[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.llprzygotowanie pozostałych budżetów dziedzinowych (operacyjnychllbudżet produkcji zapasówllbudżet zużycia materiałów bezpośrednichllbudżet zakupu materiałów bezpośrednichllbudżet robocizny bezpośredniejllbudżet kosztów wydziałowychllbudżet kosztów zarządu i sprzedażyllbudżety operacyjne dla poszczególnych wydziałów, a więc kalkulacja kosztów jednostkowych wytworzenia produktów,llbudżetowy rachunek zysków i startllbudżet środków pieniężnychllplanowany bilans pro formallprzepływy pieniężnelWażne jest pamiętanie o tym, że budżetowanie jest procesem od dołu do góry co oznacza, że menadżerowie komórek najmniejszych w strukturze organizacyjnej firmy przekazują swoje dane przygotowane przełożonym, Ci z kolei sporządzają budżety odcinkowe drugiego stopnia.Ostatecznie budżety trafiają do osoby odpowiedzialnej za budżet, która zestawia budżety operacyjne dla całego przedsiębiorstwa i na ich podstawie sporządza sprawozdania finansowe pro forma zwane także budżetami ogólnymi.Negocjacje budżetoweNegocjacje przebiegają właściwie równolegle z przekazywaniem budżetów odcinkowych dla co raz wyższego szczebla.Na każdym etapie przekazywania danych służą one uregulowaniu treści budżetów odcinkowych.Menadżerowie niższego szczebla przedstawiają cele łatwe do realizacji a menadżerowie wyższego - trudne.Negocjacje mają doprowadzić do tego aby powstał budżet niełatwy ale realny.Koordynacja budżetuMoże powodować wielokrotne powtórzenie procesu konstruowania budżetu od dołu do góry dlatego że jej celem zlikwidowanie wszelkich sprzeczności między poszczególnymi budżetami związanymi ze sobą merytorycznie.Na podstawie dopracowanych budżetów kierownik budżetu sporządza prognozowanie sprawozdania finansowe, gdy jest pewien, że wszystkie części budżetu łączą się w możliwą do zaakceptowania całość.Końcowa akceptacja budżetuBudżet może zaakceptowany i przyjęty przez komitet budżetowy lub może być odrzucony.Rewizja i kontrolaWyraża się ona w okresowym, miesięcznym, kwartalnym porównywaniu rzeczywistych wyników z założeniami budżetowymi.Ewentualne ustalenie rozbieżności identyfikowane są w przekroju poszczególnych komórek organizacyjnych lub ośrodków odpowiedzialności i na ich podstawie sporządzane są odpowiednie raporty wskazujące na miejsce rozbieżności z planem i przyczyny rozbieżności, czyli określa się rodzaje odchyleń wielkości rzeczywistych od planowanych i analizuje się przyczyny tych odchyleń, np.na całkowite odchylenia kosztów bieżących produkcji wchodzą odchylenia z zakresu materiałów bezpośrednich, odchylenia z zakresu płac bezpośrednich, odchylenia w zakresie kosztów wydziałowych [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl