[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.teraz" charakter nieskończony, i choć rozjaśniają je zdania ogólne, niemożna go przez nic ogólnego określić ani z niego wywieść.WymógLecz nie ma tu nigdzie dowodu w sensie dowodu naukowego, nie dobezwzględny pój awia się u mnie j ako wymóg, j aki stawia memu życiuodrzucenia.Dowiedziony Bóg nie jest Bogiem.Dlatego ten tylko, kto odmoje właściwe ja, coś, czym niejako jestem wieczyście w obliczuBoga wychodzi, może Go szukać.Pewność istnienia Boga, nawet jeśliTranscendencji, jako wymóg wobec czasowości mego obecnego życia.jest tylko zalążkowa i nieuchwytna, jest przesłanką, a nie wynikiemJeśli podstawą mej woli jest coś bezwzględnego, to uprzytomniam jeuprawiania filozofii.sobie jako coś, czym właściwie sam jestem i czemu ma odpowiadaćPo znakomitym obaleniu wszystkich dowodów istnienia Boga przezmoje życie.Kanta, po pomysłowym, ale obliczonym na wygodę i błędnym zbudo-Sam wymóg bezwzględny nie mieści się w czasie.Gdzie jest, tam idziewaniu tych dowodów na nowo przez Hegla, po najnowszym zaintere-niejako w poprzek czasu.Z Transcendencji przedziera się w świat do-sowaniu średniowiecznymi dowodami istnienia Boga, przyswojenieczesny drogą naszej wolności.sobie w nowy, filozoficzny sposób dowodów istnienia Boga jest palącą3.R z e c z y wi s t o ść ś w i a t a ma n i k ł e i s t n i e n i e m i ę -koniecznością.Theodor Heubach, powieszony przez gestapo socjalista id z y B o g i e m i E g z y s t e n c j ą: Płynność poznanej rzeczywi-uczestnik spisku 20 lipca, polityk i realista,w pełni nadziei nastości wszelkiego rodzaju, interpretacyjny charakter wszelkiego po-odbudowę Niemiec po ich nieuchronnym upadku zajmował się dogłębnieznawania, okoliczność, że każdy byt dany nam jest w rozszczepieniu naw latach wojny dowodami istnienia Boga, które uważał za niezbędnypodmiot i przedmiot - te podstawowe cechy dostępnej nam wiedzyfundament łączącej nas wszystkich świadomości.Po myśli, że jest Bóg,oznaczają; że każdy przedmiot jest tylko zjawiskiem; że żaden byt nienastępuje niebawem dociekanie, czym jest Bóg.Nie można tegojest bytem samym w sobie i w całości.Zjawiskowy charakter poznaniawymyślić, a jednak rozwija się tu myśl bogata i inspirująca.Zwycięstwojest podstawowym odkryciem myśli filozoficznej.Jeśli nawet nie możnaodnosi wprawdzie teologia negatywna, która mówi, czym Bóg nie jest -ujrzeć tego przedmiotowo, lecz tylko wykraczając poza przedmiot, tonie jest, mianowicie, niczym, co stałoby nam przed oczami lubrozum, który w ogóle potrafi tak wykraczać, nie może się od tegoukazywało się w myśli jako jakaś skończoność.Aleuchylić.Ale wówczas odkrycie to nie dodaje do posiadanej wiedzyżadnej nowej wiedzy szczegółowej, lecz wstrząsa całą świadomością28 2912Wykład drugi-Treści wiary filozoficzne jbytu.Stąd to nagłe światło, potem już nie gasnące, które rozbłyska np.poNależy być powściągliwym w pochopnym wypowiadaniu tych zasad.krótszym lub dłuższym wysiłku przy studiowaniu Kanta.Jeśli się nieZbyt łatwo można uznać je za wiedzę, a wtedy tracą sens.Tego, kto jepojawi, to całe studiowanie Kanta skończy się na znajomości wypowiada, skłaniają do błędnych roszczeń.Wgruncie rzeczy nie zrozumianych, bo nie przetrawionych lekcji.ZwiatDo wypowiedzi bezpośredniej zmuszony jestem w toku uprawianiajako całość nie staje się dla nas przedmiotem.Wszelki przedmiot istnieje wfilozofii, gdy pada wprost pytanie: Czy jest Bóg? Czy na świecie istniejąświecie, żaden nie jest światem.Każde określenie świata i każdy sąd o nim,absolutne wymogi? Czy ostatecznością jest świat, czy też byt jego jestczy jest to optymistyczna akceptacja jego harmonii, czy pesymistycznaulotny i przemijający?negacja jego dysharmonii, prowadzi do całościowych sądów, które zawszeBrak wiary wypowiada się tu następująco:preferują jakieś byty realne, a pomijają inne.Przeciwstawia się temuPo pierwsze: Boganie ma, bo istnieje tylko świat i reguły jego zdarzeń;upewnienie się, że świat nie jest zamknięty i jest niewyczerpalny, tym samymświat jest Bogiem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]