[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dziecko wymaga szacunku otoczenia, szacunku dla jego dobrej woli, godu wiedzy, ambicji, mioci, szacunku dla jego denia do dorównania dorosym.Skuteczno trudu wychowawczego jest tajemnic.Czowiek jest tajemnic.Czasem bez specjalnej opieki rodzicielskiej potrafi wyró na czowieka wielkiej miary, witego.Niekiedy mimo prawidowych wysików wychowawczych wyrasta na czowieka, który jest nieszczciem dla innych i nieszczliwym sam dla siebie.Istnieje jednak prawidowo, e gdy rodzice dobrze wypeni swoje powinnoci wychowawcze, zazwyczaj dzieci wyrastaj na dobrych ludzi, gorliwych chrzecijan.Rodzice powinni poznawa zasady sztuki wychowania, ale równie z pokora prosi o Bo pomoc.Przecie do nich powiedzia Bóg:„We to dzieci i wychowaj je dla mnie”.Temat: Maestwo jako sakrament.Maestwo ochrzczonych ma znami sakramentu.Prawda o sakramentalnym charakterze maestwa chrzecijaskiego, utrwalona w tradycji nauczania Kocioa, wielokrotnie znalaza wyraz w jego orzeczeniach dogmatycznych.Ju na Soborze Lateraskim II (1139r.) do sakramentów oprócz chrztu, Eucharystii i kapastwa (wice kapaskich) zalicza si maestwo.Sobór Lyoski II orzeka, e istnieje „siedem kocielnych sakramentów”, do których naley take maestwo.Przez sakramenty od pocztku rozumiano ustanowione przez Chrystusa znaki widzialne - i to znaki skuteczne, sprawcze - niewidzialnej aski Boej.Jak wszystkie inne sakramenty, tak i sakrament maestwa upodabnia do Chrystusa moc aski Ducha witego; wprowadza w tajemnic paschaln Jego mki, mierci i zmartwychwstania.Jest wic kontynuacj chrztu, ich utrwaleniem i rozszerzeniem, jest nowym wszczepieniem w misterium paschalne.We wspóczesnej teologii podkrela si zbawczy sens sakramentów.Nie mona go te odmówi sakramentowi maestwa.Trzeba uzna, e podobnie jak kady z siedmiu sakramentów, tak i maestwo - we waciwy sobie sposób - jest rzeczywistym znakiem, pamitk i uobecnieniem zbawczego dziea Chrystusa.Podobnie jak i inne sakramenty, na swój sposób maestwo zapewnia udzia w dziele zbawczym Chrystusa, przepowiadanym i ponawianym w cigu wieków przez Koció, czyli Mistyczne Ciao Chrystusa.Do istoty kadego sakramentu naley jego pochodzenie od Chrystusa.Take sakrament maestwa zosta przez Niego ustanowiony.Ewangelie nie stwierdzaj, e Chrystus ustanowi ten sakrament bezporednio, ale nie oznacza to, e nie ustanowi go w sposób poredni.Chrystus ustanowi Koció, który jest prasakramentem, czyli podstawowym Jego znakiem i uobecnieniem w wiecie.Jego dziaalno ma charakter sakramentalny.Chrystus ustanowi sakrament maestwa, nadajc ju istniejcej - w Izraelu i poza nim - maeskiej wspólnocie mioci i ycia now tre i nowe znaczenie, a waciwie przywracajc jej sens, jaki miaa u pocztków ycia ludzi na ziemi.Maestwo prarodziców w raju miao równie znami sakramentalne, dlatego Jan Pawe II nazywa je „sakramentem pierwotnym” lub „sakramentem stworzenia”.Prarodzice w stanie pierwotnej niewinnoci zostali - moc aski przybrania za dzieci Boe - uzdolnieni do przekazywania swym potomkom stanu niewinnoci, mioci Boej i innych darów usuwajcych saboci ludzkiej natury.Niestety, przez grzech pierworodny zamali pierwotne przymierz z Bogiem i utracili dziedzictwo pierwotnej aski.W nich za i przez nich maestwo w ogóle stracio w istotnej mierze sens wspólnoty oblubieczej mioci i radosnej prokreacji.Chrystus dokonujc dziea Odkupienia i podnoszc ludzi do nowego stanu, do przymierza mioci z Bogiem, nada równie wysz godno wspólnocie maeskiej i obdarowa j now, sakramentaln moc.Z pierwotnego sakramentu stworzenia uczyni sakrament Odkupienia, nadajc mioci maeskiej - jak to ukazuje w.Pawe - sens zbawczy.Maestwo chrzecijaskie jest znakiem przywrócenia przez Chrystusa pierwotnego obdarowania ludzi mioci Bo w sakramencie stworzenia.Stanowi równoczenie znak nowego ich obdarowania przez Chrystusa w sakramencie Odkupienia.Twórc sakramentu maestwa - jednego z siedmiu sakramentów Nowego Przymierza - jest Jezus Chrystus, przez którego i w którym to nowe przymierze Boga z ludmi zostao zawarte.On bowiem nada nowy i gbszy sens instytucji maestwa, istniejcej ju przed Jego przyjciem na ziemi i tchn w ni nowego ducha.Akt zawarcia maestwa czsto jest nazywany &bdquo%3łlubem”.Jednak nie jest on lubem w cisym znaczeniu, a wic nie jest obietnica dan Bogu.W liturgicznym obrzdzie maestwa jest natomiast zawarta przysiga, czyli powoanie Boga na wiadka majcego potwierdzi szczero wypowiedzi nowoeców i tym samym wzmocni skadan przez nich obietnice.Nowoecy, wypowiadajcy ustalon przez Koció formu, wzajemnie sobie &bdquo%3łlubuj”, czyli wyznaj i obiecuj w obliczu Boga i Kocioa, e wiadomie i dobrowolnie zawieraj zwizek maeski, pragnc szczerze wytrwa w nim do mierci.Zawarcie tego zwizku ma szczególny charakter.Jest ono „przymierzem osób”.łogosawic maestwo w chwili jego zawierania, Koció gosi, e uznaje w nim zwizek o fundamentalnym znaczeniu, zarówno dla osób, które do zawieraj jak i dla spoeczestwa i Kocioa.Daje ono pocztek rodzinie, podstawowej komórce spoecznej.Zawierajcy zwizek maeski moc sakramentu maestwa tworz nowa a zarazem twórcz komórk Ludu Boego i czstk Ciaa Chrystusowego.Wedug niektórych teologów kanadyjskich, takich jak: V.Boulanger, G.Bourgeault, G.Durand, L.Hamelin, wyrónia si trzy stopnie sakramentalnoci maestwa: realn, ale ukryt (kady zwizek oparty na prawdziwej mioci), sakramentalno fundamentaln (w oparciu o sakrament chrztu, który sytuuje czowieka w Kociele) i sakramentalno pen (proklamowan w Kociele przez celebracje sakramentu maestwa).Sakramentu maestwa udzielaj sobie sami chrzecijanie, jeli s zdolni pod wzgldem fizycznym i umysowym do tego aktu, który wymaga zachowania okrelonej przez Koció formy i innych zawartych w prawie kanonicznym warunków.Maonkowie przyjmujcy sakrament powinni znajdowa si w stanie aski uwicajcej, bo sakrament, jaki otrzymuj, nie jest odrodzeniem, lecz wzmoeniem ycia aski
[ Pobierz całość w formacie PDF ]