X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Słowo Boże a środki społecznego przekazu113.Z relacją między słowem Bożym i kulturamiwiąże się ważna kwestia uważnego i inteligentnegoposługiwania się dawnymi i nowymi środkamispołecznego przekazu.Ojcowie synodalni zalecilinależyte poznanie tych narzędzi i zwrócenieuwagi na ich szybki rozwój oraz różne poziomywzajemnego oddziaływania, a także dokładaniewiększych starań, by zdobywać kompetencjew różnych dziedzinach, w szczególności w za-kresie tak zwanych nowych mediów, jak na przykładinternet.Kościół jest już w znacznej mierzeobecny w świecie masowej komunikacji i359Por.Propositio 40.183 również Magisterium Kościoła wypowiadałosię wielokrotnie na ten temat, poczynając od So-boru Watykańskiego II.360 Wykorzystywanie no-wych metod w przekazywaniu orędzia ewan-gelicznego wiąże się z ewangelizacyjną pasjąwierzących, a dzisiaj komunikacja obejmuje za-sięgiem swej sieci kulę ziemską i nabiera nowegoznaczenia wezwanie Chrystusa: � Co mówięwam w ciemności, powtarzajcie w świetle, a cosłyszycie na ucho, rozgłaszajcie na dachach � (Mt10, 27).Słowo Boże, oprócz tego, że występujew formie drukowanej, powinno rozbrzmiewaćtakże poprzez inne formy przekazu.361 Dlategowraz z ojcami synodalnymi pragnę podziękowaćkatolikom, którzy kompetentnie angażują sięw świat mediów, starając się, by ich obecność byłaznacząca, i zachęcam do jeszcze rozleglejszego ifachowego działania.362360Por.SOB�R WAT.II, Dekret o środkach społecznegoprzekazu Inter mirifica; PAPIESKA RADA DS.ZRODK�W SPO-AECZNEGO PRZEKAZU, Instr.duszp.Communio et progressio ośrodkach społecznego przekazu, ogłoszona z polecenia SoboruWatykańskiego II (23 maja 1991): AAS 63 (1971), 593-656; JANPAWEA II, List apost.Szybki rozwój (24 stycznia 2005): AAS 97(2005), 265-274; PAPIESKA RADA DS.ZRODK�W SPOAECZNEGOPRZEKAZU, Aetatis novae.Instr.duszpast.o przekazie społecznymw dwudziestą rocznicę ogłoszenia Instrukcji Communio etprogressio (22 lutego 1992): AAS 84 (1992), 447-468; Kościółi internet (22 lutego 2002): Ench.Vat., 21, nn.66-95; Etykaw internecie (22 lutego 2002: Ench.Vat., 21, nn.96-127.361Por.Orędzie końcowe, IV, 11: L Osservatore Romano, wyd.polskie, n.1/2009, s.29; BENEDYKT XVI, Orędzie na XLIIIZwiatowy Dzień Zrodków Społecznego Przekazu (24 stycznia 2009):Insegnamenti V,1 (2009), 123-127; L Osservatore Romano, wyd.polskie, n.3/2009, ss.5-7.362Por.Propositio 44.184 Należy uznać, że obecnie pośród nowychform masowej komunikacji wzrasta rola internetu,stanowiącego nowe forum, na którym powinnabyć głoszona Ewangelia, przy zachowaniu jed-nak świadomości, że świat wirtualny nigdy niebędzie mógł zastąpić świata realnego, oraz żeewangelizacja może korzystać z dróg wirtualnych,jakie udostępniają nowe media, dla nawiązywaniaznaczących relacji jedynie pod warunkiem, żeto doprowadzi do osobistego kontaktu, który jestniezastąpiony.Również w świecie internetu, dziękiktóremu na milionach monitorów mogą pojawiaćsię miliardy obrazów na całym świecie, powinnobyć widoczne oblicze Chrystusa i słyszalny Jego głos,� bowiem tam, gdzie nie ma miejsca dla Chrystusa,nie ma go również dla człowieka �.363Biblia a inkulturacja114.Tajemnica wcielenia uświadamia nam, żez jednej strony Bóg objawia się zawsze w konkret-nej historii, posługując się zapisanymi w niejkodami kulturowymi, ale z drugiej stronysłowo Boże może i powinno być przekazywanew różnych kulturach, by przemieniać je odwewnątrz, w drodze ewangelizowania kultur,364 jakto określił papież Paweł VI.Tak więc ujawnia się363JAN PAWEA II, Orędzie na XXXVI Zwiatowy DzieńZrodków Społecznego Przekazu (24 stycznia 2002): InsegnamentiXXV, 1 (2002), 94-95; L Osservatore Romano, wyd.polskie, n.4/2002, s.7.364Por.Adhort.apost.Evangelii nuntiandi (8 grudnia 1975),20: AAS 68 (1976), 18-19.185 głęboko międzykulturowy charakter słowa Bożego,podobnie zresztą jak wiary chrześcijańskiej,zdolnych do spotkania i doprowadzenia dospotkania różnych kultur.365W tym kontekście można zrozumieć równieżwartość inkulturacji Ewangelii.366 Kościół jest głę-boko przekonany o tym, że słowo Boże zdolnejest dotrzeć do wszystkich ludzi w kontekściekulturowym, w jakim żyją: � to przekonaniewynika z samej Biblii, która poczynając odKsięgi Rodzaju przyjmuje orientację uniwersalną(por.Rdz 1, 27-28), podtrzymuje ją następniew błogosławieństwie obiecanym wszystkimludom dzięki Abrahamowi i jego potomstwu (por.Rdz 12, 3; 18, 18) i potwierdza ostatecznie,obejmując ewangelizacją  wszystkie narody �.367Dlatego inkulturacji nie należy mylić z po-wierzchownym przystosowaniem ani też z syn-kretycznym zamieszaniem, rozmywającymoryginalny charakter Ewangelii, aby uczynićją łatwiejszą do przyjęcia.368 Autentycznymwzorem inkulturacji jest samo wcielenie Sło-wa: �  Akulturacja lub  inkulturacja , (.) bę-dzie prawdziwym odbiciem Wcielenia Słowa,zwłaszcza gdy kultura, przekształcona i odro-365Por.BENEDYKT XVI, Posynodalna adhort.apost.Sacramentum caritatis (22 lutego 2007), 78: AAS 99 (2007), 165.366Por.Propositio 48.367PAPIESKA KOMISJA BIBLIJNA, Interpretacja Biblii w Kościele(15 kwietnia 1993), IV, B: Ench.Vat., 13, n.3112.368Por.SOB�R WAT.II, Dekr.o misyjnej działalnościKościoła Ad gentes, 22; PAPIESKA KOMISJA BIBLIJNA, InterpretacjaBiblii w Kościele (15 kwietnia 1993), IV, B: Ench.Vat., 13, nn.3111-3117.186 dzona przez Ewangelię, wyda z własnej żywejtradycji oryginalny wyraz życia chrześcijańskie-go, obrzędów chrześcijańskich i chrześcijańskiejmyśli �,369 działając niczym zaczyn w łonie kulturylokalnej, dowartościowując semina Verbi i to,co jest w niej pozytywne, oraz otwierając ją nawartości ewangeliczne.370Tłumaczenia i rozpowszechnianie Biblii115.Jeśli inkulturacja słowa Bożego stanowinieodłączną część misji Kościoła w świecie,decydującym elementem tego procesu jestrozpowszechnianie Biblii dzięki cennemu dziełutłumaczenia jej na różne języki [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl
  • Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.