[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PowracajÄ…c jednak do problemu obecnoÅ›ci Ducha ZwiÄ™tego w religiachniechrzeÅ›cijaÅ„skich warto odwoÅ‚ać siÄ™ do słów Jana PawÅ‚a II na ten wÅ‚aÅ›nie tematpochodzÄ…cych z encykliki Redemptoris missio: Sobór WatykaÅ„ski II przypominadziaÅ‚anie Ducha w sercu każdego czÅ‚owieka [.] w inicjatywach religijnych.[.]Obecność i dziaÅ‚anie Ducha nie dotyczÄ… tylko jednostek, ale spoÅ‚eczeÅ„stwa i historii,narodów, kultur, religii 454.Wypowiedz tÄ™ znakomicie uzupeÅ‚nia inny fragment tejsamej encykliki: Stosunek KoÅ›cioÅ‚a do innych religii okreÅ›lony jest przez podwójny szacunek: «szacunekdla czÅ‚owieka w jego poszukiwaniu odpowiedzi na najgÅ‚Ä™bsze pytania życia i szacunek dladziaÅ‚ania Ducha w czÅ‚owieku» [.] każdÄ… autentycznÄ… modlitwÄ™ wzbudza Duch ZwiÄ™ty,tajemniczo obecny o sercu każdego czÅ‚owieka [.] Gdy Duch ZwiÄ™ty dziaÅ‚a w sercach ludzii w dziejach narodów, w kulturach i w religiach, podejmuje On zadanie przygotowania doEwangelii i nie może nie mieć odniesienia do Chrystusa 455.Ta wÅ‚aÅ›nie wiara jest powodem, że KoÅ›ciół chÄ™tnie uznaje wszystko to, cojest prawdziwe i Å›wiÄ™te w tradycjach religijnych buddyzmu, hinduizmu i islamu jako odblask tej prawdy, która oÅ›wieca wszystkich ludzi 456.Zasadniczo pozytywnespojrzenie na religijność ludzkÄ… w jej najróżniejszych przejawach w skali globalnejpowoduje, że inne religie stanowiÄ… pozytywne wyzwanie dla KoÅ›cioÅ‚a, pobudzajÄ…go bowiem zarówno do odkrywania i rozpoznawania znaków obecnoÅ›ci Chrystusa idziaÅ‚ania Ducha, jak też do pogÅ‚Ä™biania wÅ‚asnej tożsamoÅ›ci i dawania Å›wiadectwaintegralnoÅ›ci Objawienia 457.c.Granice dialoguProgramowy dokument papieski na temat relacji z religiaminiechrzeÅ›cijaÅ„skimi encyklika Redemptoris missio podkreÅ›la z jednej strony, że Bóg czyni wszystko, aby być obecnym [.] dla narodów poprzez ich bogactwaduchowe, których głównym i zasadniczym wyrazem sÄ… religie , ale równoczeÅ›nie odrazu zauważa: chociaż majÄ… one braki, niedostatki i bÅ‚Ä™dy 458.453Nostra aetate, 2.454Redemptoris missio, 28.455Redemptoris missio, 29.456Redemptoris missio, 55.457Redemptoris missio, 56.458Redemptoris missio, 55.95Wydaje siÄ™, że lektura tekstów soborowych w kwestii stosunku do innychreligii pozostawaÅ‚a w ostatnim trzydziestoleciu dość czÄ™sto jednostronna.Jakkolwiek Ojcowie soborowi podkreÅ›lili pozytywne elementy tkwiÄ…ce w religijnoÅ›ciniechrzeÅ›cijaÅ„skiej, to jednak zawarli też bardzo ważne myÅ›li o caÅ‚kiem innymznaczeniu, rzadko jednak pózniej podnoszone i omawiane.Owocem tego jestlektura tekstów soborowych, z której wyciÄ…ga