[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Może to prowadzić do zÅ‚agodzenia kryteriów selekcji(Wallerstein 1975), choć nie zawsze tak siÄ™ dzieje.OmawiajÄ…c kwestie kryteriów doboru do szkolenia w psychoanalizie, de'Blecourt(1980) zwraca jeszcze uwagÄ™ na problem wzajemnej relacji pomiÄ™dzy kryteriami doboru,celami szkolenia i motywacjÄ… kandydatów.Nacisk obecnie kÅ‚adzie siÄ™ na szkolenie w celuprowadzenia praktyki psychoanalitycznej, a nie w celu poszerzenia wiedzy lub prowadzeniabadaÅ„ (por.Van der Leeuw 1962).RównoczeÅ›nie znika postać peÅ‚noetatowego" psychoanalityka, poÅ›wiÄ™ca on bowiemcoraz wiÄ™cej czasu innym dziaÅ‚aniom psychoterapeutycznym.W jeszcze wiÄ™kszym stopniudotyczy to aplikantów i kandydatów do szkolenia.PodejmujÄ… oni swoje szkolenie analityczne,ponieważ sÄ…dzÄ…, że wspomoże to stosowanie innych technik psychoterapeutycznych(Widlocher 1980).PostÄ™pujÄ…ce zmiany motywacji do podejmowania szkolenia wpsychoanalizie, konkluduje De Blecourt, w miarÄ™ upÅ‚ywu czasu bÄ™dÄ… powodowaÅ‚y takżezmiany kryteriów doboru do szkolenia.2.3.SZKOLENIE W PSYCHOANALIZIE A SZKOLENIE WPSYCHOTERAPII PSYCHODYNAMICZNEJCytowany powyżej Widlocher (1980) sÄ…dzi, że szkolenie w psychoanalizie rozwija siÄ™w takim kierunku, aby stanowiÅ‚o ono podstawÄ™ do uprawiania także innych rodzajówpsychoterapii.Autor ten rozważajÄ…c zagadnienie relacji miÄ™dzy szkoleniem w psychoanaliziea szkoleniem w psychodynamicznie zorientowanej psychoterapii, relacjonuje przebiegdyskusji na ten temat podczas kongresu MiÄ™dzynarodowego TowarzystwaPsychoanalitycznego w 1979 r.Jednym z głównych tematów tej dyskusji byÅ‚ problem, dojakiego stopnia psychoanaliza powinna być traktowana jako podejÅ›cie odrÄ™bne i specyficzne.Przedstawiciele starszej generacji psychoanalityków wyrażali obawy, iż zbyt intensywneuprawianie psychodynamicznej psychoterapii może zagrażać duchowi psychoanalizy i żewskutek tego psychoanaliza może stopniowo zatracać swojÄ… tożsamość.Dyskutowano obszernie, czy psychoanalityczne instytuty miaÅ‚yby umożliwiaćszkolenie specyficzne dotyczÄ…ce techniki psychoterapii.Niektórzy analitycy sadzili, że jestkonieczne, aby pomóc kandydatom w klarownym rozróżnianiu pomiÄ™dzy wÅ‚aÅ›ciwÄ…psychoanalizÄ… a psychoterapiami psychodynamicznymi.Inni.uważali, że powinno siÄ™ szkolićtylko w psychoanalizie, natomiast stosowanie różnych form miaÅ‚oby wynikać z praktykiklinicznej.WiÄ™kszość uczestników dyskusji jednak przyznawaÅ‚a, że uprawiaÅ‚a różne formypsychoterapii przed, podczas i po zakoÅ„czeniu swojego szkolenia w psychoanalizie.Napodstawie podobnych wÅ‚asnych doÅ›wiadczeÅ„ (uprawiania psychoterapii przed, podczas i poszkoleniu psychoanalitycznym bez żadnych systematycznych i specyficznych wskazaÅ„)Widlocher (1980) dokonuje klasyfikacji różnych form postÄ™powania zwiÄ…zanego zpsychoanalizÄ….SÄ…dzi on, że mÅ‚odzi psychiatrzy i psychologowie kliniczni wczeÅ›nie zaczynajÄ… leczyćswoich pacjentów, co wynika ze wzmożonego nacisku i zapotrzebowania ze strony pacjentówi instytucji zdrowotnych.Z tego powodu mÅ‚odzi klinicyÅ›ci sÄ… bardzo zainteresowanidodatkowym szkoleniem i proszÄ… o osobistÄ… analizÄ™.Niewielu z nich jednak naprawdÄ™ chcezostać wyÅ‚Ä…cznie psychoanalitykami.WiÄ™kszość pragnie wykorzystać doÅ›wiadczeniepsychoanalityczne z korzyÅ›ciÄ… dla swojej szerszej dziaÅ‚alnoÅ›ci psychoterapeutycznej.W tymsamym kierunku dziaÅ‚a presja spoÅ‚eczna.Koszta, jeżeli chodzi o czas, pieniÄ…dze i energiÄ™,czyniÄ… z wÅ‚aÅ›ciwej psychoanalizy wyjÄ…tkowy sposób leczenia.Zdaniem Widlochera należy starać siÄ™ zrozumieć, dlaczego ci sami psychoanalitycy,którzy intensywnie uprawiali psychoterapiÄ™ bez żadnego systematycznego przygotowania, takbardzo obawiajÄ… siÄ™ tego samego dla przyszÅ‚oÅ›ci psychoanalizy.Autor ten proponuje, aby zamiast mówić o dwóch rodzajach leczenia psychoanalizie i psychoanalitycznie zorientowanej psychoterapii, traktowanych jakodyscypliny różniÄ…ce siÄ™ jedynie w sposób iloÅ›ciowy parametrami technicznymi, co jegozdaniem jest bÅ‚Ä™dne, należy wyróżnić trzy nastÄ™pujÄ…ce rodzaje klinicznego zastosowaniapsychoanalizy.1.Tak zwana metoda klasyczna.Jest ona wykorzystaniem specyficznych warunkówdo zaistnienia specyficznego procesu: nerwicy przeniesieniowej i jej interpretacji.AutorokreÅ›la jÄ… jako szczególnie korzystnÄ… dla pacjentów nerwicowych.2.Specyficzna psychoterapia psychoanalityczna.Z wielu powodów procespsychoanalityczny nie może być skutecznie prowadzony z wieloma pacjentami.Psychoanalityk może wówczas zmodyfikować swojÄ… technikÄ™, kiedy chce uzyskać takÄ…możliwość.Tak wiÄ™c cel pozostaje ten sam co poprzednio (interpretacja wypartych treÅ›ciprzez regresywne przeniesienie), ale sesje analityczne zostajÄ… zmienione.ZakÅ‚ada siÄ™, żeproces analityczny jest konieczny dla istotnej terapeutycznej zmiany.Tak jest w przypadkuanalizy dzieci i mÅ‚odzieży, analitycznego leczenia pacjentów psychotycznych, z zaburzeniamiz pogranicza nerwicy i psychozy, narcystycznych i w przypadku analizy grupowej.3.Niespecyficzna psychoterapia psychoanalityczna.Obejmuje ona dodatkowotechniki częściowo psychoanalityczne i niespecyficzne metody.Zarówno specyficzne, jak iniespecyficzne mechanizmy dziaÅ‚ania stosowane sÄ… ze wzglÄ™du na cel terapeutyczny.Celemtym nie jest już w tym wypadku proces psychoanalityczny, ale bezpoÅ›rednie zmiany wpsychicznym funkcjonowaniu.Zdaniem autora rozróżnienie miÄ™dzy dwoma rodzajami psychoterapiipsychoanalitycznej ma doniosÅ‚e znaczenie.Zbyt czÄ™sto, z oczywistÄ… szkodÄ… dla pacjentów,psychoanalityczna psychoterapia oznacza mniej rygorystycznÄ…, uproszczonÄ… wersjÄ™psychoanalizy z krótszymi i mniej czÄ™stymi sesjami, mniej neutralnÄ… rolÄ… psychoterapeutyitp.W pierwszym wypadku technicznym celem jest specyficzny psychoanalityczny proces.Wdrugim cel techniczny nie jest specyficzny i konieczne jest, aby mieć ograniczone,realistyczne cele dotyczÄ…ce zmiany.Stosowane sÄ… niektóre psychoanalityczne umiejÄ™tnoÅ›citechniczne dla ich uzyskania i koncentruje siÄ™ uwagÄ™ na zmianach oraz oporze przed nimi.Zdaniem Widlochera te dwa rodzaje psychoanalitycznej psychoterapii nie wymagajÄ…tego samego rodzaju ksztaÅ‚cenia.Szkolenie w specyficznej psychoanalitycznej psychoterapiipowinno siÄ™ odbywać w schemacie szkolenia psychoanalitycznego.Uczenie niespecyficznejpsychoterapii musi być zapewniane we wszystkich instytucjach zajmujÄ…cych siÄ™ zdrowiempsychicznym (z doÅ›wiadczonym psychoanalitykiem jako kierujÄ…cym szkoleniem).3.SZKOLENIE W PSYCHOTERAPII Z PUNKTU WIDZENIAPODEJZCIA BEHAWIORALNEGO3.1.DOBÓR OSÓB DO SZKOLENIA PRZYKAAD PROGRAMUTRENINGOWEGO W PSYCHOTERAPII BEHAWIORALNEJUwagi na temat doboru osób do szkolenia w psychoterapii behawioralnej możnaznalezć w wystÄ…pieniu Meyera (1980), który proponuje rozróżnienie dwóch rodzajów podejśćw tym zakresie.Pierwsze okreÅ›la mianem technologicznego.Wywodzi siÄ™ ono z istniejÄ…cejtakże w literaturze na temat terapii behawioralnej tradycji posÅ‚ugiwania siÄ™ podejÅ›ciemdiagnostycznym, podobnym do modelu medycznego w praktyce terapeutycznej.CelempostÄ™powania diagnostycznego jest okreÅ›lenie specyficznego problemu, np.fobii, orazleczenie go ustalonymi i jasno zdefiniowanymi metodami postÄ™powania behawioralnego, np
[ Pobierz całość w formacie PDF ]