[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Badacze podkreślający rolę środowiska poddają w wątpliwość rzetelność tych badań i ich interpretację oraz domagają się ponownej oceny wyników uprzednich badań, jak również bardziej rygorystycznej kontroli na przyszłość.Dane pochodzące z różnych źródeł, wskazują, że środowisko odgrywa decydującą rolę w rozwoju funkcji intelektualnych.[Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899][Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899]3.Koncepcja G.KELLY'EGO konstruktów osobistych.[Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899][Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899]G.KELLY opublikował w 55r.książkę p.t.: „Psychologia konstruktów osobistych”.Właściwie od KELLEGO zaczęła się cała [Author ID3: at Fri Dec 21 11:13:00 2001][Author ID1: at Wed Mar 20 21:27:00 2002]psychologia poznawcza[Author ID3: at Fri Dec 21 11:13:00 2001][Author ID1: at Wed Mar 20 21:27:00 2002].KELLY mówi tak: żeby zrozumieć człowieka musimy przyjąć że między człowiekiem a badaczem i naukowcem właściwie nie ma wielkiej różnicy, bowiem każdy z nas nawet człowiek niewykształcony zachowuje się jak badacz stawiając tej rzeczywistości z którą ma do czynienia pewne pytania i odpowiadając na te pyt.zgodnie z czymś co KELLY nazywa [Author ID3: at Fri Dec 21 11:13:00 2001][Author ID1: at Wed Mar 20 21:27:00 2002]konstruktami osobistymi[Author ID3: at Fri Dec 21 11:13:00 2001][Author ID1: at Wed Mar 20 21:27:00 2002], te konstrukty osobiste to są pewne wymiary, kategorie, pewne schematy za pomocą których tę rzeczywistość analizujemy.Te konstrukty mają charakter takich wymiarów dwubiegunowych, jak większość wymiarów, cech w psychologii.KELLY mówi, że nasze analizowanie rzeczywistości odbywa się poprzez pewien system konstruktów, hipotez, twierdzeń dotyczących działania rzeczywistości.Nasze zachowanie wobec innych ludzi, jest pochodną konstruktów - zasadniczych przekonań do tego jak ten świat funkcjonuje.Złożoność poznawcza jest pewnym konstruktem psychologicznym mówiącym że tę rzeczywistość analizujemy pod większą ilością kątów widzenia.[Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899][Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899]4.Koncepcje schematowe.[Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899][Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899]Wielki spór dotyczący tego jak nasz umysł działa, czy odwzorowuje wiernie rzeczywistość, skłonił psychologów do przyjęcia takiej oto tezy zgodnej z wieloma rozwiązaniami filozoficznymi, które nazywają się np.konwencjonalizmem w epistemologii.Powiadają, że nauka nie oddaje prawdy o świecie ale stwarza pewne modele tego świata czyli pogoń za prawdą jest nie kończącym się procesem tropienia rzeczywistości, bowiem my tworzymy pewne modele, wizje, teorie rzeczywistości, które przecież nie są rzeczywistością.W swoim poznaniu psychologicznym nie oddajemy wiernie cech rzeczywistości a raczej tworzymy pewne konstrukcje w naszym umyśle, czyli powstająca reprezentacja świata zewnętrznego w naszym umyśle jest pewną konstrukcją i pewnym tworem tej rzeczywistości a nie wiernym jej odbiciem.Mówi się nawet tak w psychologii poznawczej że ta rzeczywistość którą za pomocą zmysłu poznajemy jest za uboga żeby mógł się ukonstytuować trafny obraz tej rzeczywistości czyli, że za mało jest informacji żeby ten obraz mógł się utworzyć.Argument ubóstwa bodźców sformułował bardzo wybitny psycholog poznawczy FODOR w latach 80-tych.FODOR powiada tak: dane są za ubogie musimy tą rzeczywistość uzupełniać pewnymi wartościami domyślnymi, te wartości domyślne pochodzą z naszej wiedzy, z naszej pamięci, z naszych nastawień generalnie ze stanu umysłu w jakim znajdujemy się.Ta koncepcja konstrukcjonizmu czyli tworzenia rzeczywistości również ona obowiązuje w działaniu pamięci.Czwarta teza koncepcji schematowej jest taka, że pamięć nasza działa w bardzo dziwny sposób w dłuższym procesie czasu, obserwujemy, że pewne kontury się zacierają, że treści pamięciowe stają się coraz bardziej typowe, stereotypowe, mówi się o takim powrocie do formy kanonicznej, do prototypu, że odbywają się pewne procesy będące poza naszym udziałem.Kolejna teza konstrukcjonistyczna zwana oszczędnością poznawczą mówi tak, że jeżeli nasza pamięć ma działać tak sprawnie żebyśmy mogli napływające informacje oceniać trafnie to pamięć musi działać niezmiernie szybko.[Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899][Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899]5.Procesualne koncepcje umysłu.[Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899][Author ID0: at Thu Nov 30 00:00:00 1899]6.Spór wokół teorii reprezentacji poznawczych: wiedzy deklaratywnej i proceduralnej.[Author ID3: at Fri Dec 21 11:13:00 2001][Author ID1: at Wed Mar 20 21:27:00 2002]Czy nasza wiedza jest wiedzą tylko o rzeczach? Ten rodzaj wiedzy nazywany jest wiedzą deklaratywną.Czy też ta nasza wiedza o świecie, w związku z tym pamięć ma działaniowy, dotyczy pewnych procedur.Ta pierwsza wiedza to wiedza czysto teoretyczno - rzeczową badaną w tych modelach deklaratywnych.Przecież nasze działanie nawet poznawcze ukierunkowane na poznanie tego świata związane jest z pewnymi procedurami wykorzystania tej wiedzy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]