[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.7.Zwrot ci, którzy mieszkają w tej ziemi (joszew haarec) odnosi się do mieszkańców Kanaanu.Tosformułowanie pojawia się sześć razy w prozie biblijnej.Wszystkie sześć razy w tej grupie (Rdz 50,11; Wj 34, 12.15; Lb 14, 14; Sdz 11, 21; 2 Sm 5, 6).8.W Księdze Rodzaju 38 J bawi się grą słów w odniesieniu do imienia Perec.Ten rdzeń pojawia siętrzynaście razy w tej grupie tekstów, a tylko raz w E.Poza nią pojawia się w dużej koncentracji whistorii Kronikarza (siedemnaście razy) i dwa razy w księgach Królewskich.9.Termin oznaczający milczenie lub zachowywanie spokoju (hhrja) pojawia się dwanaście razy, zczego dziewięć w tej grupie tekstów.10.Obie wzmianki o szacie wielobarwnej (ktnt psjm) znajdują się w tej grupie.11.Wyrażenie słabe oczy (ktht 'jnw) pojawia się trzy razy za każdym razem w tej grupie tekstów.12.Zwrot zstąpił sen (trdmh nplh) pojawia się trzy razy za każdym razem w tej grupie.13.Zwrot zadowolony, że mieszka pojawia się cztery razy w Biblii hebrajskiej i odnosi kolejno doMojżesza (Wj 2, 21), Izraelitów (Joz 7, 7), Lewity banitów (Sdz 17, 11) i Lewity 2 gór Efraim (Sdz 19,6).Za każdym ra2em w tej grupie tekstów 1.14.Termin oznaczający starość (zkn b' bjmjm) został użyty w stosunku do Abrahama, Izaaka,Jozuego i Dawida.Za kazdym razem w tej grupie tekstów.15.Wysychanie wody w tej grupie tekstów jest konsekwentnie oznaczane terminem (hrb): wysychaniewód po potopie (Rdz 8, 13; por.7, 22) rozstąpienie się wód Morza Czerwonego podczas ucieczki zEgiptu (Wj 14, 21) oraz cofnięcie się wód Jordanu w Księdze Jozuego (Joz 3, 17).(Porównaj zezródłem P, które używa terminów hrb i jbś w opowiadaniu o potopie, a jba w opowiadaniu o MorzuCzerwonym.)16.Wyrażenie oznaczające otwieranie ust (pcth pjh) pojawia się cztery razy za każdym razem w tejgrupie tekstów.17.Zwrot skręcić (nth) w prawo lub w lewo pojawia się cztery razy za każdym razem w tej grupie 2.18.Termin oznaczający pożywienie zwierząt (obrok, mspw') pojawia się pięć razy za każdym razemw tej grupie.19.Wyrażenie kość i ciało (bsr w'cm) pojawia się siedem razy sześć razy w tej grupie.20.Termin bezwartościowy (blj `l) pojawia się czternaście razy jedenaście w tej grupie.21.Rdzeń bsr przynosić wiadomość pojawia się dwanaście razy jedenaście w tej grupie.22.Rdzeń sn, nienawidzić pojawia się siedemnaście razy w prozie biblijnej, z czego trzynaście razyw tej grupie.23.Zwrot położyć się z (akb) z konotacją seksualną pojawia się trzydzieści dwa razy w proziebiblijnej, z czego trzydzieści razy w tej grupie.24.Wyrażenie wierność i prawda (chesed waemet) pojawia się siedem razy w prozie biblijnej zakażdym razem w tej grupie tekstów.25.Słowo szpiedzy (mrgljm) pojawia się dwanaście razy w Biblii hebrajskiej za każdym razem w tejgrupie tekstów.Tabela przedstawiająca występowanie tych dwudziestu pięciu terminów i zwrotów, atakże dwudziestu pięciu innych, znajduje się w oddzielnej części Dystrybucja terminów.II.Ciągłość narracjiW całym tym dziele bez trudu możemy odnalezć elementy wskazujące na ciągłość narracji łącząceteksty, w których występują charakterystyczne słowa i zwroty:W ostatnich ustępach J w Pentateuchu Izraelici znajdują się w Szittim (Lb 25, 1-5).W tym samymmiejscu znajduje się Jozue, gdy wysyła szpiegów do Jerycha na początku Księgi Jozuego (Joz 2, l; 3,1), gdzie zaczynają się pokrewieństwa leksykalne.Początek Samuela B nawiązuje do zakończenia Księgi Sędziów.Rozdział 21 Księgi Sędziów kończysię zdobywaniem żon w Szilo, a Samuel B rozpoczyna się w Szilo (1 Sm 1).Ciągłości narracji dowodzirównież informacja (Sdz 11, 40), że Izraelitki chodziły rok w rok ( ), aby wspominaćcórkę Jiftacha.Nieco pózniej Sdz 21, 19 mówi, że poszukujący żon Beniamici porwali kobiety, którewyszły z miasta przy okazji corocznego święta w Szilo: Oto rok w rok bywa święto JHWH w Szilo( ).Samuel B zaczyna się od stwierdzenia, że Elkanaudawał się rok w rok do Szilo , aby złożyć ofiarę ( ) (1 Sm 1, 3; 2, 19).I sąto jedyne przypadki występowania tego wyrażenia w całej prozie biblijnej.Tymczasem Samuel B przechodzi gładko w historię dworską, wprowadzając do niej wiele ważnychpostaci: żony Dawida, jego generałów (rodzina Cerui).Wprowadza również sprawę relacji międzymieszkańcami Jabesz-Gilead a Saulem (1 Sm 11).Zledzi dzieje domu kapłana Helego z Szilo,którego upadek zapowiedziany jest w rozdziale 1.Spełnienie tej przepowiedni następuje w historiidworskiej wraz z wygnaniem Ebjatara.A oto inne elementy ciągłości narracji w tej kolekcji tekstów: Joz 13, 13 mówi: i mieszkali Geszur iMaakat [por.J (Rdz 22, 24)] między Izraelem aż do dnia tego.Samuel B mówi potem, że Dawidnajeżdża Geszurytów (1 Sm 27, 8), a historia dworska informuje nas, że Dawid żeni się z księżniczkągeszurycką Maaką (2 Sm 3, 3) oraz że Abszalom, owoc tego związku, ucieka do swojego dziadka,króla Geszur, na końcu epizodu Amnona i Tamar (2 Sm 13, 37n; 14, 23.32; 15, 8)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]