[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.czy synergii." umie rozróżnić: koncentrację pionową,(wydawca gazety kupuje/tworzy radio)od koncentracji poziomej (radio kupuje inneradio); np.wie, że Eurozet, który w 2008 r.nabyłRadio Józef to przykład koncentracji poziomej,a spółka Agora, do której należą gazety, radio,portale internetowe i platformy blogerskie koncentracji pionowej." rozumie funkcjonowanie łańcucha wartościw mediach i wie, że żaden z elementów nie pełniw nim nadrzędnej roli (różne etapy procesu sąwobec siebie komplementarne i wzajemniesię karmią ).Ekonomiczne aspekty działania mediów [ 76 ]Zagadnienia Gimnazjum Szkoła ponadgimnazjalna Szkolnictwo wyższe" wie, że informacja to dobro." wie, że między mediami tradycyjnymi " umie przeanalizować wpływ ustawodawstwaInformacja" wie, że nie każdy ma do niej dostęp.a odbiorcami odbywa się wymiana na poziomie na politykę informacyjną i medialną.jako dobro" zna pojęcie asymetrii informacji.ekonomicznym (w sieci na poziomie ekonomiiekonomiczne" wie, że w cyfrowym świecie informacja uwagi), choć odbiorca nie płaci bezpośrednionie tylko nie traci na znaczeniu, ale zyskuje, za informację, co wynika ze sposobutyle, że zmienia się jej ekonomika finansowania tych mediów.(maleje/zanika asymetria informacyjna)." wie, że obowiązujące przepisy dot.własności" wie, że tworzenie informacji, jak również intelektualnej mogą wpływać na postrzeganiejej przekazywanie, niesie za sobą informacji i cenę danego dobra; np.wie, że ideakoszty.Te koszty nie są dostrzegane nie ma właściciela, ale zapisana na kartceprzez bezpośrednich odbiorców papieru przez autora automatycznie podlega(czytelników, słuchaczy, widzów), ochronie prawnej.bo ponoszą je np.producenci." rozumie ekonomiczne i prawne konsekwencje" wie, że koszt wytworzenia danego dobra obowiązujących przepisów dotyczącychnie jest równoznaczny z jego wartością ani ceną.własności intelektualnej; np.rozumie" wie o istnieniu ekonomii daru i umie rozpoznać ograniczenie możliwości korzystania z prywatnejjej elementy w relacjach dotyczących mediów.kopii filmu na DVD można go oglądać" wie, że jedną z zasad biznesu w sieci samemu w domu, ale wyświetlanie w szkolejest ekonomia uwagi i umie pokazać kopii bez licencji na publiczne odtwarzanie groziten mechanizm; np.na przykładzie historii konsekwencjami prawnymi i ekonomicznymi.wyszukiwania w Google." wie, czym jest informacja publiczna." wie, że istnieje prawo własności intelektualnej(w tym w szczególności prawo autorskie)i wie, że przestrzeganie jego zasad ma wpływna ekonomiczną wartość oraz dostępnośćdanego dobra." rozumie, że cena jest wartością umowną sprzedawca proponuje cenę, a nabywcają akceptuje lub odrzuca.Ekonomiczne aspekty działania mediów [ 77 ]Zagadnienia Gimnazjum Szkoła ponadgimnazjalna Szkolnictwo wyższe" wie, że media dzielą się na prywatne " wie, że serwisy, w których sprzedaje się treści,Finansowaniei publiczne ze względu na sposób to wyjątek, a nie zasada finansowania mediów;mediówich finansowania.np.wie, że w internecie można kupići wybrane" wie, czym jest i do czego służy abonament uprzywilejowany dostęp i czas abonamentsposobyradiowo-telewizyjny.dot.notowań na giełdzie.zarabiania" wie, że niektóre blogi są sponsorowane " wie, na czym polegają podstawowe zasadyw nowychprzez firmy i umie odróżnić zachętę do zakupu handlu w sieci i płatności on-line;mediachdanego dobra od informacji o tym dobru.np.wie, jak działają aukcje on-line." biegle umie posługiwać się terminami dot.następujących zagadnień finansowania mediówi rozumie ich znaczenie oraz powiązania:przychody z reklam, dotacje, abonament." rozumie powiązanie malejącej asymetriiinformacyjnej w środowisku cyfrowym z cenąna niektóre produkty nabywane w sieci;np.rozumie wpływ wyszukiwarek internetowych,porównywarek cenowych i internetowychplatform handlowych na obniżkę marżproduktów nabywanych w sieci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]