[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ideologia ta szerzy nienawiść i rasizm.M aona religijne podstawy.Zasadnicza cecha islamizmu ujawnia siÄ™:" po pierwsze - w żądaniu Hakimiyyat Allah, panowania Boga nadÅ›wiatem;" po drugie - w powiÄ…zaniu tej idei paÅ„stwa islamskiego z politycz­nym uniwersalizmem, opartym na islamizmie, co w konsekwencjiprowadzi do dążenia, by stworzyć islamski porzÄ…dek Å›wiata.Także Europa jest dotkniÄ™ta tÄ… ideologiÄ…, ponieważ w islamskiej dia­sporze wielu imamów uważa EuropÄ™ za część D ar al-Islam.Misjaislamu (Da wa) przyjmuje postać internacjonalizmu, Å‚Ä…czÄ…cego w so­bie elementy polityki z religiÄ….PrzechodzÄ…c do konkluzji, chciaÅ‚bym przytoczyć argumenty za tym,że mimo przedstawionych tu problemów i dużego potencjaÅ‚u ewen­tualnych konfliktów, istnieje szansa na pokój.Obie strony muszÄ…jednak  odrobić swojÄ… pracÄ™ dom ow Ä… i speÅ‚nić okreÅ›lone warunki.Problemem zasadniczym jest porozumienie miÄ™dzy chrzeÅ›cijanamia muzuÅ‚manami i osiÄ…gniÄ™cie ugody w kwestii pokoju w demokracji,którego głównÄ… cechÄ… jest religijny i kulturalny pluralizm.Wymaga tood muzuÅ‚manów rezygnacji z przywoÅ‚anej powyżej doktryny Siyadatal-Islam.N a drodze do osiÄ…gniÄ™cia pokoju chrzeÅ›cijanie i wyznawcyislamu powinni prowadzić dialog na nastÄ™pujÄ…cych pÅ‚aszczyznach:1.na caÅ‚ym Å›wiecie, a wiÄ™c na pÅ‚aszczyznie globalnej;2.wewnÄ…trz islamu na temat pozycji chrzeÅ›cijan jako mniejszoÅ›ci;3.w Europie, gdzie sytuacja jest odwrotna: to muzuÅ‚manie sÄ… mniej­szoÅ›ciÄ….N a pÅ‚aszczyznie globalnej należy uÅ›wiadomić muzuÅ‚manom koniecz­ność zachowania Å›wieckiego porzÄ…dku Å›wiata, bowiem prawo Sza-riatu jest nie do przyjÄ™cia dla nie-muzuÅ‚manów.W dialogu na drugieji trzeciej pÅ‚aszczyznie trzeba jednoznacznie stwierdzić, że muzuÅ‚ma­nie muszÄ… zrezygnować ze swoich podwójnych standardów: wol­ność wyznania, którÄ… bez ograniczeÅ„ cieszÄ… siÄ™ w Europie, muszÄ…mieć również chrzeÅ›cijaÅ„skie mniejszoÅ›ci w Å›wiecie islamu.Jest wiele scenariuszy na przyszÅ‚ość.Jednym z nich jest clash o f civi-lizations.Ale jest też inny scenariusz -  pokój w warunkach demo­kracji i pluralizm u.Od obu stron zależy, który wariant uksztaÅ‚tujeÅ›wiat XXI wieku. Josef ThesingOdpowiedzialność chrzeÅ›cijanina dzisiaj -wyzwania stojÄ…ce przed politykÄ…chrzeÅ›cijaÅ„sko-demokratycznÄ…w epoce globalizacjiT 'emat mojego referatu jest obszerny, dlatego ograniczÄ™ siÄ™ do kil­ku wybranych kwestii, myÅ›li i refleksji.Niniejsze rozważania sÄ… je­dynie próbÄ… zarysowania w moim przekonaniu istotnych proble­mów i perspektyw.M am nadziejÄ™, że bÄ™dÄ… one stanowić podstawÄ™do dyskusji.Zacznijmy od wyjaÅ›nienia pojęć.Nie można chyba mówić o chrzeÅ›­cijaÅ„skiej odpowiedzialnoÅ›ci w skali globalnej.ChcÄ™ wiÄ™c wyjść odindywidualnej odpowiedzialnoÅ›ci chrzeÅ›cijanina w Å›wiecie i za Å›wiat,a wiÄ™c od obecnie podejmowanych przez niego dziaÅ‚aÅ„.W ostatnichdniach na ten tem at wypowiadaÅ‚y siÄ™ znaczÄ…ce autorytety.Moimzadaniem jest rozważenie zasadniczej kwestii - na ile myÅ›l chrzeÅ›ci­jaÅ„ska jest obecna w polityce i ma dla niej znaczenie1.Jest to funda­mentalne pytanie dla polityki chrzeÅ›cijaÅ„sko-demokratycznej.W tymkontekÅ›cie nie bÄ™dÄ™ mówić o polityce chrzeÅ›cijaÅ„skiej, lecz o polity­ce, której podstaw Ä… jest odpowiedzialność inspirowana chrzeÅ›cijaÅ„­stwem.Takie postawienie problemu uważam za ważne.W dzisiej­szych czasach jesteÅ›my bowiem Å›wiadkami, że w partiach, którenazywajÄ… siÄ™ chrzeÅ›cijaÅ„sko-demokratycznymi, zaledwie niewieluczÅ‚onków można uznać za  czynnych chrzeÅ›cijan, dziaÅ‚ajÄ…cych napÅ‚aszczyznie politycznej.Dla nich to, co chrzeÅ›cijaÅ„skie w polityce,1Por.na ten temat Christentum und europaische Kultur - Eine Geschichte und ihreGegenwart, red.Peter Antes, Freiburg im Breisgau 2002 oraz Josef Thesing, DasChristliche in Europa, tekst wykÅ‚adu wygÅ‚oszonego w Bonn 13 grudnia 2004 roku. 194 Josef Thesingjest czymÅ› zasadniczym i rozstrzygajÄ…cym.Ale wÅ‚aÅ›nie dlatego ichsytuacja w partiach jest szczególnie trudna.Aktywny chrzeÅ›cijanin musi zmierzyć siÄ™ z problemem przynależno­Å›ci.Należy do swojej wspólnoty religijnej, ale też do spoÅ‚eczeÅ„stwa,w którym żyje.Jest czÅ‚onkiem rodziny, poprzez wykonywany za­wód czuje siÄ™ zwiÄ…zany ze swoim zakÅ‚adem pracy, urzÄ™dem czy in­stytucjÄ…, a także np.ze zwiÄ…zkiem sportowym.%7Å‚yje na różnych pÅ‚asz­czyznach.Przebywa w coraz wiÄ™kszej liczbie miejsc, mieszka w swoimkraju, na kontynencie i w Å›wiecie, w różnych miejscach spÄ™dza ko­lejne etapy swojego życia.Etapy te znacznie odbiegajÄ… od siebie, róż­niÄ… siÄ™ od siebie wartoÅ›ciami, celami, metodami i stawianymi wyma­ganiami.Skutkuje to dla chrzeÅ›cijanina fragmentaryzacjÄ… i rozpademjego życia.Rzeczywistość, w której żyje, rozpada siÄ™ na części, w któ­rych wiara ma jeszcze znaczenie (rodzina, koÅ›ciół), ale też na takie,w których panuje obojÄ™tność religijna i dochodzi do sekularyzacji(media, spoÅ‚eczeÅ„stwo, zakÅ‚ad pracy, sport, polityka i in.).ChrzeÅ›ci­janin aktywny politycznie stale zmienia wiÄ™c swoje otoczenie.W tradycyjnym Å›rodowisku chrzeÅ›cijaÅ„skim żyje zaledwie kilka go­dzin na tydzieÅ„ (przynajmniej tak sytuacja wyglÄ…da w pluralistycz­nych spoÅ‚eczeÅ„stwach zachodnich, poddanych silnej sekularyzacji).Tu spotyka Boga i żyje wiarÄ….WiÄ™kszÄ… część czasu w tygodniu spÄ™­dza w otoczeniu zawodowym i Å›wieckim.ImiÄ™ Boga nie pojawia siÄ™w tym Å›wiecie, a wpÅ‚yw wiary na to Å›rodowisko jest znikomy.W ciÄ…gu dnia chrzeÅ›cijanin musi wiÄ™c kilkakrotnie zmieniać otocze­nie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl