[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rozważając możliwość szkolenia w empatii, należy zdaniem Greenberg i Goldman (1988) wziąć jeszcze pod uwagę następujące zagadnienia.Po pierwsze, usytuowanie się terapeuty w układzie odniesienia klienta stanowi wstępny warunek następującej po nim zdolności odróżnienia tego, co stanowi jądro emocjonalnego doświadczenia.Empatia powinna obejmować selektywne reagowanie na to, co jest najbardziej żywe w doświadczeniu klienta, a zarazem na to, co zawiera istotny potencjał rozwojowy.Efektywna terapia wymaga wychwytywania takich aspektów doświadczeń, których stałe rozpoznawanie i wzmacnianie pozwoli klientowi posuwać się w kierunku wyższych poziomów samoorganizacji i zmiany terapeutycznej.Z tego względu empatia stanowi zarówno proces odzwierciedlania, jak i selekcji.Zdaniem Greenberg i Goldman zasady selekcji empatycznej powinny zostać jasno zdefiniowane i terapeuci powinni być w nich szkoleni.Drugie, związane z poprzednim zagadnienie, dotyczy jasnego określenia, kiedy ten typ reagowania jest najbardziej odpowiedni i jakie, gdy zostanie użyty, tekst" ujmowaniem procesów zachodzących w terapii.Z tego punktu widzenia nie wszystkie procesy terapeuty lub klienta spełniają te same funkcje we wszystkich punktach terapii.Raczej znaczenia i efekty różnych procesów, takich jak empatia, zależą od ich specyficznego kontekstu.Na przykład empatyczna reakcja na stwierdzenie klienta ukazujące podatność na zranienie będzie miała inny cel i efekt niż empatyczna reakcja na wyrażoną przez niego reaktywną frustrację.Również empatyczna reakcja w kontekście stałego empatycznego reagowania przez terapeutę jest różna od empatycznej reakcji następującej po konfrontacji.Tak więc stwierdzają Greenberg i Goldman (1988), potrzebna jest dokładniejsza i specyficzną definicja terapeutycznej empatii, wykraczająca poza widzenie tego zjawiska jako globalnego odzwierciedlenia uczuć.Zaproponowane przez Gendlina (cyt.Greenberg i Goldman 1988) pojęcie skoncentrowanego na osobie słuchania, obejmujące reagowanie na poszczególne, związane z doświadczeniami odniesienia, zmierza zdaniem autorek w tym kierunku.ZAŁĄCZNIKWYKAZ AKTYWNOŚCICzęść ANazwisko:.Data:.Proszę zaznaczyć w nawiasach aktywności, które wystąpiły w dzisiejszym dniu.Zaznaczone powinny być tylko te aktywności, które sprawiły przynajmniej trochę przyjemności.w tej kolumnieaktywność należy zaznaczyćczęstość aktywności1.Śmiech.2.Zrelaksowanie.3.Rozmowa o innych ludziach.4.Myśli o czymś pozytywnym w przyszłości.5.Fakt, że ludzie okazują zainteresowanie tym, co mówię.6.Bycie z przyjaciółmi.7.Jedzenie dobrych posiłków8.Oddychanie czystym powietrzem.9.Oglądanie pięknej scenerii.10.Rozmyślania o ludziach, których lubię.11.Prowadzenie szczerej i otwartej rozmowy.12.Noszenie czystych ubrań.13.Picie z przyjaciółmi kawy, herbaty, coli itp.14.Noszenie niekrępującej odzieży.15.Bycie zauważonym jako atrakcyjny seksualnie.16.Przebywanie w ciszy i spokoju.17.Uśmiechanie się do ludzi.18.Głęboki, dobry sen w nocy.19.Odczucie obecności Boga w swoim życiu.20.Całowanie się.21.Dobre wykonywanie pracy.22.Prowadzenie ożywionej rozmowy.23.Spostrzeżenie, że dobre rzeczy przydarzają się rodzinie lub przyjaciołom.24.Bycie popularnym w grupie ludzi.25.Mówienie w jasny, wyraźny sposób.26.Czytanie opowiadań, powieści, wierszy lub dramatów.27.Planowanie lub organizowanie czegoś.28.Uczenie się czegoś nowego.29.Komplementowanie lub wychwalanie kogoś.30.Zabawianie ludzi.31.Bycie z kimś, kogo