[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ustawa z 28.09.1991r.o lasach (Dz.U.Nr 101, poz.444, ze zm., ost.Dz.U.z 1998r.Nr 106, poz.668)Lasem w rozumieniu ustawy jest grunt o zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha pokryty roślinnością leśną (drzewami, krzewami oraz runem leśnym), nawet wówczas kiedy jest przejściowo pozbawiony takiej roślinności.Lasem jest grunt zarówno przeznaczony do produkcji leśnej, jak i ten, który stanowi rezerwat przyrody, wchodzi w skład parku narodowego albo jest wpisany do rejestru zabytków.Jak las traktuje się także grunty leśne związane z gospodarką leśną, które są zajęte pod budynki, budowle, urządzenia melioracyjne, drogi, szkółki leśne, linie energetyczne, miejsca składowania drewna, parkingi, urządzenia turystyczne.Przedmiotowy i podmiotowy zakres podatku.Podatek leśny został wprowadzony do polskiego systemu podatkowego 1.01.1992r.Jest uregulowany odrębną ustawą o lasach.Jest podatkiem zwyczajowym i obligatoryjnym, typu przychodowo-dochodowego, bezpośrednim i rzeczowym.W całości zasila budżety gmin.Jest jedynym podatkiem obciążającym gospodarkę leśną.Podatnikami są osoby fizyczne, prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które są właścicielami, współwłaścicielami i samoistnymi posiadaczami lasów.W stosunku do lasów stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy obowiązek podatkowy ciąży na posiadaczach tych lasów zarówno wówczas, gdy posiadanie wynika z zawartych umów, jak i gdy ma charakter bezumowny.Obowiązek podatkowy może ciążyć także na nadleśnictwie- ma to miejsce w odniesieniu do lasów pozostających w zarządzie Lasów Państwowych.Może także dotyczyć jednostek organizacyjnych Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, gdy faktycznie władają lasami.Jeśli las jest współwłasnością małżonków lub odrębną własnością każdego z nich obowiązek podatkowy ciąży łącznie na obojgu małżonkach.Inni współwłaściciele i współposiadacze są solidarnie odpowiedzialni za zobowiązania podatkowe wynikające z podatku leśnego.Przedmiotem opodatkowania są lasy.Nie są jednak objęte podatkiem takie lasy, które:- nie są związane z gospodarką leśną,- są zajęte na ośrodki wypoczynkowe, działki budowlane i rekreacyjne,- są wyłączone decyzjami administracyjnymi z gospodarki leśnej na inne cele.Niezależnie od tego przewidziano jeszcze zwolnienia od opodatkowania.Dotyczą one lasów z drzewostanem do 40 lat i tych, które są wpisane do rejestru zabytków.Rada gminy ma prawo wprowadzić inne zwolnienia niż określone w ustawie.Podstawa opodatkowania.Podstawa opodatkowania w podatku leśnym może być określona w dwojaki sposób:a: jako powierzchnia lasu wyrażona w hektarach przeliczeniowych,b: jako powierzchnia rzeczywista lasu wyrażona w hektarach fizycznych.Przy opodatkowaniu lasów, dla których sporządzono plan urządzenia lasu podstawę stanowi powierzchnia wyrażona w hektarach przeliczeniowych, czyli w umownej jednostce uzależnionej od dwóch czynników:- rodzaju drzewostanu, określonego wg głównych gatunków drzew,- klasy bonitacyjnej (jakościowej) drzewostanu.Wymiar podatku leśnego.Skala w podatku leśnym ma charakter proporcjonalny.Stawki są kwotowe i uzależnione od tego, czy las jest objęty planem urządzenia lasu.W lasach objętych takim planem stawka podatku wynosi równowartość pieniężną 0,200m2 drewna tartacznego iglastego z 1 ha przeliczeniowego lasu za rok podatkowy.Równowartość jest liczona w średnich cenach sprzedaży za 3 kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy.Ceny te są ustalane na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.Stawka podatku dotyczącego lasów nie objętych planem urządzenia wynosi równowartość pieniężną 0,3 q żyta z 1 ha rzeczywistego lasów i gruntów leśnych za rok podatkowy.Równowartość ta jest ustalana wg zasad obowiązujących przy wymiarze podatku rolnego.10.PODATKI LOKALNE.AKTY PRAWNE:1.Ustawa z 12.01.1991r.o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.Nr 9, poz.31, ze zm., ostatnia: Dz.U.z 1998r., Nr 160, poz.1058)2.Rozporządzenie Min.Fin.z 03.12.1998r.w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U.Nr 146, poz.954)Podatek od nieruchomości.Podatek od nieruchomości jest bardzo istotnym źródłem przychodów samorządowych.Jest to podatek lokalny, który w całości zasila budżety gmin.Zaliczany jest do podatków bezpośrednich, rzeczowych, zwyczajnych i obligatoryjnych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]