[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.s u-n, w-m, g -b, p-d, p-g, P-b, d-g, d -b, �-" ;- mylenie liter podobnych graficznie np.: n-p, m-o., e-o, a-o, a-ą, k -h, a-d, e-ę, a-b, a-e, u-w,u-y, t-ł-1;- zamiana głosek dzwięcznych i bezdzwięcznych np.: d-t, g-ky w-f, z-s, b-p, i-j, ż-az, z-ć, s-c,a-oz, sz-oz, c�-z, o-cz, dz-c, d�-o," dz-e, dż-oz; ***- zamiana samogłosek nosowych na inne głoski lab ich zespoły np.i ą -o, ą-oł, ą-om, ę-o, ę-eł,ę-en;- brak zmiękczeń lub trudności ze zmiękczeniami np.podwójne zmiękczenia przez dodanie"i", stosowanie kreski zamiast " !" " s*" zamiast "się", mylenie i-j;- pisownia łączna, łączenie wyrazów sąsiadujących;- pisownia rozdzielna, rozdzielanie wyrazów np.da ta, ma pa, cha-ta;- błędy ortografloznes rz-z, u -ó, ch-h, zamiana datych l małych liter; opuszczanie znakówdiakrytycznych;- zamiana wyrazów na bllakoznaozne ;- zniekształcanie całych wyrazów, wyrazy nieczytelne.Oceniając poziom graficzny pismazwraca się uwaga na następujące, najczęstsze rodzaje błędów:- pismo o literach nierównej wielkości l nieprawidłowym położeniu;- zmienne pochylenie liter;- za duże lub za małe odstępy między literami;- łuki przekształcona w kąty ostre lub rozwarte;- litery "drżące" o niepewnej linii;- litery niedokończone w kształci*;- pismo niekształtne, często niewyrazne;- poprawki, podwójne kreski;1C- zaburzania melodii kinetycznej, to znaczy piano niepowiązane w harmonijną całość;- plamo luatrzana (litery, sylaby, wyrazy);- trudności z przestrzeganiem linijek.Prowadząc obserwacje zachowania ale dzleoka przy piaaniu zwracam; uwagę na:- stosunek do badania (chętny, niechętny, z oporami);- sposób trzymania ołówka (wskazane jest pisanie ołówkiem) i ułożenia ręki oraz postawęprzy pisaniu;- tempo pisania, technikę pracy, oznaki zmęczenia lub zniecierpi-wienia oraz wsp
[ Pobierz całość w formacie PDF ]