[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mimo, e relatywny udzia w rynku jest wanym wskanikiem oceny pozycji konkurencyjnej, to jednak moe si zdarzy, e przedsibiorstwo dziki swoim wyrobom osiga wyjtkow pozycje na rynku niekoniecznie z tytuu duego w nim udziau.Wolno rosncy rynek moe by bardzo zyskowny i organizacja moe na nim mie mocn pozycje konkurencyjn dziki oferowaniu okrelonym grupom klientów produktów zaspokajajcych ich szczególne potrzeby.Wysoki udzia w rynku nie zawsze te gwarantuje korzyci kosztowe.Duy udzia w rynku wolno rosncego przemysu nie znaczy, e jest on „dojn krow” , gdy czsto zajmowanie pozycji lidera oznacza konieczno ponoszenia wysokich nakadów nawet w stadium dojrzaoci produktu.Konieczno poprawnego zdefiniowania rynku, z uwzgldnieniem wanych wspólnych dowiadcze oraz wspózalenoci z innymi rynkami.Np.czy konkurentami piwa Okocim s tylko inne browary, czy moe równie Coca-Cola lub Mazowszanka (lato).Komplikacje gdy produkt funkcjonuje jednoczenie na kilku rynkach i róne s powody, dla których konsumenci podejmuj decyzje o jego zakupie.Na jednym z tych rynków moe on wówczas by gwiazd, a na innym za jedynie psem.Jakie s rónice w aplikacji macierzy BCG w przypadku zdywersyfikowanej firmy o strukturze dywizjonalnej oraz dla firmy o strukturze funkcjonalnej z niewielk liczb produktów?Niestety nic nie znalazem w literaturze przedmiotu.Poniszy tekst jest cakowicie „produkcji wasnej”.Jeeli chodzi o firm o strukturze funkcjonalnej z niewielk liczba produktów to stosowanie macierzy jak wyej.Dobrze jest pamita, e powinna to by firma dua poniewa w innym przypadku zawsze bdzie ldowa po prawej stronie macierzy.W sytuacjach maych firm pewnym sposobem mogoby by ustalanie udziau w rynku wzgldem najbliszego konkurenta.Jeeli chodzi o zdywersyfikowan firm o strukturze dywizjonalnej to poziom stosowania macierzy BCG powinien nastpowa wanie na poziomie dywizji.Dlaczego?Kada dywizja posiada pewien zakres samodzielnoci oraz zazwyczaj ma swój wasny budet a BCG analizuje przepywy finansowe zwizane z produktami,Struktura dywizjonalna jest tam gdzie jest znaczne zrónicowanie produktów i rynków a BCG stosuje si do jednorodnego rynku.Problemem moe by natomiast to, e produkty bd ze sob konkurowa midzy dywizjami ale w ramach jednej firmy (w sytuacji gdy jeden produkt jest sprzedawany na wielu rynkach) co bardzo utrudnia stosowanie macierzy BCG.Pytanie 26Czym i jak róni si strategia firmy monoproduktowej od zdywersyfikowanej? Prosz omówi i porówna macierz portfelow GE i A.D.Little'a.Kiedy ich zastosowanie ma najwikszy sens? Jakie s ich ograniczenia?Czym i jak róni si strategia firmy monoproduktowej od zdywersyfikowanejFirma zdywersyfikowana ma szerszy zakres moliwych opcji dziaaniaFirma zdywersyfikowana ma szerszy zasób wiedzy, wikszy dostp do rónorodnych technologiiFirma zdywersyfikowana ma zrónicowane róda dochodów, jest mniej podatna na zmiany koniunkturalneFirma zdywersyfikowana poszukuje nowych produktów, które s finansowane w pocztkowej fazie z Cash Flow generowanego przez inne produkty.Natomiast firma monoproduktowa przewanie skupia si na doskonaleniu istniejcego produktu, finansujc zmiany z Cash Flow generowanego przez ten produkt.Podstawow rónic strategii firmy monoproduktowej od zdywersyfikowanej jest liczba produkowanych produktów.(Firma monoproduktowa - 1 produkt, firma zdywersyfikowana - wiele produktów).Firma monoproduktowa - ograniczony zakres dziaania.Brak moliwoci przenoszenia rodków uzyskiwanych z innych produkcji.Wystpuje przewanie jako dostawca, producent podzespoów, czci, komponentów.Nie produkuje dóbr finalnych.Strategie firm monoproduktowych lub firm o strukturze funkcjonalnej z niewielk liczb produktówW analizie BCG rozpatrujemy tylko jeden aspekt - udzia w rynku
[ Pobierz całość w formacie PDF ]