[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Komisja Euro-pejska podjęła decyzję o przyznaniu chorobom rzadkim priorytetu w ra-mach działań w zakresie zdrowia publicznego1.Choroby przewlekłe u dzieci i młodzieży są dużym obciążeniem psy-chicznym i stanowią zagrożenie ich rozwoju: fizycznego (np.opóznienie1Zob.Rozporządzenie (WE) Nr 141/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z 16grudnia 1999 r.w sprawie sierocych produktów leczniczych.Tryb dostępu: www.rzadkiechoroby.pl/dodatkigraf/Reg%20141%20PL2.pdf.Data dostępu: 13 kwietnia 2012 r.Ewa Syrek: Edukacyjno pedagogiczne konteksty& 61wzrastania i dojrzewania), motorycznego (obniżenie sprawności i wydol-ności fizycznej), psychospołecznego (zaburzenia emocjonalne, negatywneemocje, jak smutek, przygnębienie, trudności w relacjach z nauczycie-lami i rówieśnikami oraz wiele innych).Choroba niesie ryzyko gorsze-go funkcjonowania w szkole, a przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele,np.długotrwała absencja, brak możliwości opanowania podstawowychumiejętności, szybkie zmęczenie, trudności w koncentracji uwagi itp.Uczniowie chorzy mają specjalne potrzeby edukacyjne, należą do nich:potrzeba i wsparcie ze strony nauczycieli oraz rówieśników, dopasowanieodpowiednich form nauczania, potrzeba uczestnictwa w zajęciach wycho-wania fizycznego i wycieczkach, pomoc w planowaniu dalszej edukacjii w wyborze zawodu (Woynarowska, 2010b, s.21 39).W tej sytuacji konieczna staje się edukacja nauczycieli, a także rozwi-janie ich umiejętności psychospołecznych, a przede wszystkim: poznaniespecyfiki choroby przewlekłej każdego z uczniów, wpływu choroby i jejleczenia na osiągnięcia szkolne i ewentualne zmiany w jego zachowa-niu, wpływu zachowania ucznia chorego na zespół klasowy, zasad po-stępowania w przypadku nagłego zaostrzenia choroby bądz wystąpieniaskutków zażywanych leków.Istnieje również potrzeba, by nauczycieledoskonalili swoje umiejętności psychospołeczne w zakresie komunikacjiz uczniem z chorobą przewlekłą: empatię, udzielanie pomocy i wsparciaoraz włączanie do tego zespołu klasowego, współdziałanie w grupie kla-sowej, umiejętności rozwiązywania konfliktów (Woynarowska, 2010b,s.40).Ponadto bardzo ważne dla uczniów z chorobami przewlekłymi sąodpowiednie warunki i organizacja nauczania oraz współpraca nauczy-cieli i rodziców (ibidem, s.31 32).Warto w tym miejscu zwrócić uwagęna publikację pod redakcją Barbary Woynarowskiej red., 2010) pt.Uczniowie z chorobami przewlekłymi.Jak wspierać ich rozwój, zdrowiei edukację.Praca ta posiada ogromne walory edukacyjne dla nauczycielii rodziców w zakresie podstawowej wiedzy o niektórych chorobach prze-wlekłych dzieci i młodzieży (m.in.astmie oskrzelowej, cukrzycy, muko-wiscydozie, niedosłuchu, padaczce, otyłości, zaburzeniach psychicznych),a także specyfice problemów z nimi związanych.Ukazuje jednocześniemożliwości udzielania wsparcia i pomocy przez nauczycieli2.2W ostatnich latach sukcesywnie zwiększa się liczba publikacji, w których podej-muje się problematykę zdrowia, choroby i edukacji zdrowotnej dzieci, młodzieży i doro-słych.Zob.np.A.Macia rz: Psychoemocjonalne i wychowawcze problemy dzieci przewlekle chorych.Kraków 1998; Zdrowie i szkoła.Red.B.Woy na rowska.Warszawa2000; M.Chod kowska: Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi.Warszawa 2004; A.B ochn ia