[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pod wpÅ‚ywem jego teorii wyobrażeÅ„ zbiorowych dokonaÅ‚ też sÅ‚ynnego rozróżnienia mowy jednostkowej ( parole ) i jÄ™zyka, który jest wÅ‚asnoÅ›ciÄ… caÅ‚ej spoÅ‚ecznoÅ›ci i który znajdujÄ…c siÄ™ w Å›wiadomoÅ›ci jÄ™zykowejkażdej jednostki determinuje okreÅ›lonÄ… strukturÄ™ mowy indywidualnej (»langue«).523 JÄ™zyk langue , jako sÅ‚użący komunikowaniu siÄ™ spoÅ‚ecznoÅ›ci, ma charakter obowiÄ…zujÄ…cy, nie możebyć dowolnie zmieniany.Jednostka, w ramach swojej parole może oczywiÅ›cie okreÅ›laćobiekty dowolnymi zbitkami dzwiÄ™kowymi, jeÅ›li jednak nie bÄ™dÄ… one zgodne ze zobiektywizo-wanymi spoÅ‚ecznie, obowiÄ…zujÄ…cymi, pozostanÄ… beÅ‚kotem i zaburzeniem, a wiÄ™c faktem irrele-wantnym nieistotnym.JÄ™zyk bowiem (zgodnie z tym, co w odniesieniu do kultury, przejęła odEmila Durkheima i odrodzona etnologia) ma powtórzmy charakter spoÅ‚eczny; w tym też itylko tym sensie jest obowiÄ…zujÄ…cy. W tym i tylko w tym sensie podkreÅ›lenie to jest o tyleistotne, że z drugiej strony ma on charakter konwencjonalny, dowolny.Konkretne powiÄ…zaniastrony dzwiÄ™kowej znaków jÄ™zykowych ze znaczeniowÄ… zmieniajÄ… siÄ™ wszakże od jÄ™zyka do jÄ™-zyka, co wskazuje, że powstaÅ‚ przypadkowo wÅ‚aÅ›nie, dowolnie.Innymi sÅ‚owy: zbiór dzwiÄ™ków p-a-r-a nie ma sam w sobie nic wspólnego z wyglÄ…dem pary wodnej, odgÅ‚osami wydawanymiprzez maszynÄ™ parowÄ… itp. może równie dobrze oznaczać lotne H2O, jak gatunek ssaka lub ro-Å›liny, stan umysÅ‚u, czy cokolwiek innego.Fakt, iż w jÄ™zyku Polaków oznacza akurat wodÄ™ wokreÅ›lanym stanie skupienia, jest dzieÅ‚em przypadku elementem konwencji, która dopiero wwyniku obiektywizacji spoÅ‚ecznej staje siÄ™ obowiÄ…zujÄ…ca.StratÄ… czasu byÅ‚oby wiÄ™c doszukiwa-nie siÄ™ jakowychÅ› zwiÄ…zków podobieÅ„stwa czy zależnoÅ›ci pomiÄ™dzy stronÄ… dzwiÄ™kowÄ… i zna-czeniowÄ… (że np.gęś, bo gÄ™-gÄ™-gÄ™),524 daremne byÅ‚oby empiryczne racjonalizowanie konwencji.JednoczeÅ›nie nie można zapominać, że ten sam zbiór dzwiÄ™ków p-a-r-a może, w ramach tejsamej konwencji jÄ™zykowej, mieć również zupeÅ‚nie inne znaczenie, np.: para kochanków, parabutów, para moneta turecka, para przedrostek oznaczajÄ…cy podrzÄ™dność (paraliturgia) lubpodobieÅ„stwo (parafraza), para par (lord) w dopeÅ‚niaczu lub bierniku itd.Wszystkie owe pa-ra sÄ… dzwiÄ™kowo równorzÄ™dne, toteż ich znaczenie odczytać można tylko poprzez kontekst,analizÄ™ umiejscowienia konkretnych para w systemie.Wreszcie podobne znaczone oddanebyć może przez szereg znaczÄ…cych np.para (kochanków) = zakochani, couple, duet, chodzÄ…cyze sobÄ…, majÄ…cy siÄ™ ku sobie itp.By wiÄ™c uchwycić precyzyjnie sens użycia w danym kontekÅ›ciesÅ‚owa para, zastanowić siÄ™ jeszcze należy, dlaczego spoÅ›ród możliwych desygnatów idei dwojgaludzi pozostajÄ…cych ze sobÄ… w szczególnie bliskich zwiÄ…zkach, ten wÅ‚aÅ›nie, a nie inny zostaÅ‚ tuwybrany.W tÅ‚umaczeniu na jÄ™zyk kultury wyglÄ…da to w najprostszym przypadku nastÄ™pujÄ…co: osobnikX przekazuje nam jakiÅ› komunikat podnoszÄ…c rÄ™kÄ™ w górÄ™.Wiemy, że znak ten (zaÅ‚ożenie) macharakter konwencjonalny, nie usiÅ‚ujemy wiÄ™c szukać jego wytÅ‚umaczenia np.w tiku nerwo-wym osobnika X, siÄ™gamy natomiast do sÅ‚ownikowego niejako zakresu treÅ›ci, które może sym-bolizować podniesiona rÄ™ka; okazuje siÄ™, że może być ona znakiem: wolnego przejazdu (mili-cjant na skrzyżowaniu), poczÄ…tku (starter na zawodach), odwagi ( Warszawa jedna twojej mocysiÄ™ urÄ…ga / Podnosi na ciÄ™ rÄ™kÄ™. 525), zÅ‚ych zamiarów ( Za tÄ™ dÅ‚oÅ„ podniesionÄ… nad PolskÄ… 523M.Ivi%0Å„ Kierunki w lingwistyce, WrocÅ‚aw 1966, s.116.524Z.Sokolewicz Wprowadzenie do etnologii, Warszawa 1974, s.26.525A.Mickiewicz Reduta Ordona, w.39-40.73kula w Å‚eb! 526), wezwania do modlitwy,527 bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwa ( PodnieÅ› rÄ™kÄ™, Boże DzieciÄ™!528),proroczego natchnienia,529 kosmogonii,530 eschatologii ( a gdy rÄ™kÄ™ podniesie Å›wiat znik-nie 531), gÅ‚osowania tak lub nie, uÅ‚askawienia (cesarz rzymski podczas igrzysk), egzekucji( Oficer go nie widzi.rÄ™kÄ™ podniósÅ‚ w górÄ™ 532), radoÅ›ci, pozdrowienia, powitania i pożegnaniawÅ‚adzy,533 a nawet krzywdy do pomszczenia ( Wpadli w tÅ‚um; ale dÅ‚ugo ta rÄ™ka ku niebu [.]Ta rÄ™ka i ta gÅ‚owa zostaÅ‚y mi w oku [.] JeÅ›li zapomnÄ™ o nich, Ty, Boże na niebie / Zapomnij omnie 534).Nasze spotkanie z osobnikiem X ma jednak miejsce w Polsce A.D.1980, przed ka-wiarniÄ… U Ekonomistów.Kontekst ten Å‚atwo sprowadza nasze możliwoÅ›ci wyboru do jednegotylko znaczenia podniesionej rÄ™ki X powitania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]