[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Owóż, gdy mnie doszÅ‚a wieść o królu moim i panie, o potężnym króle­stwie jego i licznych wojskach, zdziwiony podniosÅ‚em gÅ‚owÄ™, duch mójożywiÅ‚ siÄ™ i wzmocniÅ‚y siÄ™ moje rÄ™ce.Królestwo wiÄ™c pana mego bÄ™­dzie dostatecznÄ… na ów zarzut odpowiedziÄ….Dalby Bóg, iżby siÄ™ tawiadomość sprawdziÅ‚a, bo w niej caÅ‚a nasza pociecha.PytaÅ‚bym panamego jeszcze o niektóre rzeczy, ale bojÄ™ siÄ™, abym go nie obraziÅ‚ takwieloma pytaniami, bo już i tak widzÄ™, iż za dÅ‚ugo mówiÅ‚em.IVPosÅ‚aÅ„cy nie zawiedli Chasdaj a, list zostaÅ‚ adresatowi widać dorÄ™­czony, a monarcha chazarski bynajmniej siÄ™ na nadawcÄ™ nie obraziÅ‚.Obszerna odpowiedz króla Józefa jest dla historyka Chazarów jesz­cze bardziej interesujÄ…ca niż list samego Chasdaj a.Chociaż nie nawszystkie pytania Chasdaj doczekaÅ‚ siÄ™ odpowiedzi, liczba konkret­nych informacji zawartych w królewskiej odpowiedzi jest imponujÄ…­ca, a ich wagÄ™ docenimy jeszcze bardziej, gdy wezmiemy pod uwagÄ™,że jest to w gruncie rzeczy jedyny dokument mówiÄ…cy o Chazarachi ich paÅ„stwie, bÄ™dÄ…cy ich wÅ‚asnym wytworem, przedstawia zatem -konkretyzujÄ…c - punkt widzenia króla i zapewne sfer zbliżonych dodworu królewskiego.StreÅ›ciwszy zatem w poczÄ…tkowych partiach listu sprawÄ™, w tymtakże zakres pytaÅ„ postawionych przez uczonego, informuje Józefmimochodem, że paÅ„stwo kalifa nie jest mu tak zupeÅ‚nie nieznane,"albowiem przodkowie nasi pisywali już do siebie przyjacielskie li- sty3 i takowe przechowujÄ… siÄ™ w naszych archiwach"; stosunki te pra­gnie odnowić.Pytasz w piÅ›mie twoim, z jakiego rodu i pokolenia jesteÅ›my.Owóżwiedz, że pochodzimy od synów Jafetowych4, mianowicie zaÅ› od sy­nów Togarmy.Znajduje siÄ™ bowiem w ksiÄ™gach rodowych naszychprzodków, że Togarma miaÅ‚ synów dziesiÄ™ciu, a oto sÄ… ich imiona:Agijor, Tirus, Uwar, Ugin, Bizal, Tama, Chazar, Sanar, BuÅ‚gar, Sawir.My jesteÅ›my z dzieci Chazara, który byÅ‚ siódmym.Zapisano, że zajego czasów byÅ‚a liczba przodków naszych bardzo maÅ‚a, a NajÅ›wiÄ™t­szy dal im moc i potÄ™gÄ™, i toczyli wojny z wielu narodami, które byÅ‚ymocniejsze od nich, a za pomocÄ… Bożą wypÄ™dzili ich i objÄ™li ich kraj,tamci zaÅ› uciekajÄ…c, Å›cigani byli w ucieczce aż do wielkiej rzeki Du­naju, gdzie też mieszkajÄ… po dziÅ› dzieÅ„, w bliskoÅ›ci Konstantyny,a Chazarowie objÄ™li ich kraj.Po znacznym przeciÄ…gu czasu powstaÅ‚ miÄ™dzy nimi król imieniem Bu­lan, mąż mÄ…dry, bojÄ…cy siÄ™ Boga i caÅ‚ym sercem ufność w nim pokÅ‚a­dajÄ…cy i wypÄ™dziÅ‚ z kraju wróżbitów i baÅ‚wochwalców.Najobszerniej i najbardziej szczegółowo monarcha opowiedziaÅ‚swemu korespondentowi o zagadnieniach religijnych.Czytamy naj­pierw o trzech cudownych widzeniach, jakie staÅ‚y siÄ™ udziaÅ‚em tegożBulana i przyczyniÅ‚y siÄ™ do konwersji caÅ‚ego ludu na religiÄ™ mojże­szowÄ….Tekst jest nieco niejasny i trzeba pewnego rozeznania w kwe­stiach ustroju politycznego panujÄ…cego u Chazarów i niektórych innychludów tureckich, by go prawidÅ‚owo zrozumieć.Bulan jest nazwanykrólem, ale w rzeczywistoÅ›ci musiaÅ‚ być naczelnikiem (ksiÄ™ciem) pew­nego tylko odÅ‚amu Chazarów, skoro musiaÅ‚ pozyskać do tej ważkiejdecyzji "wielkiego ksiÄ™cia", ten zaÅ› jeszcze "króla", zapewne naczel­nego, zwierzchniego.Otrzymawszy od anioÅ‚a polecenie wybudowaniaBogu Å›wiÄ…tyni, gdy tÅ‚umaczyÅ‚, że nie ma na to odpowiednich Å›rodków,na polecenie tegoż anioÅ‚a podjÄ…Å‚ wyprawÄ™ do krajów Rudlan i Ardil,a zdobyte tam Å‚upy mógÅ‚ przeznaczyć na zbudowanie i należyte wypo­sażenie Å›wiÄ…tyni.WyglÄ…da na to, że dalsza część opowieÅ›ci także odnosi siÄ™ do po­bożnego Bulana, choć sprawia wrażenie pochodzenia z innej trady­cji, dość sztucznie powiÄ…zanej z jego osobÄ….Skoro bowiem konwer­sja króla i ludu już nastÄ…piÅ‚a, nie bardzo rzeczowo uzasadniona wy- daje siÄ™ dalsza część listu króla Józefa, obszernie relacjonujÄ…ca za­biegi i dysputy "króla" z wysÅ‚annikami "królów Edomitów i Izmaeli-tów" co do wyższoÅ›ci trzech wyznaÅ„."Edomici" to w terminologiihebrajskiej Bizantyjczycy, a zatem chrzeÅ›cijanie; "Izmaelici" to mu­zuÅ‚manie.Dysputy, zrÄ™cznie sterowane przez "króla" Chazarów, za­koÅ„czyÅ‚y siÄ™, rzecz jasna, wykazaniem wyższoÅ›ci religii żydowskiej,wobec czego nastÄ…piÅ‚ jak gdyby drugi akt konwersji, Å‚Ä…cznie z obrze­zaniem króla i ludu.OdtÄ…d "wszyscy pÅ‚acÄ… nam daÅ„: królowie Edo-mów i królowie Izmaelitów".Po tych zdarzeniach wstÄ…piÅ‚ na tron jeden z wnuków jego imieniemObadya, mąż sprawiedliwy i dzielny.On odnowiÅ‚ rzÄ…d, utwierdziÅ‚ za­kon wedÅ‚ug zwyczajów i podaÅ„, pobudowaÅ‚ synagogi i domy nauki,zgromadziÅ‚ mnóstwo uczonych Izraelitów, dawaÅ‚ im wiele zÅ‚ota i sre­bra i wykÅ‚adali mu 24 ksiÄ™gi Miszny i Talmud i caÅ‚y porzÄ…dek mo­dlitw.Po nim zaÅ› nastÄ…piÅ‚ Hiskia, syn jego; po nim Menase, syn jego; potym zaÅ› Chanoka, brat Obadiego i Izaak, jego syn; Zebulun, jego syn;Menase, jego syn; Nissi, jego syn; Menachem, jego syn; Benjamin,jego syn; Aharon, jego syn; a ja, Józef, jestem synem pomienionegoAharona.Wszyscy byli synami królów, a żaden obcy nie Å›mie siadaćna tronie naszych ojców.Teraz monarcha przechodzi do innych spraw interesujÄ…cych Chas-daja [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl