[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Koncepcja  istnie­nia" ksztaÅ‚tujÄ…ca siÄ™ wewnÄ…trz tego ruchu wydaje siÄ™ pró­bÄ… powrotu do stanu, w którym nie zarysowaÅ‚y siÄ™ jeszczegranice miÄ™dzy  ja" i zewnÄ™trznym Å›wiatem, lub też próbÄ…naÅ›ladowania filozofii i religii Wschodu, gdzie owa jednośćnie jest czymÅ› danym, lecz osiÄ…ganym z wielkim trudempoprzez ćwiczenia i medytacje.W tym poszukiwaniu wÅ‚as­nej autentycznoÅ›ci i prawdziwego kontaktu z innymi, za­wiera siÄ™ dążenie do pierwotnego, bezpoÅ›redniego zwiÄ…zkuz przedmiotami i ludzmi. Dotknąć" rzeczywistoÅ›ci samej,doznawać, przeżywać intensywnie, czuć siebie naprawdÄ™,nie w sposób narzucony przez wymagania szkoÅ‚y czy wzor­ce propagowane przez Å›rodki masowego przekazu.Charles Reich, opisujÄ…c hipisowski stosunek do Å›wiata,stwierdza, że charakteryzuje go dążenie do niewinnoÅ›ci,dzieciÄ™cego zdziwienia wobec rzeczy codziennych, zobaczo­nych jak gdyby na nowo, nabożny podziw dla przyrody,odkrywanie uroku rzeczy prostych. Natura to oni  piszeReich  sól wody morskiej jest solÄ… ich krwi, a wolnośćmorza ich wolnoÅ›ciÄ….Puszcza, z której wyszli, jest miejs­cem, gdzie czujÄ… siÄ™ sobie najbliżsi." 42 Realizacja tych war­toÅ›ci jest niemożliwa wewnÄ…trz kultury zastanej, w ramachjej norm i wzorów.Jedynie ich caÅ‚kowite rozbicie umożli­wia spontaniczność i realizacjÄ™ zasady autentycznoÅ›ci wo­bec siebie i innych.Pierwszym krokiem do wyzwoleniajest pozbycie siÄ™ roli spoÅ‚ecznej wynikajÄ…cej z wieku, pÅ‚ci,wyksztaÅ‚cenia, zawodu czy przynależnoÅ›ci do okreÅ›lonegoÅ›rodowiska.Punktem odniesienia samoidentyfikacji możebyć w każdym momencie co innego: uczestnictwo w wÄ™­drówce bez celu, przynależność do wspólnoty sobie podob­nych, spontaniczna twórczość muzyczna czy plastyczna, in­tymna bliskość z drugÄ… osobÄ….Nie istnieje czas linearnymierzony sukcesami osiÄ…ganymi w wyznaczonych etapach.%7Å‚adne  zdobycze" nie sÄ… konieczne do potwierdzenia wÅ‚as-42Ch.Reich, The Greening of America, New York 1970, s.285.150 nej wartoÅ›ci.Fascynacji szybkoÅ›ciÄ… i podporzÄ…dkowaniuczasu egzystencji czasowi maszyny  przeciwstawiajÄ… hi­pisi demonstracyjny brak poÅ›piechu, wÅ‚asne rytmy życia,zgodne z potrzebami ciaÅ‚a i cyklami przyrody.Nie mażadnych podstaw, by oceniać innych, każdy jest na swójsposób doskonaÅ‚y.Podobnie jak kontakt z caÅ‚ym zewnÄ™trz­nym Å›wiatem powinien opierać siÄ™ na bezpoÅ›rednim uczest­nictwie, poczuciu miÅ‚oÅ›ci i jednoÅ›ci wszystkiego, co żyje,podobnie kontakty miÄ™dzy ludzmi powinny wynikać z po­zytywnych nastawieÅ„ emocjonalnych, bÄ™dÄ…cych warunkiemakceptacji i samoakceptacji.Kontakt ten polega na auten­tycznym bezpoÅ›rednim doznaniu obecnoÅ›ci fizycznej i psy­chicznej innych osób.Odebranie ludziom tych doznaÅ„ jestokaleczeniem osobowoÅ›ci. Puste gorzkie twarze, twarze«sztywniaków».Kobiety wyprane z kobiecoÅ›ci i mężczyzni,którzy przestali być mężczyznami.Przejmujemy siÄ™ znisz­czonymi rzekami, a przechodzimy obojÄ™tnie obok zniszczo­nych ludzi."43Kult naturalnej zmysÅ‚owoÅ›ci nie sprowadza siÄ™ jedyniedo spraw seksualnych, którymi wiÄ™cej ekscytujÄ… siÄ™ licznibadacze i komentatorzy niż sama mÅ‚odzież.Komunikacjaracjonalna, oparta na zwerbalizowanych przekazach niejest jedynÄ… drogÄ… porozumienia miÄ™dzy ludzmi  twierdzÄ…teoretycy ruchu Hippies.Chodzi tu o wyostrzenie stÄ™pionejwrażliwoÅ›ci, pozwalajÄ…cej odbierać innych za pomocÄ… zmy­słów, a nie tylko rozumu.W represywnym spoÅ‚eczeÅ„stwiejedynie w kontakcie