[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Piąty, broniąc prześcia wiatrów do członków, w których jest władza ruszania się, tak\eprzeszkadzając nasieniu drogi, \eby nie przychodziło do członków rodzajnych, abo \eby ztamtąd nie wychodziło.Rzecze kto.Niewiem do któregoby sposobu uczarowanie moje, które cierpię nale\ało, totylko wiem, i\ do społeczności z \oną moją nie jestem sposobny.Mo\e się odpowiedzieć.Jeśli jest sposobny do inszych białychgłów, a do \ony nic, tedy do wtórego sposobu nale\y,pierwszym abowiem sposobem od latawca, abo latawice przeszkodą, by było.Tak\e, jeśli się\oną nie brzydzi, wszak\e jej poznać nie mo\e, a insze mo\e, tedy i na ten czas do wtóregosposobu nale\y.A jeśli się nią zaś brzydzi, i poznać jej nie mo\e, tedy się ściąga do wtórego itrzeciego sposobu.Jeśli się zaś nią nie brzydzi, i radby ją poznał, ale nie jest potę\nym,czwartemu sposobowi podlega.Lecz jeśli jest potę\ny, a nasienia wypuścić nie mo\e, tedy dopiątego sposobu nale\y.Sposób leczenia poka\emy powiedziawszy w przód, jeśli takiemuuczarowaniu równie ludzie sprawiedliwi, i własce Bo\ej będący, jako i grzeszni podlegają.Azaiste nierównie, wyjąwszy czwarty sposób, co się barzo rzadko przytrafia.Gdzie czytelnikwiedzieć ma, i\ mówimy tu o sprawie cielesnej między osobami w mał\eństwiemieszkającymi, bo wszelka społeczność cielesna oprócz mał\eństwa, jest grzechemśmiertelnym, i \aden się nią nie ma\e, jeno ten, który jest pro\en łaski Bo\ej.Polegając tedyna piśmie świętym przyznać musimy.I\ P.Bóg szatanom daje więtszą moc nad grzesznymi,ni\eli nad sprawiedliwymi.Aczkolwiek czytamy o utrapieniu przez szatana Jobasprawiedliwego, nie było to wszak\e karanie na władzy rodzajnej.A przeto rzecz jest pewna,i\ na którekolwiek w mał\eństwie \yjące takowe czary przypadają, znak jest, \e abo obieosobie, abo jedna z nich, nie jest własce Bo\ej.[& ] Przeto [& ] gdy z łaski Bo\ej przezgrzech wypadają.Pan Bóg takowej mocy w uczarowaniu władzy rodzajnej szatanowi więcejdopuscza.A jeśliby kto spytał, coby to za grzech takowy był? bespiecznie mówimy, \e grzechniewstydu i nie wstrzymięzliwości, według słów Hieronima S.który cudzoło\nikiem zowiemę\a \onę własną niewstydliwie miłującego, jakowi miłośnicy namienionym przypadkiempospolicie podlegają.Lekarstwo tedy kościelne jest dwojakie, jedno od sędziego kościelnego.Drugie odspowiednika.Przeto, jeśli u sądu skarga jest, o niepotę\ność która z czarów przypadła, trzebawiedzieć, i\ to dwojako bywa, abo do czasu, abo do śmierci.Jeśli do czasu jest niepotę\ność,nierozrywa mał\eństwa, którą doczesną zowie, gdy trzy lata z sobą społecznie mieszkając, i ouzdrowienie według mo\ności starając się, bądz przez Sakramenta kościelne, bądz inszymilekarstwy do zdrowia przychodzą.A jeśliby \adne przez ten czas lekarstwo pomocne niebyło.Ta ju\ niepotę\ność wieczna bywa nazywana.Powtóre, ta niepotę\ność, abo uprzedza wstąpienie w mał\eństwo, i wykonanie jego, takaniepotę\ność przeszkodą jest do mał\eństwa, i rozrywa uczynione mał\eństwo: [& ] opróczjeśliby w czystości \yć chcieli, jako ś.Maryja i Józef i mają po sobie prawo.[& ]Lekarstwo zaś kościelne [& ] opisuje się w te słowa.Jeśliby za sprawą czarownic, pomocąszatańską, a dopusczeniem Bo\ym, sprawa mał\eńska kiedykolwiek nie dochodziła: Ciktórym się to przydaje, mają bydz napomnienia \eby sercem skruszonym, i duchemupokorzonym Bogu i kapłanowi zupełną spowiedz, ze wszytkich grzechów uczynili, i łzamiobfitymi tak\e jałmu\nami, modlitwami, i postami, Pana Boga błagali.Z których słówpokazuje się, i\ takowe rzeczy, jeno dla grzechu przypadają.Do tego kapłani przydawać mająExorcismy, i insze lekarstwa kościelne, \eby jako i [& ] poratowani byli.Zamykając tedy ten Rozdział, mówimy.I\ pięć jest sposobów, których tak uczarowaniprzystojnie dla uleczenia za\ywać mogą.Pierwszy odprawienie drogi, abo pielgrzymstwa dogrobów, abo kościołów świętych którychkolwiek.Drugi uczynienie tam\e prawdziwespowiedzi wszytkich grzechów z skruchą serdeczną.Trzeci częste za\ywanie znaku krzy\a ś.zmówieniem modlitw nabo\nych.Czwarty za\ywanie przystojnych Exorcismów, którejakoby miały bydz czynione ni\ej się poka\e.Nakoniec ostro\ne czarów wyrzucenie, jakośmywspomnieli, o onym Hrabi, który trzy lata w takowym uczarowaniu trwał.Lekarstwa słu\ące uczarowanym w miłości, abo gniewie nieporządnym.ROZDZIAA III.Poniewa\ miłość nieporządna, tak\e i gniew, na woli ludzkiej się funduje, przypatrzmy sięwprzód przyczynie ich, a potem według mo\ności będziem mówić o lekarstwach.[& ] Miłośćnieporządna, jednego ku drugiemu, z trojakiej przyczyny pochodzić mo\e.Naprzód znieostro\ności oczu.Potym z pokusy szatańskiej samej.Nakoniec z sprawy czarownic zszatanmi społecznej.O pierwszej pismo mówi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]