[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.SÅ‚owo Boże a Å›rodki spoÅ‚ecznego przekazu113.Z relacjÄ… miÄ™dzy sÅ‚owem Bożym i kulturamiwiąże siÄ™ ważna kwestia uważnego i inteligentnegoposÅ‚ugiwania siÄ™ dawnymi i nowymi Å›rodkamispoÅ‚ecznego przekazu.Ojcowie synodalni zalecilinależyte poznanie tych narzÄ™dzi i zwrócenieuwagi na ich szybki rozwój oraz różne poziomywzajemnego oddziaÅ‚ywania, a także dokÅ‚adaniewiÄ™kszych staraÅ„, by zdobywać kompetencjew różnych dziedzinach, w szczególnoÅ›ci w za-kresie tak zwanych nowych mediów, jak na przykÅ‚adinternet.KoÅ›ciół jest już w znacznej mierzeobecny w Å›wiecie masowej komunikacji i359Por.Propositio 40.183 również Magisterium KoÅ›cioÅ‚a wypowiadaÅ‚osiÄ™ wielokrotnie na ten temat, poczynajÄ…c od So-boru WatykaÅ„skiego II.360 Wykorzystywanie no-wych metod w przekazywaniu orÄ™dzia ewan-gelicznego wiąże siÄ™ z ewangelizacyjnÄ… pasjÄ…wierzÄ…cych, a dzisiaj komunikacja obejmuje za-siÄ™giem swej sieci kulÄ™ ziemskÄ… i nabiera nowegoznaczenia wezwanie Chrystusa: « Co mówiÄ™wam w ciemnoÅ›ci, powtarzajcie w Å›wietle, a cosÅ‚yszycie na ucho, rozgÅ‚aszajcie na dachach » (Mt10, 27).SÅ‚owo Boże, oprócz tego, że wystÄ™pujew formie drukowanej, powinno rozbrzmiewaćtakże poprzez inne formy przekazu.361 Dlategowraz z ojcami synodalnymi pragnÄ™ podziÄ™kowaćkatolikom, którzy kompetentnie angażujÄ… siÄ™w Å›wiat mediów, starajÄ…c siÄ™, by ich obecność byÅ‚aznaczÄ…ca, i zachÄ™cam do jeszcze rozleglejszego ifachowego dziaÅ‚ania.362360Por.SOBÓR WAT.II, Dekret o Å›rodkach spoÅ‚ecznegoprzekazu Inter mirifica; PAPIESKA RADA DS.ZRODKÓW SPO-AECZNEGO PRZEKAZU, Instr.duszp.Communio et progressio oÅ›rodkach spoÅ‚ecznego przekazu, ogÅ‚oszona z polecenia SoboruWatykaÅ„skiego II (23 maja 1991): AAS 63 (1971), 593-656; JANPAWEA II, List apost.Szybki rozwój (24 stycznia 2005): AAS 97(2005), 265-274; PAPIESKA RADA DS.ZRODKÓW SPOAECZNEGOPRZEKAZU, Aetatis novae.Instr.duszpast.o przekazie spoÅ‚ecznymw dwudziestÄ… rocznicÄ™ ogÅ‚oszenia Instrukcji Communio etprogressio (22 lutego 1992): AAS 84 (1992), 447-468; KoÅ›ciółi internet (22 lutego 2002): Ench.Vat., 21, nn.66-95; Etykaw internecie (22 lutego 2002: Ench.Vat., 21, nn.96-127.361Por.OrÄ™dzie koÅ„cowe, IV, 11: L Osservatore Romano, wyd.polskie, n.1/2009, s.29; BENEDYKT XVI, OrÄ™dzie na XLIIIZwiatowy DzieÅ„ Zrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu (24 stycznia 2009):Insegnamenti V,1 (2009), 123-127; L Osservatore Romano, wyd.polskie, n.3/2009, ss.5-7.362Por.Propositio 44.184 Należy uznać, że obecnie poÅ›ród nowychform masowej komunikacji wzrasta rola internetu,stanowiÄ…cego nowe forum, na którym powinnabyć gÅ‚oszona Ewangelia, przy zachowaniu jed-nak Å›wiadomoÅ›ci, że Å›wiat wirtualny nigdy niebÄ™dzie mógÅ‚ zastÄ…pić Å›wiata realnego, oraz żeewangelizacja może korzystać z dróg wirtualnych,jakie udostÄ™pniajÄ… nowe media, dla nawiÄ…zywaniaznaczÄ…cych relacji jedynie pod warunkiem, żeto doprowadzi do osobistego kontaktu, który jestniezastÄ…piony.Również w Å›wiecie internetu, dziÄ™kiktóremu na milionach monitorów mogÄ… pojawiaćsiÄ™ miliardy obrazów na caÅ‚ym Å›wiecie, powinnobyć widoczne oblicze Chrystusa i sÅ‚yszalny Jego gÅ‚os,« bowiem tam, gdzie nie ma miejsca dla Chrystusa,nie ma go również dla czÅ‚owieka ».363Biblia a inkulturacja114.Tajemnica wcielenia uÅ›wiadamia nam, żez jednej strony Bóg objawia siÄ™ zawsze w konkret-nej historii, posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ zapisanymi w niejkodami kulturowymi, ale z drugiej stronysÅ‚owo Boże może i powinno być przekazywanew różnych kulturach, by przemieniać je odwewnÄ…trz, w drodze ewangelizowania kultur,364 jakto okreÅ›liÅ‚ papież PaweÅ‚ VI.Tak wiÄ™c ujawnia siÄ™363JAN PAWEA II, OrÄ™dzie na XXXVI Zwiatowy DzieÅ„Zrodków SpoÅ‚ecznego Przekazu (24 stycznia 2002): InsegnamentiXXV, 1 (2002), 94-95; L Osservatore Romano, wyd.polskie, n.4/2002, s.7.364Por.Adhort.apost.Evangelii nuntiandi (8 grudnia 1975),20: AAS 68 (1976), 18-19.185 gÅ‚Ä™boko miÄ™dzykulturowy charakter sÅ‚owa Bożego,podobnie zresztÄ… jak wiary chrzeÅ›cijaÅ„skiej,zdolnych do spotkania i doprowadzenia dospotkania różnych kultur.365W tym kontekÅ›cie można zrozumieć równieżwartość inkulturacji Ewangelii.366 KoÅ›ciół jest gÅ‚Ä™-boko przekonany o tym, że sÅ‚owo Boże zdolnejest dotrzeć do wszystkich ludzi w kontekÅ›ciekulturowym, w jakim żyjÄ…: « to przekonaniewynika z samej Biblii, która poczynajÄ…c odKsiÄ™gi Rodzaju przyjmuje orientacjÄ™ uniwersalnÄ…(por.Rdz 1, 27-28), podtrzymuje jÄ… nastÄ™pniew bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwie obiecanym wszystkimludom dziÄ™ki Abrahamowi i jego potomstwu (por.Rdz 12, 3; 18, 18) i potwierdza ostatecznie,obejmujÄ…c ewangelizacjÄ…  wszystkie narody ».367Dlatego inkulturacji nie należy mylić z po-wierzchownym przystosowaniem ani też z syn-kretycznym zamieszaniem, rozmywajÄ…cymoryginalny charakter Ewangelii, aby uczynićjÄ… Å‚atwiejszÄ… do przyjÄ™cia.368 Autentycznymwzorem inkulturacji jest samo wcielenie SÅ‚o-wa: «  Akulturacja lub  inkulturacja , (.) bÄ™-dzie prawdziwym odbiciem Wcielenia SÅ‚owa,zwÅ‚aszcza gdy kultura, przeksztaÅ‚cona i odro-365Por.BENEDYKT XVI, Posynodalna adhort.apost.Sacramentum caritatis (22 lutego 2007), 78: AAS 99 (2007), 165.366Por.Propositio 48.367PAPIESKA KOMISJA BIBLIJNA, Interpretacja Biblii w KoÅ›ciele(15 kwietnia 1993), IV, B: Ench.Vat., 13, n.3112.368Por.SOBÓR WAT.II, Dekr.o misyjnej dziaÅ‚alnoÅ›ciKoÅ›cioÅ‚a Ad gentes, 22; PAPIESKA KOMISJA BIBLIJNA, InterpretacjaBiblii w KoÅ›ciele (15 kwietnia 1993), IV, B: Ench.Vat., 13, nn.3111-3117.186 dzona przez EwangeliÄ™, wyda z wÅ‚asnej żywejtradycji oryginalny wyraz życia chrzeÅ›cijaÅ„skie-go, obrzÄ™dów chrzeÅ›cijaÅ„skich i chrzeÅ›cijaÅ„skiejmyÅ›li »,369 dziaÅ‚ajÄ…c niczym zaczyn w Å‚onie kulturylokalnej, dowartoÅ›ciowujÄ…c semina Verbi i to,co jest w niej pozytywne, oraz otwierajÄ…c jÄ… nawartoÅ›ci ewangeliczne.370TÅ‚umaczenia i rozpowszechnianie Biblii115.JeÅ›li inkulturacja sÅ‚owa Bożego stanowinieodÅ‚Ä…cznÄ… część misji KoÅ›cioÅ‚a w Å›wiecie,decydujÄ…cym elementem tego procesu jestrozpowszechnianie Biblii dziÄ™ki cennemu dzieÅ‚utÅ‚umaczenia jej na różne jÄ™zyki [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl