[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lbardzo ważna jest instrukcja przeprowadzenia wywiadulWYBÓR RODZAJU WYWIADUDecyzję o wyborze rodzaju wywiadu podejmuje badacz.Wywiady proste standaryzowane stosuje się gdy:lprowadzący wywiad i respondent rozumieją się wzajemnie co do celu pomiaru i rodzaju poszukiwanych danychllrespondent jest zdolny do dostarczenia potrzebnych danychllrespondent jest skłonny udzielić odpowiedzi.lJeżeli przynajmniej jeden z wymienionych czynników nie spełnia oczekiwań badacza, to powinien on zastosować wywiad pogłębiony standaryzowany.Gdy nadal nie ma potrzebnych danych, to stosuje się w kolejności wywiad prosty niestandaryzowany, a potem pogłębiony niestandaryzowany.METODY PROJEKCYJNEZalicza się je do wywiadów standaryzowanych.Respondent oceniając takie cechy jak postawy, motywy, zachowanie się innych osób przypisuje im nieświadomie niektóre swoje cechy.Respondent dokonuje podświadomie projekcji, czyli przeniesienia własnych cech na oceniane osoby lub rzeczy.Ta nieświadoma projekcja spowoduje, że wypowiedzi respondenta są w miarę obiektywne.Dzięki temu badacz może przeprowadzić pomiar cech, głównie psychicznych, które byłoby trudno ujawnić w inny sposób.W zależności od mierzonych cech i użytych do tego celu instrumentów wyróżnia się cztery grupy metod:lmetody skojarzeńllswobodnychllkontrolowanychllmetody uzupełnieńllzdańllkrótkich opowiadańllmetody wyobrażeńllmetody konstrukcjilltesty rysunkowe (balonowe)lltesty obrazkowelPOMIARY FIZJOLOGICZNEFizyczne i nieświadome reakcje człowieka na oddziaływanie środków reklamy, opakowań i inne bodźce mogą dać wiele informacji decydentom w zakresie działań marketingowych.Przykładami takich reakcji są:lfale mózgowellprzyspieszone bicie sercallruch gałek ocznych - tachistoskopiallruch źrenic ocznych - pupilometrllwrażliwość skóry - psychogalwanometrllnatężenie głosullwyraz twarzylltemperatura ciałallgra mięśnilWszystkie te reakcje można mierzyć głównie za pomocą instrumentów mechanicznych.METODY OBSERWACJIMetody obserwacji traktować należy jako pomiar dodatkowy uzupełniający.Osoba obserwowana jest biernym obiektem pomiaru.Podział obserwacji:lobserwacja czynna (uczestnicząca) i obserwacja bierna (nieuczestnicząca)llobserwacja przeprowadzana w naturalnych warunkach rynkowych i obserwacja przeprowadzana w warunkach specjalnie do tego celu zaaranżowanychllobserwacja standaryzowana i niestandaryzowanallobserwacja sporadyczna i obserwacja systematycznallobserwacja łączona z technikami innych metod badawczychllobserwacja wspomagana urządzeniami rejestrującymi reakcji nabywcy/konsumentalMETODY HEURYSTYCZNE (TWÓRCZEGO MYŚLENIA)Stosowane są w prognozowaniu o charakterze subiektywnym, są źródłem informacji o charakterze jakościowym.Metoda ocen ekspertów - budowanie prognoz, których podstawą są pisemne lub ustne formy wypowiedzi - uczestników - ekspertów dobranych w sposób celowy.Wypowiedzi ekspertów mogą mieć formę równoległych lub kolejnych ekspertyz.Metoda delficka - seria powtarzanych badań ankietowych skierowanych do celowo wybranej grupy ekspertów, w celu uzyskania zgodnych opinii i stanowisk, co do przyszłego rozwoju zjawisk i procesów będących obiektem badania.Metoda burzy mózgów - grupowego myślenia, generowania nowych pomysłówlpomysły gorące do praktycznego zastosowaniallpomysły, których wykorzystanie wymaga przygotowaniallpomysły bezużyteczne.lREJESTRACJA I SPISSłużą pomiarom cech rzeczy i zjawisk.Przykładem rejestracji jest prowadzenie w przedsiębiorstwie raportu kasowego i zapisy wartości każdej transakcji w księgowości.Na zewnątrz przedsiębiorstwa prowadzona jest rejestracja obrotu towarów na szczeblu handlu hurtowego i detalicznego.lInwentaryzacja sklepowa - rejestracja wielkości sprzedaży za okresy dwumiesięcznellInwentaryzacja produktów - pomiar próby produktów a nie sklepówllRejestracja skoringowa - elektryczny odczyt numerów produktów oznaczonych kodem kreskowym (skaner)lDEGUSTACJE I OCENY PRÓBEKW pomiarach w formie degustacji biorą udział tylko zmysły degustatora.Degustacja to ocena jakości towarów żywnościowych, zwłaszcza używek.Dokonuje się jej przeważnie grupowo.EKSPERYMENT RYNKOWYPrzeprowadzany jest w warunkach naturalnych.Umożliwia pomiar preferencji nabywców w stosunku do nowych produktów, zmian cen, nowych opakowań, zmian w dystrybucji lub zmian w strategii promocji.Eksperyment standardowy - test sprzedaży - wykorzystana jest własna sieć dystrybucyjna przedsiębiorstwa.Eksperyment kontrolowany - prowadzony przez firmy badawcze wykorzystujące niezależną sieć dystrybucyjną i system magazynów.Eksperyment laboratoryjnyProwadzony jest w warunkach sztucznych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]