[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Przyczyn gwałtownego wzrostu popularności tej koncepcjinależy doszukiwać się w jej nieocenionych zaletach zarówno dla kupujących jak i sprzedających.Najważniejsze korzyści to:- oszczędzanie czasu nabywcy,- zapewnienie wygody zakupu,- docieranie z przekazem do precyzyjnie określonej grupy,- dostosowanie przekazu do potrzeb indywidualnego odbiorcy,- budowanie trwałych więzi z klientem, co powoduje pozyskanie wiernych i lojalnych nabywców,- wyprzedzanie konkurencji, która dowiaduje się o działaniach z pewnym opóznieniem,- pozyskanie całkowitej uwagi klienta, który w danej chwili nie może porównać oferty z propozycjąkonkurencji,- stosunkowo krótki okres potrzebny na wdrożenie pomysłu,możliwość dokładnego pomiaru skuteczności podjętych działań.Marketing bezpośredni to jednak nie tylko zalety, ale również problemy.Przedsiębiorstwa,chcące go wdrożyć, muszą wziąć pod uwagę pewne przeszkody i zagrożenia, które mogą pojawić sięw trakcie realizacji tych zadań.są to m.in.:- ingerencja w prywatność klientów podczas tworzenia i korzystania z baz danych,- pomyłkowe docieranie do osób negatywnie nastawionych do tego typu działań,- nieuczciwe oferty handlowe psujące wizerunek marketingu bezpośredniego.Działania bezpośrednie wymagają dużej cierpliwości.Wiele rezultatów widać bowiem dopiero poupływie długiego okresu czasu.Budowanie zaufania nabywców nie może trwać krótko, pochłania towiele czasu.Myślenie w kategoriach krótkookresowych nie przyniesie raczej żadnych efektów.Niecierpliwi przedsiębiorcy mogą zepsuć strategię takiej firmy i zagrozić jej długiemu istnieniu.Marketing bezpośredni jest długookresową inwestycją.W Polsce dodatkowym problemem dla marketingu bezpośredniego może być słabszy rozwójtechniczny.Sieć telekomunikacyjna nie zapewnia najwyższej jakości oraz dociera do stosunkowoniewielkiej, w porównaniu z Europą, liczby abonentów.Również komputeryzacja kraju jest na niższympoziomie, choć szybko ulega poprawie.Problemem przestało już raczej być stosowanie kartkredytowych.Są one powszechnie dostępne, a od kilku lat popyt na nie rośnie w bardzo dużymtempie.Polska przeżyła wielką ekspansję reklamy.Konsumenci szybko ją zaakceptowali.Jednak coraz częściejsłychać głosy niezadowolenia.Masowa reklama zaczyna przeszkadzać i drażnić.Warto więc sięgnąć po41Przemysław Kobus Marketing bezpośredni , Aódz 2002reklamę bezpośrednią, która nie jest u nas w kraju jeszcze tak bardzo popularna, a jej ekspansjijeszcze nie odczuwa się tak mocno.42Przemysław Kobus Marketing bezpośredni , Aódz 2002BIBLIOGRAFIA:1.Czubała A. Dystrybucja produktów , PWE, Warszawa 2001r.2.Danielewicz S. Sprzedaż bezpośrednia , Biuro Mediów i Reklamy PKB, Gdańsk 2001r.3.Grabarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. Marketing.Punkt zwrotny nowoczesnej firmy , PWE,Warszawa 1996r.4.Kall J. Reklama PWE, Warszawa 1994r.5.Kotler Ph. Marketing, analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola , Felberg SJA, Warszawa 1999r.6. Leksykon komputery, multimedia, Internet , (tłum) Pochwalski K., Lewandowski T., Szaniawski J.7.Otto J. Marketing bezpośredni czyli jak zaprzyjaznić się z klientem , Business Press Ltd, Warszawa1994r.8. Podręcznik marketingu , (red) Thomas J.M.,PWN, Warszawa 1998r.9. Podstawy marketingu , (red) Altkorn Jerzy Instytut Marketingu, Kraków 1999r.10.Russel J.T., Lane W.R. Reklama według Ottona Kleppnera , Felberg SJA Warszawa 2000r.11.Ruszczyk Z. Internet w biznesie , Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 1997r.12.Sznajder A. Marketing wirtualny Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000r.[ przyp.29, 32]13.Sztucki T. Marketing sposób myślenia a system działania , Placet, Warszawa 1992r.14.Sztucki T. Promocja.Sztuka pozyskiwania nabywców , Placet, Warszawa 1995r15.Szuman-Dobska M., Dobski P. Marketing bezpośredni , Infor, Warszawa 1999r.16.%7łurawik B., %7łurawik W. Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie , PWE, Warszawa 1996r.17.Dobski P. Katalog ułatwia , Marketing w Praktyce, nr 3(19) maj-czewiec 1998r.18.Dyba A. Platforma komunikacji , Businessman Magazine Rynek Reklamy cz.I, styczeń 2001r.19.Kornikowski J. Reklama on-line.Modele cenowe , Internet, nr 6 1999r.20.Krajewski J. Zakupy na wizji , Businessman Magazine, lipiec 1995r.21.Laszczak M. Przewaga reklamy prasowej , Marketing w Praktyce, nr 3(19) maj-czerwiec 1998r.22.Pindakiewicz J
[ Pobierz całość w formacie PDF ]