siÄ™ wnioski o identycznej wartoÅ›ciwszystkich religijnych dróg do Boga (skrajna postać tzw.pluralistycznej teologiireligii)459, albo o potrzebie wprowadzenia uniwersalistycznej religii majÄ…cej wynikaćz powszechnej woli zbawczej Boga, czy o zastÄ…pieniu misji przez dialog, lubwreszcie o niemożliwoÅ›ci wartoÅ›ciowania religii pod wzglÄ™dem ich zbliżania siÄ™ doprawdy.Wnioski takie nie sÄ… zgodne z bieżącym nauczaniem KoÅ›cioÅ‚a w kwestiistosunku do wyznawców innych religii.JeÅ›li wiÄ™c bywajÄ… usprawiedliwiane pewnymifragmentami tekstów Soboru i papieskich dokumentów, to warto przyjrzeć siÄ™,gdzie leży przyczyna jednostronnoÅ›ci takiego spojrzenia.Wydaje siÄ™, że w tensposób zredukowano problem stosunku KoÅ›cioÅ‚a do innych religii tylko do wymiarówdialogu, zapominajÄ…c o aspekcie apologetyczno-misyjnym.WprowadziÅ‚o to najpierwpewnego rodzaju zakÅ‚opotanie wobec zadania ewangelizacji, a potem nawetwyrazny lÄ™k przed proponowaniem nauki Chrystusa ludziom, którzy wyznajÄ… innereligie.Czy jest to zgodne z naukÄ… Soboru? W dwudziestolecie VaticanumSecundum Synod Biskupów ogÅ‚osiÅ‚: nie należy przeciwstawiać dialogu misjom [.]wszyscy chrzeÅ›cijanie otrzymali od Chrystusa misjÄ™, by czynili wszystkie narodyuczniami samego Chrystusa 460.JeÅ›li wiÄ™c sÅ‚usznie zwraca siÄ™ uwagÄ™ na soborowesÅ‚owa mówiÄ…ce o elementach prawdy w innych religiach, to również sÅ‚usznie trzebazauważyć kontekst tych słów. KoÅ›ciół katolicki nic nie odrzuca z tego, co wreligiach owych [hinduizm, buddyzm, inne religie] prawdziwe jest i Å›wiÄ™te.Zeszczerym szacunkiem odnosi siÄ™ do owych sposobów dziaÅ‚ania i życia, nakazów idoktryn [.] które nierzadko odbijajÄ… promieÅ„ Prawdy [.] gÅ‚osi zaÅ› Chrystusa, wktórym ludzie znajdujÄ… peÅ‚niÄ™ życia religijnego 461.Z tego sÅ‚ynnego tekstu soborowego, nie wynika po pierwsze, że innereligie wziÄ™te w caÅ‚oÅ›ci sÄ… odzwierciedleniem Prawdy.Takie sformuÅ‚owania jak nierzadko (haud raro) i odbijajÄ… promieÅ„ Prawdy (referunt radium illiusVeritatis) sÄ… na tyle ostrożne, że nie usprawiedliwiajÄ… w żadnej mierze skrajnejpluralistycznej teologii religii.Po drugie, tekst mówi o tym, że KoÅ›ciół nie odrzuca zowych religii tylko tego, co prawdziwe jest i Å›wiÄ™te.Logicznie wynika z tych słówpostawa KoÅ›cioÅ‚a wobec tego, co w owych religiach Å›wiÄ™te i prawdziwe nie jest.Nawet jednak to, co sÅ‚usznie można nazwać elementami prawdy iÅ›wiÄ™toÅ›ci nie jest traktowane w tekÅ›cie soborowym jako otwierajÄ…ce w sposóbniedwuznaczny drogÄ™ do Boga.WrÄ™cz przeciwnie, jest raczej widziane jakopotencjalnie uwikÅ‚ane w bÅ‚Ä™dy i zÅ‚o
[ Pobierz całość w formacie PDF ]