[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Edukacja przechodzi przemiany, ma być bardzo wydajna.Szczepański: Powinniśmy zbudować taki model kształcenia, któryby nie tylko odpowiadał społeczeństwu, ale i wyprzedzał jego zmiany poprzez zaprojektowanie systemu samoadaptującego się do tendencji rozwjowych społeczeństwa.Paradygmat globalny:-cztery filary-Dotyczy on wszystkich społeczeństw.Edukacja powinna przekazywać coraz więcej masowo wiedzy i umiejętności adekwatnych do kognitywnej cywilizacji albowiem są one podstawą kompetencji jutra.Kognitywny-zajmujący się poznawaniem.Już nie wystarczy aby jednostka zggromadziła w swoim życiu zapas wiedzy, z której mogłaby czerpać w nieskończoność.Jednostka powinna umieć wykorzystywać wszystkie okazje do aktualizowania, pogłębiania i wzbogacania wiedzy i dostosowywać się do zmieniającego świata.Edukacja powinna być organizowana wokół czterech aspektówkształcenia, które do końca życia będą filarami jej wiedzy:1.Uczyć się aby wiedzieć tzn.aby zdobyć narzędzia rozumienia2.Uczyć się aby działać tzn.aby móc oddziaływać na swoje środowisko3.Uczyć się aby żyć wspólnie tzn.aby uczestniczyć i współpracować ze wszystkimi na wszystkich płaszczyznach działalności ludzkiej4.Zdaniem Komisji każdy z 4 filarów powinien być przedmiotem jednakowej troski na każdym szczeblu kształcenia, tak aby edukacja jawiła się jako doświadczenie globalne i całożyciowe w aspekcie poznawczym, praktycznym.Ta koncepcja edukacji powinna umożliwić jednostce odkrywanie, pobudzanie i wzmacnianie jej potencjału twórczego- ujawnić skarb ukryty w każdym z nas.Ad.1 Uczyć się aby wiedzieć- ma to na celu opanowanie w większym stopniu narzędzi zdobywania wiedzy niż zdobycie skodyfikowanej wiadomości.Można traktować jednocześnie jako środek i cel życia ludzkiego.Jako cel ponieważ jego istotą jest całość jaką daje rozumienie, poznawanie i odkrywanie.Narzędzia zdobywania wiedzy- uwaga, pamięć, myślenie.Asocjacja zdolności zapamiętywania- jest to kojarzenie wyobrażeń, z których jedno przywłuje drugie.Myślenie przebiega od konkretu do abstarkcji.Stosuje się dwie metody: dedukcyjną (wyciąganie uogólnień) i indukcyjną (dochodzenie do praw ogólnych na podstawie doświadczeń).Proces uczenia się nigdy się nie kończy, powinniśmy zadbać o jego wzbogacenie.Pierwszą edukację możemy uważać za udaną, jeżeli da nam impuls do kontynuowania nauki dalej.Ad.2 Uczyć się aby działać
[ Pobierz całość w formacie PDF ]