) Z drugiej strony, kulinarna dekoracja motywujezaistnienie przedstawionej sytuacji spotkania na luzie i swo-bodnej konwersacji.Komunikacja zastępuje tu komunię takprzynajmniej ująłby to Pasi Falk.Komunia to specyficzna więz, tworząca się między ludzmidzielącymi posiłek.Ma ona charakter elementarny i bezpośredni,czym różni się od związków powstających w czasie wymiany,kiedy to mediacja następuje poprzez wymieniane dobra.WspólnąNabywca: Kamila Le?niewska 2012-12-05Kulturowa retoryka jedzenia 303ucztę poprzedzają czynności przygotowawcze, takie jak zdoby-wanie i przyrządzanie pożywienia, często wymagające współ-działania, a niekiedy mające również aspekty rytualne.Wszystkoto przyczynia się do integracji grupy.Widziane w tej perspektywie filmowe motywy bratania sięz tubylcami nabierają nowych znaczeń.Obrazy wędrowca do-puszczonego do plemiennej uczty przy ognisku, turysty często-wanego miseczką ryżu czy podróżnego zapraszanego do domuna obiad ukazują komunijne dzielenie posiłku, ewokują sens po-wrotu do niezapośredniczonych, czystych stosunków między-ludzkich.(Podobny był sens omawianej wcześniej sceny z książ-ki o kulinarnej odysei Anik See, kiedy to podróżniczka posilałasię w singapurskiej restauracji.) Jest to jeszcze jedna turystycznawariacja na temat raju utraconego.Do tego raju wpada się często jedynie na chwilę trwającątyle czasu, ile wymaga odegranie powrotu do Edenu.W serialuDroga 66 widzimy, jak podczas wspólnego ucztowania rodzi siępoczucie liminalnej łączności ze spotykanymi w drodze ludzmi.Do uczty dopuszczeni są też widzowie ( Jeśli chcecie zrobić tou siebie w domu, to podajemy Wam przepis& ); poczucie tomoże zostać wzbudzone za pośrednictwem kulinarnych fragmen-tów rzeczywistości, które są porównywane do życia domowego( W Anglii nie mamy tylu rodzajów ciast.Ale też mamy tartęz agrestem ).Tego rodzaju doświadczenia są równie ważne jakodkrycie, że istnieje wspólna część świata wyobrażanego, zna-czonego na przykład zapamiętanymi obrazami filmowymi (którenagle okazały się zakorzenione w konkretnym obszarze).Można próbować wielu rzeczy, można poznawać smaki lokal-nych potraw, ale punktem odniesienia pozostaje siatka smakowauformowana ze smaków typowych dla kultury podróżnika. Marknas wyprzedził.Mam nadzieję, że czeka na nas z zimną colą mówi do swej towarzyszki Anna Walker (z serialu Zwiat wedługAnny Walker), która nieco zmęczyła się podążając za Szerpami.Cola to oznaka przynależności do określonej kultury.Podróżnikjest indywidualistą w określonych granicach.Istnieje pewien sta-ły system odniesień dla oglądania, doznawania i oceniania świa-ta.Zakłada się, że nie wszystko da się tu zmienić łatwo i szybko.Nabywca: Kamila Le?niewska 2012-12-05304 Smakowanie świataW filmach i książkach o podróżach dość często pojawia się motywwstrętnych potraw.Podróżnik w czasie bratania się z tubylca-mi musi spróbować, jak smakuje kaczy embrion, potrawa z psaczy mleko zmieszane z krwią wielbłąda.Walczy ze sobą, na jegotwarzy widać obrzydzenie, waha się, po czym wrzuca w siebie wstrętny przysmak.Wstręt wobec pewnych pokarmów, wzdra-ganie się przed wpuszeniem ich do środka , a także obrzydzenie,jakie wzbudza widok tego, co wydostało się z ciała i jest uznaneza nieczyste, to odruch chroniący nasze wnętrza
[ Pobierz całość w formacie PDF ]