seksualnym wrażliwość ta jest oży­wiona sztucznie i na krótko.Ten sposób myÅ›lenia wydajesiÄ™ zbliżony do koncepcji uogólnionego erotyzmu  pre­zentowanej przez Herberta Marcusego.Uwolnienie popÄ™­dów stÅ‚umionych przez represywnÄ… kulturÄ™ ma doprowa­dzić do tego, że stanÄ… siÄ™ one siÅ‚Ä… motywujÄ…cÄ… nie tylkozaspokojenie potrzeb biologicznych, lecz także dziaÅ‚aniepoznawcze i twórcze.Marcuse zakÅ‚ada, że przywrócenienależnego miejsca popÄ™dom oraz zdeprecjonowanej zmy­sÅ‚owoÅ›ci zniesie frustracjÄ™, bÄ™dÄ…cÄ… zródÅ‚em agresji i kon­fliktów, otwierajÄ…c szansÄ™ nieograniczonego w swych prze­jawach współdziaÅ‚ania.PodobieÅ„stwo to nie wynika jednakz inspiracji autora Erosa i cywilizacji, gdyż nic nie wska­zuje na to, iż wyraziciele ideologii hipisów go czytali.Za-43Tamże, s.166. chodzi tu interesujÄ…ca zbieżność miÄ™dzy intuicjami i spo­sobami życia mÅ‚odzieży a refleksjÄ… teoretycznÄ… wyrasta­jÄ…cÄ… z zupeÅ‚nie innego krÄ™gu doÅ›wiadczeÅ„ spoÅ‚ecznych.Odbudowanie ludzkiej natury należy zacząć od siebie.Rozszerzenie Å›wiadomoÅ›ci, zmiana Å›wiadomoÅ›ci jest naczel­nym hasÅ‚em ruchu Hippies.Aby nauczyć siÄ™ Å›wiata, trzebapoznać siebie.OkreÅ›lić swe pragnienia i możliwoÅ›ci, okre­Å›lać je w każdej chwili.W tym rozszerzeniu Å›wiadomoÅ›ci,pozwalajÄ…cym dostrzec prawdziwe oblicze systemu spoÅ‚ecz­nego i odczuć wÅ‚asnÄ… niewolÄ™, pomagajÄ…  twierdzÄ… hi­pisi  Å›rodki psychedeliczne.Charles Reich zwraca uwagÄ™na  rewolucjonizujÄ…cÄ…" funkcjÄ™ marihuany czy haszyszu.Zrodki te  wedÅ‚ug niego  zwiÄ™kszajÄ… jakoby wrażliwośćestetycznÄ…, likwidujÄ… napiÄ™cia i agresje, powodujÄ…, iż nie­logiczne zwiÄ…zki wydajÄ… siÄ™ naturalne, uÅ‚atwiajÄ… wiÄ™c pro­ces uwalniania siÄ™ od narzuconych schematów myÅ›le­nia.44 Wzmocnienie wiÄ™zi z ludzmi i wzbogacenie kontaktuosiÄ…ga siÄ™ poprzez uwolnienie i staÅ‚e rozwijanie potrzebekspresji.Pracy, dziaÅ‚aniom celowym, trwaÅ‚ym dzieÅ‚omprzeciwstawiali hipisi twórczość spontanicznÄ… i efemerycz­nÄ….Najczęściej praktykowanymi formami ekspresji arty­stycznej byÅ‚y: muzyka i taniec.WÅ‚aÅ›ciwie caÅ‚y sposób za­chowania siÄ™, stroje, sposób wykonywania codziennychczynnoÅ›ci, obrastajÄ…cy w różne symbole i rytuaÅ‚y, byÅ‚ ro­dzajem Å›wiadomie przyjÄ™tej ekspresji.WartoÅ›ci i przeko­nania tego ruchu implikowaÅ‚y okreÅ›lony sposób istnieniawobec odrzuconego, lecz ciÄ…gle obecnego spoÅ‚eczeÅ„stwa.PostawÄ™ tÄ™ okreÅ›lić można jako  niedziaÅ‚anie",  robienieNic", po prostu trwanie, manifestowanie swojej  dla jed­nych irytujÄ…cej, dla innych atrakcyjnej  odmiennoÅ›ci.U podstaw tej koncepcji tkwiÅ‚o przekonanie, iż:  CaÅ‚e paÅ„­stwo opiera siÄ™ na niczym innym, jak tylko na Å›wiado­moÅ›ci.Jeżeli zmieni siÄ™ Å›wiadomość, żoÅ‚nierze reżimu domi­nacji sami zÅ‚ożą broÅ„, bankierzy otworzÄ… banki, a biurokraciprzestanÄ… pracować." 45 Jedynym sposobem walki jest wiÄ™c poprostu  robić swoje".Wyemigrować poza  normalne" spo­Å‚eczeÅ„stwo, już teraz żyć inaczej.Hipisi odrzucali (w tejpierwszej fazie) czynny opór wobec aparatu wÅ‚adzy. Uni­kaj kontaktu z instytucjami paÅ„stwowymi, jeÅ›li możesz 44Tamże, s.180.45Tamże, s.377.152 gÅ‚osiÅ‚y hasÅ‚a  lecz jeÅ›li trzeba, nie daj siÄ™ im wciÄ…gnąć.SÅ‚uchaj muzyki, taÅ„cz, Å›miej siÄ™, staraj siÄ™ rozumieć przy­rodÄ™, pomagaj innym, pracuj dla innych, jeÅ›li potrafisz,nawiÄ…zuj kontakty z caÅ‚ym Å›wiatem, żyj peÅ‚niÄ… życiaw każdej chwili, ciesz siÄ™ każdÄ… spotkanÄ… osobÄ… i samymsobÄ… [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl