[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W podobny sposób można też „pozbyć się” wyrażenia początkowego, przenosząc je jednak nie do wnętrza pętli, a przed nią.Ćwiczenie 3.21.Usuń wyrażenie początkowe poza pętlę for.<HTML><HEAD><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2"></HEAD><SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript"><!-- Ukrycie przed przeglądarkami nieobsługującymi JavaScriptvar i = 1;for (;i <= 150;){document.write ("To jest moja strona");i++;}// Koniec kodu JavaScript --></SCRIPT><BODY></BODY></HTML>Skoro zaszliśmy już tak daleko w pozbywaniu się wyrażeń sterujących, usuńmy również wyrażenie warunkowe.Jest to jak najbardziej możliwe.Ćwiczenie 3.22.Umieść wyrażenia: warunkowe i modyfikujące we wnętrzu pętli, natomiast wyrażenie początkowe przenieś poza pętlę.<HTML><HEAD><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2"></HEAD><SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript"><!-- Ukrycie przed przeglądarkami nieobsługującymi JavaScriptvar i = 1;for (;;){document.write ("To jest moja strona");if (i++ >= 150) break;}// Koniec kodu JavaScript --></SCRIPT><BODY></BODY></HTML>Należy zwrócić tutaj uwagę na dwie sprawy.Po raz kolejny zauważ średniki w wyrażeniu for — tym razem dwa, oba są niezbędne, inaczej skrypt nie zadziała.Ważne jest również odwrócenie kierunku nierówności.W ćwiczeniu 3.20 było bowiem i++ <=150, obecnie jest i++ >= 150.W pierwszym przypadku sprawdzaliśmy warunek, czy pętla ma być dalej wykonywana, w drugim sprawdzamy, czy pętla ma się zakończyć.Na to zakończenie pozwala nowa instrukcja break.Po jej napotkaniu następuje przerwanie wykonywanie pętli, niezależnie od stanu zmiennej sterującej (w naszym przypadku i).Drugą instrukcją pozwalającą na modyfikację zachowania pętli jest continue.Po jej napotkaniu następuje przerwanie bieżącej iteracji i rozpoczęcie kolejnej.Mówiąc prościej następuje przeskok na początek pętli.Ćwiczenie 3.23.Wyświetl na ekranie wszystkie liczby pomiędzy 1 a 1 000 podzielne przez 2 (rysunek 3.10).Skorzystaj z pętli for i instrukcji continue.Rysunek 3.10.Efekt działania skryptu wypisującego liczby podzielne przez dwa<HTML><HEAD><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2"></HEAD><SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript"><!-- Ukrycie przed przeglądarkami nieobsługującymi JavaScriptfor (var i = 1; i <= 1000; i++){if ((i % 2) != 0)continue;document.write (i + " ");}// Koniec kodu JavaScript --></SCRIPT><BODY></BODY></HTML>Oczywiście do realizacji zadania z ćwiczenia 3.22 nie jest konieczna instrukcji continue.Wystarczy skorzystać tylko z instrukcji if.Sama pętla wyglądałaby wtedy następująco:for (var i = 1; i <= 1000; i++){if ((i % 2) == 0)document.write (i + " ");}Pętla whilePętla typu while ma składnię następującą:while (wyrażenie warunkowe){blok instrukcji}Wyrażenie warunkowe musi być spełnione, żeby wykonana została kolejna iteracja.Ćwiczenie 3.24.Użyj pętli typu while do wyświetlenia na ekranie dowolnej sekwencji napisów (tak jak na rysunku 3.9).<HTML><HEAD><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-2"></HEAD><SCRIPT LANGUAGE = "JavaScript"><!-- Ukrycie przed przeglądarkami nieobsługującymi JavaScripti = 0;while(i++ < 150){document.write ("To jest moja strona");}// Koniec kodu JavaScript --></SCRIPT><BODY></BODY></HTML>W pętli while można oczywiście również stosować instrukcje break i continue.Rozdział 4.Obiekty i funkcjeFunkcjeFunkcje można określić jako zgrupowane ciągi instrukcji służące do wykonywania określonych, powtarzających się zadań.Funkcje powiązane z obiektami i na nich operujące nazywamy natomiast metodami, o czym jednak nieco dalej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]