[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.On to bowiem towarzyszy aktywniedorosłym dzieciom alkoholików od chwili ich poczęcia, w każdym okresieich życia, pomimo tego, iż może nie były w stanie sobie tego uświadomićczy odczuć.Ukazanie Boga kochającego bezwarunkowo każdego człowiekajest szczególnie ważne wobec dorosłych dzieci alkoholików, które poprzezpostawę swoich dysfunkcyjnych rodziców mogą mieć mocno zaburzonyobraz Boga, zwłaszcza Boga jako Ojca.Stąd prowadzenie dorosłych dziecialkoholików do relacji z Jezusem Chrystusem, Synem Bożym, przyjacielem,bratem jawi się jako szczególnie ważne.Może ono także, przynajmniej w ja-kiejś mierze, przyczynić się do zbudowania pozytywnej relacji synowskiej do-rosłych dzieci alkoholików z Bogiem Ojcem.Relacji synowskiej, której wieluz nich nie mogło w swoim domu z rodzonym ojcem przeżyć.Doświadczenie bezwarunkowej Bożej miłości ma miejsce szczególnew duszpasterstwie akademickim poprzez posługę sakramentalną, a zwłasz-cza, gdy jest sprawowana Eucharystia.W niej to Duch Zwięty uobecniaChrystusa dla każdego z wierzących i pozwala na uczestniczenie im w odku-pieńczej śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa.To staje się szansą dla każdegoz wierzących, dorosłych dzieci alkoholików, aby swoje cierpienia, lęki i nie-pokoje złączyć z Chrystusem cierpiącym i zmartwychwstałym.W Nim szukaćwsparcia i mocy do pracy nad swoimi zranieniami i stawania się nowymczłowiekiem.Ważne jest też, aby uczestniczący w sprawowanej Eucharystiimieli świadomość, iż obecność w niej Ducha Zwiętego powoduje, że jest onanowym Jego zesłaniem, nowym rozlaniem bezwarunkowej miłości Boga48.To nowe zesłanie Ducha Zwiętego daje także nadzieję wierzącym DDA naotrzymanie potrzebnych Jego darów i łask, żeby móc uczyć się postawy doj-rzałej wiary.Pomimo różnych przeciwności wynikających z przeszłości doro-słe dzieci alkoholików mogą poprzez uczestnictwo w Eucharystii stopniowowzrastać w prawdziwej miłości.Przecież to w niej następuje przemieniającezstąpienie Ducha Zwiętego na wszystkich jej uczestników49.Oznacza to, żeDuch Zwięty dokonuje wzmocnienia życia wewnętrznego ochrzczonych orazich wewnętrznych sił, co pozwala na stałe podejmowanie przez dorosłychdzieci alkoholików procesu zdrowienia i coraz pełniejszego dojrzałego funk-cjonowania w swoim codziennym życiu.W każdej sprawowanej Eucharystii48Por.Pełna jest ziemia Twego Ducha Panie.Oficjalny dokument Komisji Teologiczno-Historycznej Wielkiego Jubileuszu Roku 2000,Wydawnictwo św.Jacka Katowice, Katowice 1997, s.129-134.49Por.W.Nowacki, Jak Duch Zwięty działa w Kościele, Zeszyty Odnowy 24(1998) Kraków, s.33.56dzięki działaniu Ducha Zwiętego wierzący wezwani są także do ofiarowaniaz Chrystusem samych siebie, swojej przeszłości i terazniejszości, podejmowa-nej pracy nad sobą i tego wszystkiego, co ich aktualnie stanowi.Pozwala todorosłym dzieciom alkoholików przynosić Chrystusowi na Eucharystię swojecierpienia, zranienia, negatywne uczucia po to, aby On wspierał ich swo-ją łaską i dawał siły do stałej przemiany ich życia.Taka postawa dorosłychdzieci alkoholików wsparta działaniem łaski Bożej staje się także szansą dlanich na coraz pełniejsze odnajdowanie tak często zagubionego sensu swojejegzystencji50.Bardzo ważne jest także danie możliwości dorosłym dzieciom alko-holików przystępowania do sakramentu pokuty i pojednania, ponieważmiędzy innymi w tym sakramencie wierzący dostępują przebaczenia grze-chów, a Duch Zwięty daje im głęboki pokój, który polega na pojednaniuz Bogiem51.Mocą Ducha Zwiętego dokonuje się także w tym sakramencieuzdrawianie dusz wiernych52.Doświadczenie Bożej miłości przebaczającej,otrzymanie pokoju serca jest szczególnie ważne i potrzebne dla dorosłychdzieci alkoholików, gdyż w ich rodzinie, w okresie dzieciństwa grzech byłczęsto obecny i powodował określone dla nich skutki, a zwłaszcza wprowa-dzał u nich silny stan niepokoju i lęku.Stąd tak potrzebne jest dorosłymdzieciom alkoholików doświadczenie pewności przebaczenia oraz pokojuserca, które daje Bóg w sakramencie pokuty.Istotne jest też uświadomieniedorosłym dzieciom alkoholików, że sakrament ten jest sakramentem uzdro-wienia.Bóg w nim leczy wnętrze człowieka zranione grzechem własnym czybliznich, co pozwala na pokonywanie własnych słabości i wzrastanie w miło-ści do Niego i ludzi.W życiu dorosłych dzieci alkoholików, w okresie dzieciństwa i dora-stania było wiele sytuacji, które określa się jako raniące.Miały przecież w ichdomach, szczególnie ze strony nadużywającego alkoholu jednego lub oboj-ga rodziców, zachowania, które powodowały zranienia w ich psychice, duszy,a nawet na ciele, co może skutkować ich psychicznymi czy somatycznymichorobami.Stąd słuszne jest, aby w działaniach duszpasterstwa akademic-kiego pojawiło się także udzielanie sakramentu chorych pragnącym przyjąćgo dorosłym dzieciom alkoholików
[ Pobierz całość w formacie PDF ]