[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Krajowy system bezpieczeństwa składa się przede wszystkimz sił militarnych odpowiedzialnych za zewnętrzne bezpieczeństwopaństwa (podsystem bezpieczeństwa militarnego (PBM) oraz siłyi środki niemilitarne (cywilne), odpowiedzialne za wewnętrzne bez-pieczeństwo państwa (podsystem bezpieczeństwa cywilnego PBC).Istotną rolę, szczególnie w fazie przedkryzysowej i wczesnegorozwoju kryzysu będą odgrywały oddziaływania polityczno militar-ne.Jak określono to wcześniej podsystem bezpieczeństwa militar-nego który scala system reagowania kryzysowego MON obejmującyswym zasięgiem wszystkie systemy wspomagania dowodzeniawchodzące w skład dowództw w pionie powoływanego DowództwaPołączonego jak też Wojewódzkie Sztaby Wojskowe i bazy zaopa-trzenia.Elementem łączącym System Reagowania KryzysowegoMON (w ramach którego poprzez dyżurną służbę operacyjną prowa-dzony jest między innymi stały monitoring ewentualnych zagrożeń)z podsystemem bezpieczeństwa cywilnego jest Centrum Reagowa-nia Kryzysowego MON które w więzi deskryptywnej przekazuje mel-dunki sytuacyjne z podsystemu bezpieczeństwa militarnego do Rzą-dowego Centrum Koordynacji Kryzysowej.W tej samej więzi CRKMON otrzymuje oceny ze wszystkich elementów podsystemu bez-pieczeństwa cywilnego.Stanowisko Kierowania Reagowaniem Kryzysowym (SKRK)stanowi główny komponent systemu informacyjnego dla sztabówkryzysowych, zabezpieczający funkcjonalne wspomagania wykony-wania zadań z zakresu reagowania kryzysowego na szczeblu MONi jest powiązany informacyjnie z niższymi szczeblami systemu Re-agowania Kryzysowego oraz systemami kryzysowymi innych państwwspółpracujących (zarówno w ramach sojuszu jaki i PdP).Dlatego53też SKRK jest lokalną siecią zautomatyzowanych stanowisk pracyoraz serwerów (tzw.struktura techniczna) obsługiwanych przez Sys-tem Informatyczny SKRK (tzw.struktura programowa), który zabez-piecza i wspomaga efektywne wykonywania zadań przez personelSKRK.PREZYDENTPARLAMENTPREZES RADY MINISTRWOGNIWAOGNIWAPOZAMILITARNEPOZAMILITARNEKomitet Rady MinistrówNATONATOdo Spraw Zarządzania w SytuacjachKryzysowych" EARDCC" EARDCCBIUROBIUROBEZPIECZECSTWABEZPIECZECSTWA" SHAPE" SHAPENARODOWEGONARODOWEGORZDOWERZDOWEPODSYSTEMPODSYSTEMCENTRUMCENTRUMBEZPIECZECSTWABEZPIECZECSTWAKOORDYNACJIKOORDYNACJIMILITARNEGOMILITARNEGONARODOWENARODOWEKRYZYSOWEJKRYZYSOWEJCENTRACENTRAZARZDZANIAZARZDZANIAKRYZYSOWEGOKRYZYSOWEGOSKRK MINISTERinnych państwinnych państw OBRONYNARODOWEJCENTRUM REAGOWANIAKRYZYSOWEGOMON" ZESPA KRYZYSOWY MON;INNE INSTYTUCJEINNE INSTYTUCJE" SKRK" SKRKKRAJOWEKRAJOWE(KG PSP, KPPOW,(KG PSP, KPPOW,Rodzaje więziIMGW, PAA itp.)IMGW, PAA itp.)Więz deskryptywnaWOJEWDZKIEWOJEWDZKIEWięz dyrektywnaCRKCRKWięz współdziałaniaRys.1.9.1.Więzi informacyjne SRK MON z otoczeniemJakie w związku z tym informacje są przekazywane w poszcze-gólnych więziach informacyjnych?Więz deskryptywnaWięzią tą przesyłane są informacje sytuacyjne, opisowe.Przedewszystkim w formie meldunków sytuacyjnych, które przesyłane są wobu podsystemach tzn.PBC i PBM do centrów reagowania kryzyso-wego w ramach prowadzonego monitoringu.W PBM meldunki teprzesyłane są poprzez Dyżurną Służbę Operacyjną do części opera-cyjnej SKRK, meldunki te pozwalają na bieżąco prowadzić oceny za-grożeń i stanowią podstawę do dokonywania analiz na tej podstawieRządowe Centrum Koordynacji Kryzysowej dokonuje oceny zagrożeńsystemu bezpieczeństwa państwa.Rodzaje przesyłanych dokumen-tów oraz więzi deskryptywne przedstawia rys.1.9.2.54PREZYDENTPARLAMENTPREZES RADY MINISTRWOGNIWAOGNIWAPOZAMILITARNEPOZAMILITARNEKomitet Rady MinistrówNATONATOdo Spraw Zarządzania w SytuacjachKryzysowych" EARDCC" EARDCCBIUROBIUROBEZPIECZECSTWABEZPIECZECSTWA " SHAPE" SHAPENARODOWEGONARODOWEGORZDOWERZDOWEPODSYSTEMPODSYSTEMCENTRUMCENTRUMBEZPIECZECSTWABEZPIECZECSTWAKOORDYNACJIKOORDYNACJIMILITARNEGOMILITARNEGONARODOWENARODOWEKRYZYSOWEJKRYZYSOWEJCENTRACENTRAZARZDZANIAZARZDZANIAKRYZYSOWEGOKRYZYSOWEGOSKRK MINISTERinnych państwinnych państw OBRONYNARODOWEJMeldunekMeldunekCENTRUM REAGOWANIAsytuacyjnysytuacyjnyKRYZYSOWEGOMON" ZESPA KRYZYSOWY MON;INNE INSTYTUCJEINNE INSTYTUCJE" SKRK" SKRKOcenaOcenaKRAJOWEKRAJOWEKomunikatKomunikat(KG PSP, KPPOW,(KG PSP, KPPOW,Rodzaje więziIMGW, PAA itp.)IMGW, PAA itp.)Więz deskryptywnaWOJEWDZKIEWOJEWDZKIEW więzi tej elementy podległe przesyłająmeldunki sytuacyjne, natomiast elementy CRKCRKnadrzędne mogą przesyłać oceny komunikaty itp.Rys.1.9.2.Więzi deskryptywna SRK i SRK MONWięz dyrektywnaW przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej i konieczności poda-nia jej rozwiązania, dokonuje się tego poprzez więz dyrektywną, gdyżta więz służy do przekazywania informacji imperatywnej opracowy-wanej w formie dokumentów rozkazodawczych takich jak RozkazOperacyjny który jest opracowany na podstawie planu reagowania.Więz ta zasadniczo łączy elementy jednego z podsystemów, jednakw pewnych sytuacjach może łączyć elementy obu podsystemów naróżnych poziomach w zależności od charakteru kryzysu (militarny czyteż niemilitarny) oraz od tego kto tzn.który z poziomów kieruje podję-tym działaniem (tzn.: czy sytuacja wymaga podjęcia działania naszczeblu krajowym, resortowym, czy też może tylko na szczeblu re-gionalnym wojewódzkim).Rodzaje przesyłanych dokumentów orazwięzi deskryptywne przedstawia rys.1.9.3.55PREZYDENTPARLAMENTPREZES RADY MINISTRWOGNIWAOGNIWAPOZAMILITARNEPOZAMILITARNEKomitet Rady Ministrówdo Spraw Zarządzania w SytuacjachKryzysowychRZDOWERZDOWEPODSYSTEMPODSYSTEMCENTRUMCENTRUMBEZPIECZECSTWABEZPIECZECSTWAKOORDYNACJIKOORDYNACJIMILITARNEGOMILITARNEGOKRYZYSOWEJKRYZYSOWEJSKRK MINISTERRodzaje więziOBRONYWięz dyrektywnaNARODOWEJCENTRUM REAGOWANIAKRYZYSOWEGOMONPlan RozkazPlan Rozkaz" ZESPA KRYZYSOWY MON;reagowania operacyjnyreagowania operacyjnyINNE INSTYTUCJEINNE INSTYTUCJE" SKRK" SKRKW więzi tej przekazywane są informacjeKRAJOWEKRAJOWEimperatywne w formie dokumentów(KG PSP, KPPOW,(KG PSP, KPPOW,rozkazodawczych np.: plany reagowaniaIMGW, PAA itp.)IMGW, PAA itp.)(w czasie przed kryzysem) rozkazyoperacyjne (w trakcie jego trwania).Wojewódzkie SztabyWOJEWDZKIEWOJEWDZKIEWojskoweCRKCRKDSO WSzWRys.1.9.3.Więzi dyrektywna SRK i SRK MONWięz współdziałaniaW trakcie rozwiązywania sytuacji kryzysowych, oraz w okresiezapobiegania sytuacjom kryzysowym, zarówno elementy obu podsys-temów bezpieczeństwa wewnętrznego, jak i cały system bezpieczeń-stwa państwa może współdziałać z elementami zewnętrznymi zarów-no w ramach NATO jaki z państwami z PdP w rozwiązywaniu sytuacjikryzysowych.Z tego celu służy więz współdziałania którą mogą byćprzesyłane wszystkie niezbędne informacje w następującej formie: wformie dokumentów informacyjnych np.: meldunków sytuacyjnych, wktórych można przekazać informację o zaistniałym zagrożeniu orazpodjętym działaniu; w formie dokumentów planistycznych np
[ Pobierz całość w formacie PDF ]