kocham.32.Obserwowanie ludzi33.Zawieranie nowej przyjaźni.34.Otrzymywanie komplementów lub pochwał.35.Wyrażanie miłości.36.Bycie w seksualnym związku z partnerem odmiennej płci.37.Posiadanie wolnego czasu.38.Pomaganie komuś.39.Oczekiwanie na wizytę przyjaciół.40.Słuchanie odgłosów natury.41.Oglądanie dzikich zwierząt.42.Umiejętne prowadzenie samochodu.43.Rozmawianie o sporcie.44.Spotkanie kogoś nieznanego tej samej płci.45.Planowanie podróży lub wakacji.46.Spożywanie posiłku z przyjaciółmi lub znajomymi.47.Bycie w otoczeniu zwierząt.48.Wybieranie się na przyjęcie.49.Siedzenie na słońcu.50.Bycie chwalonym przez ludzi, których podziwiam.51.Wykonywanie pracy na swój sposób.52.Uzyskanie informacji, że jestem niezbędny.53.Oglądanie pociągającego mężczyzny lub kobiety.54.Usłyszenie, że jestem kochany.55.Spotkanie starych przyjaciół.56.Zostanie do późna np.na zabawie, w miłym towarzystwie.57.Zabawa piaskiem na plaży, przesypywanie go między palcami.58.Zabawa w śnieżki lub jazda samochodem buggy po wydmach.59.Pieszczoty.60.Słuchanie muzyki.61.Odwiedzanie przyjaciół.62.Uzyskanie zaproszenia na spędzenie czasu poza domem.63.Spędzenie czasu w restauracji.64.Rozmowa na tematy filozoficzne lub religijne.65.Podśpiewywanie.66.Rozmyślanie nad sobą lub swoimi problemami.67.Rozwiązywanie problemu, zagadki, krzyżówki itp.68.Ukończenie trudnego zadania.69.Posiadanie oryginalnego pomysłu.70.Uczestniczenie w towarzyskim spotkaniu z alkoholem.71.Poddawanie się masażowi lub drapaniu pleców.72.Spotkanie z osobą odmiennej płci.73.Spędzanie czasu na wsi.74.Oglądanie lub wąchanie kwiatów lub roślin.75.Uzyskanie prośby o radę lub pomoc.76.Wykonywanie czynności domowych, prania czy czyszczenia czegoś.77.Późne pójście spać.78.Zabawa na piasku, w strumieniu, w trawie itp.79.Obcowanie ze szczęśliwymi ludźmi,80.Oglądanie gwiazd lub księżyca.Część BNazwisko:.Data:.Proszę zaznaczyć w nawiasach te pozycje, które odpowiadają zdarzeniom dzisiejszego dnia.Zaznaczone powinny być tylko te zdarzenia i interakcje, które były przynajmniej trochę nie przyjemne.w tej kolumnie :aktywność należy zaznaczyćczęstość aktywności1.Przeżywanie niezadowolenia ze swojego partnera (współmałżonkalub przyjaciela).(2.Pracowanie nad czymś pomimo zmęczenia.3.Kłótnia z partnerem (współmałżonkiem lub przyjacielem.4.Niedomaganie (niezdolność do pracy, do pójścia do szkoły itp.5.Drobna dolegliwość fizyczna lub zranienie (np.ból zęba, atak alergii,zaziębienie, grypa).6.Wywołanie niezadowolenia u współmałżonka lub przyjaciela.7.Praca nad czymś, co nie sprawia satysfakcji.8.Spotkanie się z krytyką lub oceną (stopnie, punkty itp.).9.Nadmiar rzeczy do zrobienia.10.Uświadomienie sobie, że nie można zrobić tego, co wydawało sięmożliwe do wykonania.11.Zdawanie egzaminu.12.Poszukiwanie pracy.13.Niekończenie zadania, odwlekanie.14.Praca nad czymś, na czym mi nie zależy.15.Bycie poganianym.16.Przebywanie blisko nieprzyjemnych ludzi (pijanych, bigotów, bezmyślnych).17.Sytuacja, gdy ktoś się ze mną nie zgadza.18.Bycie obrażanym.19.Niedotrzymanie terminu wykonania pracy.20.Zniszczenie czegoś lub nieumiejętne obchodzenie się (samochód, urządzenia).21.Życie w brudnym i niechlujnym miejscu.22.Zła pogoda.23.Nieposiadanie wystarczającej ilości pieniędzy na luksusy.24.Niepowodzenie (w teście, klasówce itp.).25.Oglądanie zwierząt robiących bałagan, goniących samochody itp.26.Brak prywatności.27.Jedzenie potraw, których się nie lubi.28.Praca pod presją.29 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl