[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ideologia ta szerzy nienawiść i rasizm.M aona religijne podstawy.Zasadnicza cecha islamizmu ujawnia się:" po pierwsze - w żądaniu Hakimiyyat Allah, panowania Boga nadświatem;" po drugie - w powiązaniu tej idei państwa islamskiego z politycznym uniwersalizmem, opartym na islamizmie, co w konsekwencjiprowadzi do dążenia, by stworzyć islamski porządek świata.Także Europa jest dotknięta tą ideologią, ponieważ w islamskiej diasporze wielu imamów uważa Europę za część D ar al-Islam.Misjaislamu (Da wa) przyjmuje postać internacjonalizmu, łączącego w sobie elementy polityki z religią.Przechodząc do konkluzji, chciałbym przytoczyć argumenty za tym,że mimo przedstawionych tu problemów i dużego potencjału ewentualnych konfliktów, istnieje szansa na pokój.Obie strony musząjednak odrobić swoją pracę dom ow ą i spełnić określone warunki.Problemem zasadniczym jest porozumienie między chrześcijanamia muzułmanami i osiągnięcie ugody w kwestii pokoju w demokracji,którego główną cechą jest religijny i kulturalny pluralizm.Wymaga tood muzułmanów rezygnacji z przywołanej powyżej doktryny Siyadatal-Islam.N a drodze do osiągnięcia pokoju chrześcijanie i wyznawcyislamu powinni prowadzić dialog na następujących płaszczyznach:1.na całym świecie, a więc na płaszczyznie globalnej;2.wewnątrz islamu na temat pozycji chrześcijan jako mniejszości;3.w Europie, gdzie sytuacja jest odwrotna: to muzułmanie są mniejszością.N a płaszczyznie globalnej należy uświadomić muzułmanom konieczność zachowania świeckiego porządku świata, bowiem prawo Sza-riatu jest nie do przyjęcia dla nie-muzułmanów.W dialogu na drugieji trzeciej płaszczyznie trzeba jednoznacznie stwierdzić, że muzułmanie muszą zrezygnować ze swoich podwójnych standardów: wolność wyznania, którą bez ograniczeń cieszą się w Europie, musząmieć również chrześcijańskie mniejszości w świecie islamu.Jest wiele scenariuszy na przyszłość.Jednym z nich jest clash o f civi-lizations.Ale jest też inny scenariusz - pokój w warunkach demokracji i pluralizm u.Od obu stron zależy, który wariant ukształtujeświat XXI wieku.Josef ThesingOdpowiedzialność chrześcijanina dzisiaj -wyzwania stojące przed politykąchrześcijańsko-demokratycznąw epoce globalizacjiT 'emat mojego referatu jest obszerny, dlatego ograniczę się do kilku wybranych kwestii, myśli i refleksji.Niniejsze rozważania są jedynie próbą zarysowania w moim przekonaniu istotnych problemów i perspektyw.M am nadzieję, że będą one stanowić podstawędo dyskusji.Zacznijmy od wyjaśnienia pojęć.Nie można chyba mówić o chrześcijańskiej odpowiedzialności w skali globalnej.Chcę więc wyjść odindywidualnej odpowiedzialności chrześcijanina w świecie i za świat,a więc od obecnie podejmowanych przez niego działań.W ostatnichdniach na ten tem at wypowiadały się znaczące autorytety.Moimzadaniem jest rozważenie zasadniczej kwestii - na ile myśl chrześcijańska jest obecna w polityce i ma dla niej znaczenie1.Jest to fundamentalne pytanie dla polityki chrześcijańsko-demokratycznej.W tymkontekście nie będę mówić o polityce chrześcijańskiej, lecz o polityce, której podstaw ą jest odpowiedzialność inspirowana chrześcijaństwem.Takie postawienie problemu uważam za ważne.W dzisiejszych czasach jesteśmy bowiem świadkami, że w partiach, którenazywają się chrześcijańsko-demokratycznymi, zaledwie niewieluczłonków można uznać za czynnych chrześcijan, działających napłaszczyznie politycznej.Dla nich to, co chrześcijańskie w polityce,1Por.na ten temat Christentum und europaische Kultur - Eine Geschichte und ihreGegenwart, red.Peter Antes, Freiburg im Breisgau 2002 oraz Josef Thesing, DasChristliche in Europa, tekst wykładu wygłoszonego w Bonn 13 grudnia 2004 roku.194 Josef Thesingjest czymś zasadniczym i rozstrzygającym.Ale właśnie dlatego ichsytuacja w partiach jest szczególnie trudna.Aktywny chrześcijanin musi zmierzyć się z problemem przynależności.Należy do swojej wspólnoty religijnej, ale też do społeczeństwa,w którym żyje.Jest członkiem rodziny, poprzez wykonywany zawód czuje się związany ze swoim zakładem pracy, urzędem czy instytucją, a także np.ze związkiem sportowym.%7łyje na różnych płaszczyznach.Przebywa w coraz większej liczbie miejsc, mieszka w swoimkraju, na kontynencie i w świecie, w różnych miejscach spędza kolejne etapy swojego życia.Etapy te znacznie odbiegają od siebie, różnią się od siebie wartościami, celami, metodami i stawianymi wymaganiami.Skutkuje to dla chrześcijanina fragmentaryzacją i rozpademjego życia.Rzeczywistość, w której żyje, rozpada się na części, w których wiara ma jeszcze znaczenie (rodzina, kościół), ale też na takie,w których panuje obojętność religijna i dochodzi do sekularyzacji(media, społeczeństwo, zakład pracy, sport, polityka i in.).Chrześcijanin aktywny politycznie stale zmienia więc swoje otoczenie.W tradycyjnym środowisku chrześcijańskim żyje zaledwie kilka godzin na tydzień (przynajmniej tak sytuacja wygląda w pluralistycznych społeczeństwach zachodnich, poddanych silnej sekularyzacji).Tu spotyka Boga i żyje wiarą.Większą część czasu w tygodniu spędza w otoczeniu zawodowym i świeckim.Imię Boga nie pojawia sięw tym świecie, a wpływ wiary na to środowisko jest znikomy.W ciągu dnia chrześcijanin musi więc kilkakrotnie zmieniać otoczenie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]