[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.)Koncepcje kontroli społecznejIX.Koncepcja DurkheimaDurheimowi przypisuje się ojcostwo trzech odmiennych orientacji:lstrukturalnej - ze względu na wprowadzenie do socjologii pojęcia anomii i podkreślania przestępczorodnej roli braku adekwatności aspiracji do możliwości ich realizacjillkontroli społecznej - ze względu na analizę związków między osłabieniem integracji grupowej a dewiacjąllreakcji społecznej - ze względu na podkreślanie normalnego charakteru przestępczości oraz jej roli w utrwalaniu świadomości zbiorowejlKontrola społeczna a zachowanie dewiacyjneDurkheim traktował człowieka jako HOMO DUPLEX - człowiek rozdwojony.Chcąc postępować moralnie człowiek musi zadawać gwałt swojej zwierzęcej naturze.Część społeczna i część zwierzęca człowieka pozostają względem siebie w trwałym konflikcie.Człowiek jest ze swej natury skrajnie egoistyczny, w swoim postępowaniu kieruje się popędami pierwotnymi, które z założenia są indywidualistyczne, egoistyczne i w swej istocie antyspołeczne.Tylko zbiorowość może ograniczyć antyspołeczne tendencje poszczególnych ludzi.Względny ład społeczny, mimo antyspołecznych tendencji jednostek jest więc możliwy gdy społeczeństwo jest dobrze zintegrowane, co jest nieodzowne dla sprawowania skutecznej kontroli.W należycie funkcjonującym społeczeństwie ludzie adekwatnie określają poziom swoich oczekiwań, dążeń i aspiracji.W okresach natomiast gwałtownych zmian społecznych może dojść do tak zwanego stanu anomii czyli poczucia nie wiązania istniejącymi normami.Dewiacja jako zjawisko normalnePrzystępując do wyjaśniania zjawiska społecznego szukać trzeba oddzielnie przyczyn, które je wytworzyły i funkcji jaka to zjawisko wypełnia.Przestępstwo występuje we wszystkich znanych społecznościach, choć zmienny jest krąg zachowań określanych tym mianem.Przestępczość oraz inne formy dewiacji społecznej są nie tylko normalne lecz także nieuchronne a nawet pożądane.Jeśli społeczeństwo ceni jakąś wartość szczególnie wysoko, przejawia tendencje do określania jako nagannych, złych i zabronionych coraz większych obszarów zachowań, które mogą wartość tę naruszyć, zwłaszcza wtedy gdy prawdziwa przestępczość godząca w te wartość zmniejsza się.Przestępstwo obnaża ducha moralności społecznej a więc dewiacja przyczynia się do integracji grupowej, do wzrostu solidarności społecznej, stanowi wyzwanie dla świadomości zbiorowej.Zachowania dewiacyjne są nieodzowne by system wartości i norm mógł ewoluować by społeczeństwo nie pozostawało w bezruchu.Durkheim pojmował dewiacje jako rozmaite odmiany inności, nie tylko negatywne, złe i patologiczne (zbrodniarz, święty, heretyk, odszczepieniec, człowiek sposobem myślenia wyprzedzający swoja epokę).Zbrodnia jest tylko antycypacją przyszłej moralności, zwrotem ku temu co ma nadejść!!! A jej występowanie świadczy o rozwoju społeczeństwa.X.Koncepcja ReissaKoncepcja ta zasadza się na dwóch pojęciach:lkontrola wewnętrzna - zdolność jednostki do powstrzymywania się od takiego sposobu realizowania potrzeb, który pozostaje w konflikcie z normami i regułami obowiązującymi w społeczeństwiellkontrola zewnętrzna - zdolność grup społecznych lub instytucji do skutecznego egzekwowania zachowań zgodnych z normami i regułami; kontrola sprawowana przez społeczność, kościół, organizacje społeczne, instytucje (szkoła) oraz grupy pierwotne (rodzina)lZachowanie dewiacyjne jest rezultatem takiego osłabienia kontroli wewnętrznej i zewnętrznej, które powoduje, że źródła kontroli nie mogą doprowadzić do zachowań zgodnych z normami obowiązującymi w społeczeństwie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl