[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Koncepcja istnienia" ksztaÅ‚tujÄ…ca siÄ™ wewnÄ…trz tego ruchu wydaje siÄ™ próbÄ… powrotu do stanu, w którym nie zarysowaÅ‚y siÄ™ jeszczegranice miÄ™dzy ja" i zewnÄ™trznym Å›wiatem, lub też próbÄ…naÅ›ladowania filozofii i religii Wschodu, gdzie owa jednośćnie jest czymÅ› danym, lecz osiÄ…ganym z wielkim trudempoprzez ćwiczenia i medytacje.W tym poszukiwaniu wÅ‚asnej autentycznoÅ›ci i prawdziwego kontaktu z innymi, zawiera siÄ™ dążenie do pierwotnego, bezpoÅ›redniego zwiÄ…zkuz przedmiotami i ludzmi. Dotknąć" rzeczywistoÅ›ci samej,doznawać, przeżywać intensywnie, czuć siebie naprawdÄ™,nie w sposób narzucony przez wymagania szkoÅ‚y czy wzorce propagowane przez Å›rodki masowego przekazu.Charles Reich, opisujÄ…c hipisowski stosunek do Å›wiata,stwierdza, że charakteryzuje go dążenie do niewinnoÅ›ci,dzieciÄ™cego zdziwienia wobec rzeczy codziennych, zobaczonych jak gdyby na nowo, nabożny podziw dla przyrody,odkrywanie uroku rzeczy prostych. Natura to oni piszeReich sól wody morskiej jest solÄ… ich krwi, a wolnośćmorza ich wolnoÅ›ciÄ….Puszcza, z której wyszli, jest miejscem, gdzie czujÄ… siÄ™ sobie najbliżsi." 42 Realizacja tych wartoÅ›ci jest niemożliwa wewnÄ…trz kultury zastanej, w ramachjej norm i wzorów.Jedynie ich caÅ‚kowite rozbicie umożliwia spontaniczność i realizacjÄ™ zasady autentycznoÅ›ci wobec siebie i innych.Pierwszym krokiem do wyzwoleniajest pozbycie siÄ™ roli spoÅ‚ecznej wynikajÄ…cej z wieku, pÅ‚ci,wyksztaÅ‚cenia, zawodu czy przynależnoÅ›ci do okreÅ›lonegoÅ›rodowiska.Punktem odniesienia samoidentyfikacji możebyć w każdym momencie co innego: uczestnictwo w wÄ™drówce bez celu, przynależność do wspólnoty sobie podobnych, spontaniczna twórczość muzyczna czy plastyczna, intymna bliskość z drugÄ… osobÄ….Nie istnieje czas linearnymierzony sukcesami osiÄ…ganymi w wyznaczonych etapach.%7Å‚adne zdobycze" nie sÄ… konieczne do potwierdzenia wÅ‚as-42Ch.Reich, The Greening of America, New York 1970, s.285.150nej wartoÅ›ci.Fascynacji szybkoÅ›ciÄ… i podporzÄ…dkowaniuczasu egzystencji czasowi maszyny przeciwstawiajÄ… hipisi demonstracyjny brak poÅ›piechu, wÅ‚asne rytmy życia,zgodne z potrzebami ciaÅ‚a i cyklami przyrody.Nie mażadnych podstaw, by oceniać innych, każdy jest na swójsposób doskonaÅ‚y.Podobnie jak kontakt z caÅ‚ym zewnÄ™trznym Å›wiatem powinien opierać siÄ™ na bezpoÅ›rednim uczestnictwie, poczuciu miÅ‚oÅ›ci i jednoÅ›ci wszystkiego, co żyje,podobnie kontakty miÄ™dzy ludzmi powinny wynikać z pozytywnych nastawieÅ„ emocjonalnych, bÄ™dÄ…cych warunkiemakceptacji i samoakceptacji.Kontakt ten polega na autentycznym bezpoÅ›rednim doznaniu obecnoÅ›ci fizycznej i psychicznej innych osób.Odebranie ludziom tych doznaÅ„ jestokaleczeniem osobowoÅ›ci. Puste gorzkie twarze, twarze«sztywniaków».Kobiety wyprane z kobiecoÅ›ci i mężczyzni,którzy przestali być mężczyznami.Przejmujemy siÄ™ zniszczonymi rzekami, a przechodzimy obojÄ™tnie obok zniszczonych ludzi."43Kult naturalnej zmysÅ‚owoÅ›ci nie sprowadza siÄ™ jedyniedo spraw seksualnych, którymi wiÄ™cej ekscytujÄ… siÄ™ licznibadacze i komentatorzy niż sama mÅ‚odzież.Komunikacjaracjonalna, oparta na zwerbalizowanych przekazach niejest jedynÄ… drogÄ… porozumienia miÄ™dzy ludzmi twierdzÄ…teoretycy ruchu Hippies.Chodzi tu o wyostrzenie stÄ™pionejwrażliwoÅ›ci, pozwalajÄ…cej odbierać innych za pomocÄ… zmysłów, a nie tylko rozumu.W represywnym spoÅ‚eczeÅ„stwiejedynie