rz, J.B o -g uck i, A.Grabow iec: Zdrowa szkoła zdrowy uczeń.Teoria i praktyka edukacjizdrowotnej.Lublin 2008; E.Sy rek: Zdrowie i wychowanie a jakość życia.Perspekty62 ArtykułyZe względu na dbałość o zdrowie własne i innych, profilaktykę wy-padkowości, urazów i niepełnosprawności wśród dzieci i młodzieży, z my-ślą o perspektywicznym stylu ich życia w dorosłości konieczna jest wewspółczesnym kształceniu ogólnym dzieci i młodzieży edukacja zdrowot-na (zob.np.Sy rek, 2009; K ruszko, 2010).Cele i zadania Wspólno-ty Europejskiej w dziedzinie zdrowia publicznego odnoszą się także doobszaru promocji zdrowia i dotyczą: promowania zdrowego stylu życiai zmniejszania nierówności w zdrowiu poprzez promowanie inicjatywukierunkowanych na zdrowie, wydłużenie życia, promowanie i badaniewpływu zdrowia na aktywność zawodową i produktywność; propagowa-nie zdrowego stylu życia i ograniczanie występowania chorób, urazówi wypadków poprzez działania na uwarunkowania zdrowia celem promo-wania i poprawy zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego i walkiz uzależnieniami, zwrócenie uwagi na znaczenie dla zdrowia uwarunko-wań środowiskowych i społeczno-ekonomicznych (K arski, 2009, s.81).W społeczeństwie polskim, i nie tylko, mamy do czynienia z ogrom-nymi różnicami w stanie zdrowia osób, w tym także dzieci i młodzie-ży.Skala i rozmiar zróżnicowania stanu zdrowia obywateli w różnychczęściach Unii Europejskiej spowodowały, iż Komisja Europejska podję-ła próbę szerszej dyskusji dotyczącej zmniejszenia tych różnic.W Białej księdze Razem na rzecz zdrowia (2007) Unia Europejska określi-ła strategię na rzecz zdrowia na lata 2008 2013 (podaję za: K arski,2009, s.61).W dokumentach Unii Europejskiej oraz Narodowej StrategiiIntegracji Społecznej dla Polski podkreśla się, że wykluczenie społecz-ne polega na niepodejmowaniu zwyczajowej i społecznie akceptowanejdrogi życiowej lub wypadnięciu z niej i dotyczy osób, grup społecznychi rodzin, które m.in. posiadają cechy utrudniające im korzystanie z po-wszechnych zasobów społecznych ze względu na zaistnienie: uzależnie-wy i humanistyczne orientacje poznawcze.Katowice 2008; Chowanna 2008, T.2 (31):Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej; J.Bulska: Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku życia.Toruń2008; G.P iechaczek- Og ierman: Postawy zdrowotne uczniów i ich socjokulturoweuwarunkowania.Toruń 2009; A.Now icka, J.B ąbka: Człowiek i jego rodzina wobecutraty zdrowia i sprawności.Lubin 2010; A.Dworak: Jakość życia dziecka z alergią.Uwarunkowania środowiska rodzinnego.Toruń 2010; G.Gunia: Subiektywny obrazzdrowia oraz zachowań zdrowotnych uczniów z wadą słuchu.Kraków 2010; A.Jeg ier,M.Kosowska: Relacje dziecka z wadą słuchu w szkole.Warszawa 2011; E.Koś ci ń ska:Edukacja zdrowotna seniorów i osób przewlekle chorych.Bydgoszcz 2010; A.Mau rer,I.B o ł tuć: Dzieci z zespołem Willamsa.Diagnoza i terapia.Wskazania dla rodzicówi nauczycieli.Kraków 2010; B.Zió ł kowska: Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza.Gdańsk 2010; A.%7ły ta: %7łycie z zespołem Downa.Narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa i dorosłych z zespołem Downa.Kraków 2011; Dziecko przewlekle chore problemymedyczne, psychologiczne i pedagogiczne.Red.B.A ntoszewska.Kraków 2011, i wieleinnych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]