[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mówi , eoznacza to tylko zjednoczenie pod wzgl dem my li i zamiarów ipowo uj si na J 17:21n.i 1Kor 3:6nn.( Czy wierzy w Trójc s.24).Próbuj te wmówi swym s uchaczom, e Ko ció uczy, e Ojciec i Syn s t sam osob ( B dziesz móg. s.39-opis ilustracji; por. Prowadzenie rozmów. ed.1991 s.380-1; ed.2001 s.376-7).Odpowied.Owszem, J 10:30 wyra a przede wszystkim jedno wolii dzia ania (przypis BP), ale nie wyklucza to te takiej samej (tej samej)natury (Boskiej) Syna i Ojciec, cho s Oni odr bnymi Osobami.Powo ywanie si przez J wy cznie na wersety mówi ce tylko o jedno ciwoli i dzia ania jest b dne (cho np.1Kor 3:6nn.potwierdza tak samnatur ludzk Paw a i Apollosa).Jezus jest przecie obrazem Boganiewidzialnego (Kol 1:15), odbiciem Jego istoty (Hbr 1:3) i w Nimbowiem mieszka ca a Pe nia: Bóstwo na sposób cia a Kol 2:9.Chrystusosobi cie te wypowiedzia si na temat Jego jedno ci z Ojcemzaznaczaj c, e jest to co wi cej ni ucz J.Mówi On o wzajemnymprzenikaniu si osób Bo ych, a wi c o Boskiej naturze Syna: Kto mniezobaczy , zobaczy te i Ojca.Dlaczego wi c mówisz: Poka nam Ojca!Czy nie wierzysz, e Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie. J 14:8-11 por.1:18.BT w przypisie poprzedzaj cy werset tzn.J 10:29 odda a s owami: To, co Ojciec mój da Mi, jest wi ksze nad wszystko. (por. Chrze cija skie Pisma Greckie. ).To, co jest wi ksze od wszystkiego toBoska natura Chrystusa.Wida wi c, e jedno (J 10:30) Syna i Ojca tonie tylko wspólne my li i dzia ania.Tak to zrozumieli ydzi bo Odpowiedzieli Mu (.): nie chcemy Ci kamienowa za dobry czyn, ale zablu nierstwo, za to, e Ty, b c cz owiekiem uwa asz siebie za Boga J10:33.Wiemy za , e wszyscy ydzi uwa ali, e wype niaj c przykazaniaBo e maj jedno my li i dzia ania z Bogiem, wi c niczym Chrystus nieró ni by si od nich w tym wypadku.Zreszt ca y kontekst tzn.J 10:31-38pokazuje, e dyskusja Jezusa z ydami o Jego jedno ci z Ojcem dotyczy aprzede wszystkim Bosko ci i zako czona zosta a s owami: Ojciec jest weMnie, a Ja w Ojcu J 10:38.A co powiedzie o J 17:21n.? Werset ten tenie wyklucza tego, e Jezus ma Bosk natur , b c w jedno ci woli idzia ania z Ojcem i uczniami.Bo oni maj sta si te uczestnikamiBoskiej natury (2P 1:4), wi c o ile bardziej Syn odbieraj cy wraz z Ojcemod nich chwa (Ap 5:12nn.).Nasze rozumienie J 10:30 potwierdza np.Orygenes (ur.185): Podobniewi c i nasz Zbawiciel stanowi jedno z Ojcem, Bogiem wszechrzeczy tylkoe stanowi z Nim nie jedno cia o, ani nawet jednego ducha, lecz cojeszcze od nich wy szego, mianowicie jednego Boga.(.) Tak terozumiemy s owa Chrystusa: Ja i Ojciec jedno jeste my [J 10:30]( Dyskusja z Heraklidesem ).Tak e Tertulian (ur.155) pisa : mówi c Jedno jeste my, ja i Ojciec [J10:30], pokazuje, e to dwie osoby, które traktuje na równi i czy (.) I takprzez wzgl d na dzie a rozumiemy, e Ojciec i Syn, to jedno.I dlategotak konsekwentnie g osi to wszystko, aby uwierzono w dwóch maj cych tsam moc ( Przeciw Prakseaszowi 22:11, 13).Nowacjan (ur.200) za uczy : Je li Chrystus jest tylko cz owiekiem[jak twierdz heretycy], kim jest skoro mówi: Ja i Ojciec jedno jeste my[J 10:30].W jaki bowiem sposób: Ja i Ojciec jedno jeste my je li On niejest Bogiem i Synem, który dlatego mo e by nazwanym jedno, poniewazarówno jest z Niego, jak równie jest Jego Synem i dlatego, e rodzi si zNiego, i e jest dostrze one, e od Niego pochodzi i przez którego On jesttak e Bogiem? ( O Trójcy wi tej 15:87).2.21.Neguj c Bóstwo Chrystusa zmienili tekst Hbr 1:8n.( Chrze cija skie Pisma Greckie. poni ej pkt 3).Odpowied.J mieli dotychczas 3 interpretacje i ró ne teksty Hbr1:8n.Czy planuj kolejn zmian w przysz ci?1) Ale do Syna mówi: Stolica Twoja, o Bo e (.) pomaza Ci o Bo e!Bóg Twój ( Rz d s.139 por. Pojednanie pomi dzy Bogiem icz owiekiem s.52; Pojednanie s.124; Stworzenie s.218).2) A o Synu mówi: Tron twój, o bo e (.) pomaza ci o bo e, Bógtwój ( Bogactwo s.26).3) Natomiast w odniesieniu do Syna: Bóg jest twoim tronem (.) Bóg,twój Bóg nama ci ci ( Chrze cija skie Pisma Greckie. )
[ Pobierz całość w formacie PDF ]