w kontakcie seksualnym wrażliwość ta jest ożywiona sztucznie i na krótko.Ten sposób myÅ›lenia wydajesiÄ™ zbliżony do koncepcji uogólnionego erotyzmu prezentowanej przez Herberta Marcusego.Uwolnienie popÄ™dów stÅ‚umionych przez represywnÄ… kulturÄ™ ma doprowadzić do tego, że stanÄ… siÄ™ one siÅ‚Ä… motywujÄ…cÄ… nie tylkozaspokojenie potrzeb biologicznych, lecz także dziaÅ‚aniepoznawcze i twórcze.Marcuse zakÅ‚ada, że przywrócenienależnego miejsca popÄ™dom oraz zdeprecjonowanej zmysÅ‚owoÅ›ci zniesie frustracjÄ™, bÄ™dÄ…cÄ… zródÅ‚em agresji i konfliktów, otwierajÄ…c szansÄ™ nieograniczonego w swych przejawach współdziaÅ‚ania.PodobieÅ„stwo to nie wynika jednakz inspiracji autora Erosa i cywilizacji, gdyż nic nie wskazuje na to, iż wyraziciele ideologii hipisów go czytali.Za-43Tamże, s.166.chodzi tu interesujÄ…ca zbieżność miÄ™dzy intuicjami i sposobami życia mÅ‚odzieży a refleksjÄ… teoretycznÄ… wyrastajÄ…cÄ… z zupeÅ‚nie innego krÄ™gu doÅ›wiadczeÅ„ spoÅ‚ecznych.Odbudowanie ludzkiej natury należy zacząć od siebie.Rozszerzenie Å›wiadomoÅ›ci, zmiana Å›wiadomoÅ›ci jest naczelnym hasÅ‚em ruchu Hippies.Aby nauczyć siÄ™ Å›wiata, trzebapoznać siebie.OkreÅ›lić swe pragnienia i możliwoÅ›ci, okreÅ›lać je w każdej chwili.W tym rozszerzeniu Å›wiadomoÅ›ci,pozwalajÄ…cym dostrzec prawdziwe oblicze systemu spoÅ‚ecznego i odczuć wÅ‚asnÄ… niewolÄ™, pomagajÄ… twierdzÄ… hipisi Å›rodki psychedeliczne.Charles Reich zwraca uwagÄ™na rewolucjonizujÄ…cÄ…" funkcjÄ™ marihuany czy haszyszu.Zrodki te wedÅ‚ug niego zwiÄ™kszajÄ… jakoby wrażliwośćestetycznÄ…, likwidujÄ… napiÄ™cia i agresje, powodujÄ…, iż nielogiczne zwiÄ…zki wydajÄ… siÄ™ naturalne, uÅ‚atwiajÄ… wiÄ™c proces uwalniania siÄ™ od narzuconych schematów myÅ›lenia.44 Wzmocnienie wiÄ™zi z ludzmi i wzbogacenie kontaktuosiÄ…ga siÄ™ poprzez uwolnienie i staÅ‚e rozwijanie potrzebekspresji.Pracy, dziaÅ‚aniom celowym, trwaÅ‚ym dzieÅ‚omprzeciwstawiali hipisi twórczość spontanicznÄ… i efemerycznÄ….Najczęściej praktykowanymi formami ekspresji artystycznej byÅ‚y: muzyka i taniec.WÅ‚aÅ›ciwie caÅ‚y sposób zachowania siÄ™, stroje, sposób wykonywania codziennychczynnoÅ›ci, obrastajÄ…cy w różne symbole i rytuaÅ‚y, byÅ‚ rodzajem Å›wiadomie przyjÄ™tej ekspresji.WartoÅ›ci i przekonania tego ruchu implikowaÅ‚y okreÅ›lony sposób istnieniawobec odrzuconego, lecz ciÄ…gle obecnego spoÅ‚eczeÅ„stwa.PostawÄ™ tÄ™ okreÅ›lić można jako niedziaÅ‚anie", robienieNic", po prostu trwanie, manifestowanie swojej dla jednych irytujÄ…cej, dla innych atrakcyjnej odmiennoÅ›ci.U podstaw tej koncepcji tkwiÅ‚o przekonanie, iż: CaÅ‚e paÅ„stwo opiera siÄ™ na niczym innym, jak tylko na Å›wiadomoÅ›ci.Jeżeli zmieni siÄ™ Å›wiadomość, żoÅ‚nierze reżimu dominacji sami zÅ‚ożą broÅ„, bankierzy otworzÄ… banki, a biurokraciprzestanÄ… pracować." 45 Jedynym sposobem walki jest wiÄ™c poprostu robić swoje".Wyemigrować poza normalne" spoÅ‚eczeÅ„stwo, już teraz żyć inaczej.Hipisi odrzucali (w tejpierwszej fazie) czynny opór wobec aparatu wÅ‚adzy. Unikaj kontaktu z instytucjami paÅ„stwowymi, jeÅ›li możesz 44Tamże, s.180.45Tamże, s.377.152gÅ‚osiÅ‚y hasÅ‚a lecz jeÅ›li trzeba, nie daj siÄ™ im wciÄ…gnąć.SÅ‚uchaj muzyki, taÅ„cz, Å›miej siÄ™, staraj siÄ™ rozumieć przyrodÄ™, pomagaj innym, pracuj dla innych, jeÅ›li potrafisz,nawiÄ…zuj kontakty z caÅ‚ym Å›wiatem, żyj peÅ‚niÄ… życiaw każdej chwili, ciesz siÄ™ każdÄ… spotkanÄ… osobÄ… i samymsobÄ…
[ Pobierz całość w formacie PDF ]