[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jerzy II von Miningen, książę Turyngii założył zespół MANINGENCZYCY.Powstał nowy typ teatru, którego cechowało:zespołowość gry czyli odejście od kultu gwiazd, niewielkie role przypadały aktorom dużej miary.autentyzm historyczny, treścią miała być przeszłość, autentyczność dotyczyła realiów typowych dla epoki., rekwizyty autentycznemalarskość dekoracji, scena zbudowana zgodnie z prawdąperfekcyjność inscenizacji, zrezygnowanie z improwizacjiTen typ teatru to naturalizm.Ryszard Wagner był kompozytorem, autorem oper, inscenizator utworów, teoretyk teatru.Teatr to dziedzina sztuki synkretycznej.Połączenie dziedzin sztuk w całość daje teatr.Teatr to najwyższe uosobienie człowieka.Gerhard Hauptman był dramaturgiem i teoretykiem teatru.Jako pierwszy wprowadził objawy symbolizmu.Teatr wewnętrzny odchodzący od autentyzmu, perfekcja realizmu.Wszystko uproszczone, namiastka rzeczywistości.Żądał prawdy psychologicznej.Maurycy Maeterling wprowadził symbolizm do teatru i dramatu.Treść dramatu była symboliczna - gest, nastrój, wyraz twarzy to były symbole.Edward Craig podtrzymywał teorie Wagnera o autentyczności, twierdził, że kreatorem i stwórcą jest reżyser, Bóg teatru.Konstanty Staniławski był założycielem teatru artystycznego (MCHAT), własne kompozycje i wyobrażenia o sztuce aktorskiej.Poszedł do naturalizmu.Aktorzy przeżywają swoje role i utożsamiają się z postaciami granymi przez nich.W Polsce też zachodziły zmiany.Dzięki Tadeuszowi Pablikowskiemu teatr był popularny.Związany był on z Galicją.W 1893 został on dyrektorem teatru miejskiego w Krakowie.Naczelny propagator w Europie.Ważnymi ośrodkami teatralnymi był Lwów i Warszawa.W 1913 roku powstał Teatr Polski podtrzymujący nowatorstwo w Polsce.Posiadła Pablikowski przygotowanie teatralne praktyczne i teoretyczne.Współpracował z MEINGENCZYKAMI.Polsce chciał dać teatr symboliczny.Jego zasługą jest wprowadzenie na sceny polskie współczesnego światowego repertuaru.Nowym dyrektorem teatru miejskiego został Józef Kotarbiński.Wystawił on wielkie dramaty romantyczne.W 1901 “Dziady”, “Kordian”, “Nie-boska komedia”.Tu też odbyła się prapremiera “Wesela”.Kolejnym dyrektorem został aktor Ludwik Solski.Uwrażliwiony był na sztukę aktorską.Gdy on był dyrektorem odbyła się prapremiera “Moralności pani Dulskiej”.Scenografia, zabudowanie przestrzeni scenicznej, dawniej tylko dekoracje.Tu prekursorem był Wyspiański.Aktywnym praktykantem był Karol Frycz.Intensywny rozwój dramaturgii w dwóch dziedzinach:utwory symboliczne: “Wesele”, “Wyzwolenie”utwory naturalistyczne: “Moralność pani Dulskiej”Między nimi istniało wiele stadiów pośrednich.Stanisław Przybyszewski wywarł wpływ jako teoretyk dramatu i teatru.Wydał książkę “O dramacie i scenie”.Główny nacisk kładł na analizę psychologiczną: “Śnieg”, “Dla szczęścia”.Utwory te rzadko pojawiały się na scenie.Jan August Kisielewski autor utworów ukazujących krytykę filistrstwa - “W sieci”, “Karykatury”.Dramaty Tadeusza Ryttnera to “Głupi Jakub”, “W małym domku”.Był tropicielem konfliktów moralnych, ujawnienie swobody dla włsnej duszy.Tadeusz Miciński tworzył liryczne rozbudowane utwory.Nie wystawiano jego utworów ze względu na małe możliwości techniczne.“Termopile polskie”, “Kniaź Patiomkin”.Włodzimierz Perzyński pisał komedie “Lekkomyśląca siostra”Lucjan Rydel - “Betlejem Polskie” nawiązywał do idei romantyzmu.WIEK XVIII W POLSCESYTUACJA SPOŁECZNO-POLITYCZNAW Polsce w odróżnieniu od Francji dominowała szlachta, a nie mieszczaństwo.Następował upadek miast.Był zły stan gospodarki.Następował rozkład organizacji państwowej.Prestiż Rzeczpospolitej na forum międzynarodowym upadł.Polska stała się pionkiem w rękach sąsiadów (rozbiory).Król (Stanisław August Poniatowski) przystąpił do walki z sarmatyzmem.W nim upatrywał źródło zła.Król starał się zaangażować różne środki do walki z zacofaniem.PREKURSORZYStanisław KonarskiWszechstronny działacz, zajmował się:praca nad reformą ustroju państwa“Traktat o skutecznym rad sposobie”Charakteryzuje ówczesną RP i wysuwa postulaty, żądania mające uzdrowić państwo.Przeciwstawia się liberum veto, proponuje, aby źródłem decyzji była większość głosów.Gani prywatę szlachty.Przeciwnik szlacheckiej megalomanii (manii wielkości).oświataZreformował szkolnictwo, żądał wprowadzenia nauczania rozumowego.Kładł nacisk na sprawy wychowania obywatelskiego, ludzi świadomych sytuacji społecznej i politycznej, świadomych obowiązku wobec ojczyzny i narodu.Podążał za nauczaniem poglądowym, opartym na racjonalnym poznawaniu rzeczywistości, empirystycznych metodach.Wprowadził obowiązek nauczania języka polskiego, historii literatury, nowożytnych języków.Wprowadzając też nauki przyrodnicze, historię, geografię.W 1740 r.założył szkołę dla synów szlacheckich “Collegium Nobilum”.Uważał, że dorośli są zbyt zdeprawowani sarmatyzmem i nie da się ich zmienić.twórczość literackaW szkole działał teatr konwiktowy, w którym uczniowie wystawiali sztuki pisane w duchu klasycystycznym, posiadające morał, mające walory wychowawcze, np.“Tragedia Epaminoudas” Konarskiego.Pisał także traktaty: “O poprawie wad wymowy”.Wyszydzał skomplikowany, napuszony barokowy styl.Propaguje czystość, naturalność języka.Stanisław LeszczyńskiWydał traktat polityczny “Głos wolny, wolność ubezpieczający”.Domagał się jak najszybszego przeprowadzenia reform.Propagował ograniczenie liberum veto.Króla elekcyjnego ma wybierać cały naród, a nie tylko szlachta.Żądał wzmocnienia administracji państwowej, poprawy warunków chłopów.Komisja Edukacji NarodowejPowołana w 1773 r.przez sejm na wniosek króla
[ Pobierz całość w formacie PDF ]