[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nigdy przedtem prezentowaniewizualnych wzorców urody nie było mo\liwe na tak masową skalę.Dziennikarka Naomi Wolf zarzuciła massmediom kreowanie fałszywego wzorcaurody,  mitu piękności", celem ekonomicznego, politycznego i seksualnegopodporządkowania kobiet i zniszczenia w ten sposób zdobyczy ruchu feministycznego. Mitpiękności" ma jakoby opierać się na zupełnie arbitralnych, dowolnie wybranych cechach isłu\yć zniewoleniu kobiet, a podobnym celom słu\yć ma te\ chirurgia plastyczna (Wolf,1991, s.11).Cały przemysł kosmetyczny, kosmetyczno-chirurgiczny i dietetyczny, przezktóry przepływa strumień pięćdziesięciu trzech miliardów dolarów rocznie, oskar\any jest otworzenie i wtłaczanie w głowy kobiet sztucznego mitu piękności, by je zniewolić i utrzymać w szeregu".To nie mity jednak bywają siłą sprawczą zdarzeń, lecz ludzie, którzyw nie wierzą.Twierdzenie, \e przemysł kosmetyczny tworzy sztuczny mit piękności po to, by\erować na kobiecej naiwności, opiera się na niezbyt pochlebnych poglądach na tematkobiecej natury.Zakłada, \e kobiety w gruncie rzeczy są naiwne i głupie, pozbawionewłasnych upodobań i indywidualności, \e bezrefleksyjnie ulegają złudzeniom wtłaczanym imdo głowy przez  struktury władzy" po to, by kobiety sobie podporządkować.Psychologia ewolucjonistyczna pozwala inaczej spojrzeć na zachowanie kobiet i to wsposób bardziej pochlebny dla nich samych.Kobiety wcale nie ulegają jakiemuś sztucznemu,wymyślonemu mitowi urody z powodu  prania mózgów" przez massmedia.Stosując ró\neupiększające środki, zupełnie rozsądnie odwołują się do rzeczywiście istniejących męskichupodobań.Dostosowując swój wygląd do męskich upodobań, zapewniają sobie stopieńkontroli nad decyzjami mę\czyzn większy, ni\ gdyby nie zwracały uwagi na męskiepreferencje.Nie są więc bezbronnymi ofiarami specjalistów od reklamy z Madison Avenue,lecz wykorzystują współczesne dostępne na rynku technologie i środki celem zwiększeniawłasnych szans na pozyskanie wartościowych partnerów.W kontekście związków długo-trwałych manipulowanie własnym wyglądem nie jest zresztą ani najwa\niejszą, ani jedynątaktyką pozyskiwania partnera.Jak zobaczymy, w grę wchodzi tak\e ujawnianie lojalności,sygnalizowanie wspólnoty interesów i własnej inteligencji.Z pewnego punktu widzeniamnogość środków upiększających raczej powiększa, ni\ pomniejsza swobodę kobiecychwyborów.Niezale\nie od tej argumentacji przyznać jednak trzeba, \e przemysł reklamowywyrządza kobietom oczywiste szkody.Bombarduje je nierealistycznie zawy\onymistandardami piękna, nieosiągalnymi dla przeciętnego śmiertelnika, obni\ając w ten sposóbsamoocenę kobiet i ich poczucie bezpieczeństwa.Nasila koncentrację na samym wyglądzie, apomniejsza rolę innych zalet równie\ po\ądanych przez mę\czyzn, takich jak lojalność,charakter i inteligencja.Sprowadzając wszystko do samej tylko urody, przemysł reklamowymo\e więc powodować zniekształconą orientację kobiet w tym, czego mę\czyzni naprawdęod nich pragną.Wszystkie współcześnie \yjące kobiety są zwycię\czyniami konkursupiękności, który rozwijał się przez miliony lat ewolucji naszego gatunku i jego poprzedników.Ka\da przodkini ka\dej z czytelniczek i czytelników tych słów była na tyle piękna, \epozyskała sobie partnera i jego zaanga\owanie pozwalające dochować się potomstwa.Ka\dypraprzodek był wystarczająco przystojny, by pozyskać partnerkę, dzięki której mógłprzekazać swoje geny następnemu pokoleniu.Wszyscy jesteśmy wytworem długiej inieprzerwanej linii sukcesu reprodukcyjnego. Okazywanie wiernościZwa\ywszy ogromną rolę, którą mę\czyzni przywiązują do wierności stałych part-nerek, sygnalizowanie przez kobietę własnej wierności winno być istotnym elementemtaktyki pozyskiwania partnera.Wierność oznacza bowiem realizację długo-, a niekrótkoterminowych celów z jednym tylko mę\czyzną, który nie zostanie przez kobietęoszukany.Oczekiwanie to potwierdzają wyniki badań zarówno nad nowo\eńcami, jak istudentkami.Dochowywanie wierności, unikanie kontaktów seksualnych z innymimę\czyznami i okazywanie wyłączności to trzy najskuteczniejsze taktyki (na sto trzydzieścibadanych) pozyskiwania stałego partnera przez kobiety.Wszystkie zyskały sobie ocenępowy\ej 6,5 na siedmiostopniowej skali skuteczności.I nic dziwnego, wierność kobietystanowi bowiem rozwiązanie jednego z najwa\niejszych problemów mę\czyzny - pewnościwłasnego ojcostwa wspólnie chowanych dzieci.Centralne znaczenie wierności ujawniająrównie\ stosowane przez kobiety sposoby  podkopywania" konkurencji [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl