[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WÅ‚aÅ›nie ze sposobu powiÄ…zania dóbr przedmoralnych zdobrem osoby można odkryć okreÅ›lonÄ… tych dóbr hierarchiÄ™, która jest staÅ‚a w tej mierze, w jakiejstaÅ‚a jest natura ludzka.Efektywna afirmacja osoby-przedmiotu wymaga, wiÄ™c ze strony podmiotustarannego rozpoznania rangi wchodzÄ…cych w grÄ™ dóbr, przedmoralnych.Respekt wobec dóbristotnie wiążących siÄ™ z dobrem i rozwojem osoby ludzkiej wskazuje, w jakim stopniu postawapodmiotu jest rzeczywiÅ›cie postawa miÅ‚oÅ›ci.68.[«] Por.przyp.26.69.[«] Istotne dla sensu współżycia małżeÅ„skiego powiÄ…zanie obu tych porzÄ…dków podkreÅ›la teżencyklika Humanae vitae (por.zwÅ‚.nr 12).Dyskusja, jakÄ… ta encyklika wywoÅ‚aÅ‚a, dowodzi, jaktrudno uchwycić tÄ™ szczególnÄ… dwu-znaczność aktu małżeÅ„skiego, za którÄ… stoi okreÅ›lona - wzasadniczych rysach identyczna w encyklice i w MiÅ‚oÅ›ci i odpowiedzialnoÅ›ci - wizja osoby ludzkiej imiÅ‚oÅ›ci małżeÅ„skiej.Nie wchodzÄ…c w szczegóły tej dyskusji, warto podkreÅ›lić sygnalizowanÄ… przezK.WojtyÅ‚Ä™ strukturalnÄ… różnicÄ™ obu tych porzÄ…dków: porzÄ…dek natury (rozumiany tu jako zespółwzglÄ™dnie autonomicznych dynamizmów tkwiÄ…cych w czÅ‚owieku i sÅ‚użących przekazywaniu życia -por.s.204-205) zmierza ku rozrodczoÅ›ci, zaÅ› porzÄ…dek osobowy wyraża siÄ™ w miÅ‚oÅ›ci osób.WporzÄ…dku natury zawarte jest odniesienie do okreÅ›lonego skutku aktu małżeÅ„skiego (narodzenieczÅ‚owieka), w porzÄ…dku osobowym chodzi wprost i przede wszystkim o wyrażenie miÅ‚oÅ›ci osobieprzez osobÄ™.Ponieważ jednak ciaÅ‚o należy integralnie do ludzkiej osoby ("dotykajÄ…c twojej rÄ™ki.,dotykam ciebie") i przez nie wyraża ona postawÄ™ wzglÄ™dem innych osób, stÄ…d i sposób okazywaniamiÅ‚oÅ›ci musi respektować tÄ™ "wewnÄ™trznÄ… logikÄ™", jakÄ… siÄ™ natura w czÅ‚owieku rzÄ…dzi.WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ…, bowiem osoby ludzkiej - jak to pokazuje K.WojtyÅ‚a w MiÅ‚oÅ›ci i odpowiedzialnoÅ›ci, ajeszcze wyrazniej w studium Osoba i czyn (por.zwÅ‚aszcza rozdziaÅ‚ "Integracja osoby w czynie") -jest wÅ‚aÅ›nie zdolność wprowadzania porzÄ…dku natury w ramy porzÄ…dku osobowego.Z nadrzÄ™dnoÅ›citego ostatniego nie wynika bynajmniej moralne prawo do dowolnego manipulowania naturÄ…przeciwnie, przestrzeganie jej podstawowych praw stanowi nieodzowny warunek możliwoÅ›ciprawdziwej i peÅ‚nej realizacji porzÄ…dku osobowego.(Por.wczeÅ›niej s.206-207, a także osobneartykuÅ‚y Autora: Zagadnienie katolickiej etyki seksualnej oraz Osoba ludzka a prawo naturalne."Roczniki Filozoficzne 18: 1970 z.2 s.53-59.KonsekwencjÄ… takich zaÅ‚ożeÅ„ antropologicznych w odniesieniu do etyki małżeÅ„skiej jest miÄ™dzyinnymi - zawarta zarówno w MiÅ‚oÅ›ci i odpowiedzialnoÅ›ci, jak i w Humanae vitae i wywoÅ‚ujÄ…caszczególnie ostre kontrowersje - negatywna ocena wszelkich takich metod regulacji poczęć, którepróbujÄ… oderwać od siebie oba porzÄ…dki i realizować miÅ‚ość miÄ™dzyosobowÄ… poprzez znieksztaÅ‚ceniaowej logiki natury.Zaznaczona przez Autora różnica miÄ™dzy porzÄ…dkiem natury a porzÄ…dkiem osoby przypomina znanew nowszej literaturze teologicznomoralnej rozróżnienie czynów na "akty speÅ‚niania" (Erfüllungshandlungen) i "akty wyrażania" (Ausdruckshandlungen).WspółczeÅ›niautorzy skÅ‚onni sÄ… jednak traktować obie te kategorie rozÅ‚Ä…cznie, natomiast w koncepcji K.WojtyÅ‚y -zwÅ‚aszcza w odniesieniu do miÅ‚oÅ›ci małżeÅ„skiej - mówić należy raczej o dwu "wymiarach" czynu:"skutkowym" (wÅ‚aÅ›ciwym porzÄ…dkowi natury) oraz "wyrażania" (specyficznie osobowym), przyczym oba te wymiary winny być - jak wspomniano - w odpowiedni sposób z sobÄ… harmonizowane.70.[«] "OczywiÅ›cie, że nie można przyjąć, by mężczyzna i kobieta (wyjÄ…wszy wypadki nabytej lubwrodzonej bezpÅ‚odnoÅ›ci) Å‚Ä…czyli siÄ™ w małżeÅ„stwo przede wszystkim w celu wzajemnegodopeÅ‚nienia czy też obustronnego uzupeÅ‚nienia siÄ™ (mutuums adiutorium), to, bowiem nie jestzgodne z planem Stwórcy zarówno w porzÄ…dku natury, czyli w Å›wietle rozumu, jak i w Å›wietleObjawienia oraz w porzÄ…dku Å‚aski" (Zagadnienie katolickiej etyki seksualnej s.16).71.[«] "Rodzicielstwo jest faktem wewnÄ™trznym [podkr.Autora] w mężu i żonie jako ojcu i matce,których udziaÅ‚em wraz z poczÄ™ciem i urodzeniem dziecka staje siÄ™ nowa wÅ‚aÅ›ciwość i nowystan" (Rodzicielstwo jako "communio personarum"."Ateneum KapÅ‚aÅ„skie" 67: 1975 t.84 s.17)."Dzieci wchodzÄ… w małżeÅ„skÄ… wspólnotÄ™ męża i żony także i po to, ażeby tÄ™ wspólnotÄ™ potwierdzić,umocnić i pogÅ‚Ä™bić.Tak, wiÄ™c ich wÅ‚asny udziaÅ‚ miÄ™dzy-osobowy, communio personarum, doznajetutaj wzbogacenia" (tamże s.21).71.[«] Stosunek Stwórcy do tego rodzaju zachowania narzuca siÄ™ rozumowi w sposób, jednoznaczny,podobnie jak bez trudnoÅ›ci przewidzieć możemy reakcjÄ™ jakiegoÅ› ojca widzÄ…cego, że dziecko,któremu wrÄ™czyÅ‚, np.kromkÄ™ chleba z powidÅ‚ami, zjada tylko powidÅ‚a, a chleb wyrzuca.JeÅ›lidziecku nie wolno siÄ™gać tylko po to, co daje przyjemne przeżycie, gdy jest to poÅ‚Ä…czone z tym, cosÅ‚uży życiu, o ileż bardziej nie godzi siÄ™ tak czynić dorosÅ‚ym!73.[«] Por.przyp.26.74.[«] Nie jest to oczywiÅ›cie caÅ‚kiem Å›cisÅ‚e: gdy rodzi siÄ™ nowy czÅ‚owiek, rodzi siÄ™ nie tylko nowy"żoÅ‚Ä…dek do napeÅ‚nienia", ale także nowy pracownik, niekiedy wynalazca i twórca urzÄ…dzeÅ„zwielokrotniajÄ…cych efektywność pracy.75.[«] Por.przyp.60.76.[«] Natura - przypomnieć warto - nie jest tu rozumiana biologistycznie; chodzi tu, wiÄ™c przedewszystkim o to, by inicjatywa osób ludzkich mieÅ›ciÅ‚a siÄ™ w ramach tej "inicjatywy", jakiej wyrazemjest stwórczy porzÄ…dek ukonstytuowany przez Boga.Inicjatywa ludzi "technicznieubezskuteczniajÄ…cych" współżycie małżeÅ„skie w ramach tych nie mieÅ›ci siÄ™, i to dość wyraznie.77.[«] Chodzi o postÄ™powanie pozbawione dostatecznej racji moralnej, a wiÄ™c bez obiektywnieważnych powodów podyktowanych godnoÅ›ciÄ… osoby.Warunek ten wart jest podkreÅ›lenia, chroni,bowiem przed pochopnym wnioskiem, że współżycie małżeÅ„skie osób bezpÅ‚odnych nie może byćcnotliwe.78.[«] Unikanie rodzicielstwa w skali konkretnego faktu współżycia nie może być równoznaczne zunikaniem czy wrÄ™cz przekreÅ›laniem rodzicielstwa w skali caÅ‚ego małżeÅ„stwa.Ten moment należyprzede wszystkim wziąć pod uwagÄ™" (MiÅ‚ość i odpowiedzialność.Wyd.1.Lublin 1960 s.185). PowoÅ‚aniePojÄ™cie "sprawiedliwość wzglÄ™dem Stwórcy"CaÅ‚e dotychczasowe rozważanie pozostawaÅ‚o na pÅ‚aszczyznie normy personalistycznej [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl