X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Często niosą oneistotne informacje o świecie zewnętrznym, relacjach łączących nas zinnymi ludzmi i procesach mających miejsce w na szejpodświadomości.Arystoteles jako pierwszy naukowiec Europy jest także autoremCopyright � AdamB.pl 118pierwszego znanego nam opisu zjawiska świadomego snu.W traktacie O snach stwierdza, iż często kiedy śpimy, jest coś wnaszej świadomości, co mówi nam, że to czego doświadczamy, totylko sen.Podobnie jak efekt widzenia podwójnego pojawiający siępodczas patrzenia bez skupienia, rozluznionym wzrokiem, na palecumieszczony w niewielkiej odległości od oczu, sprawia, że widzimydwa palce, nie skłania nas do uwierzenia, iż rzeczywiście są tam dwapalce, a nie jeden, jeżeli śpiący uprzytomni sobie, że śpi i jestświadomy stanu snu, podczas gdy postrzeżenie pojawia się wumyśle, ono pozostaje, lecz coś wewnątrz mówi nam o tym stanie:Postać Koriskosa jest tutaj, ale prawdziwy Koriskos nie jest obecny.Jak wynika z tego cytatu, Arystoteles uważał, iż warunkiemuświadomienia sobie, że śnimy, jest zdanie sobie sprawy z tego, żeśpimy.W rzeczywistości kolejność jest odwrotna.Skutkiemuświadomienia sobie stanu marzeń sennych jest wniosek o tym, żejesteśmy uśpieni.Sny w starożytnej Grecji były bardzo popularne jako zródłouzdrawiania lub zaleceń dotyczących kuracji.W świątyniachAsklepiosa, boskiego lekarza, pielgrzymi udawali się na nocnyspoczynek, podczas którego byli uzdrawiani albo doznawali sennegoobjawienia na temat swojej choroby i sposobów jej wyleczenia.Oskuteczności tego typu praktyk świadczy fakt, iż w II w.n.e.istniałona terenie Grecji i Rzymu aż trzysta świątyń tego boga.W naszym krótkim przeglądzie najważniejszych teorii snu wstarożytności nie sposób pominąć Artemidora z Efezu, autorasłynnego dzieła pt. Oneirokrytyka".Artemidor poświęcił życieanalizie marzeń sennych, czego wynikiem była bardzo interesującateoria i klasyfikacja snów.Zdaniem tego badacza do właściwejCopyright � AdamB.pl 119interpretacji snu należy podchodzić indywidualnie, mając szerokiewiadomości na temat życia śniącego, jego charakteru, osobowości,aktualnej sytuacji życiowej itp.Jednak pomimo tak nowoczesnych spostrzeżeń, większą częśćdzieła Artemidora stanowi zwykły sennik, w którym każdemusymbolowi przypisuje się określone znaczenie.W ten sposóbArtemidor z Efezu stał się protoplastą autorów prymitywnychsenników, które jeszcze w naszych czasach mają swoich zwolenników.Musimy jednak przyznać, iż jego teoria snów wpłynęła na poglądy takwielkiego autorytetu naukowego XX w., jakim jest Sigmund Freud.Obok tradycji antycznej ogromny wpływ na rozwój europejskiejkultury miało chrześcijaństwo, będące mieszaniną idei greckich ireligii żydowskiej.Według Biblii Bóg kontaktuje się z człowiekiem i swoim ludem nadwóch poziomach doświadczenia.Pierwszy poziom to wizje ispotkania w normalnym stanie czuwania.Zarezerwowany jest onwyłącznie dla bardzo uduchowionych osób, takich jak Mojżesz, Mariaczy Jezus.Zwykli ludzie otrzymują objawienia od Boga podczas snu.Jako przy kład może posłużyć sen Jakuba o drabinie wstępującej donieba lub sny Józefa, męża Marii.W Księdze Hioba zostało napisanewyraznie: We śnie, w nocnym widzeniu, gdy głęboki sen pada naludzi i oni śpią na swym łożu.Wtedy otwiera On ludziom uszy,niepokoi ich i ostrzega (33.15 i 16).W Księdze Liczb zaś Bóg mówi:Jeżeli jest u was prorok Pana, to objawiam mu się w widzeniu,przemawiam do niego we śnie.Lecz nie tak jest ze sługą moim,Mojżeszem (.) z ust do ust przemawiam do niego (.) i prawdziwąpostać Pana ogląda on (12.6,7,8).Jednak pomimo słów Biblii, chrześcijanie przeważnie traktowaliCopyright � AdamB.pl 120sny raczej jako natchnienie demonów aniżeli Boga.O słuszności tegopoglądu przekonywał ich  nieczysty", seksualny charakter wielusnów.Pomimo niezwykle represyjnej polityki Kościoła wobec wszelkichprzejawów indywidualnych poszukiwań duchowych, które mogłyzaprowadzić zainteresowanych snami prosto na stos, kolejnewzmianki o świadomym śnie zawdzięczamy św.Augustynowi i św.Tomaszowi z Akwinu.Wydaje się, że taki stan rzeczy jest wynikiemnie tylko genialnych analiz tych dwóch wybitnych umysłów, lecz takżegenialnej skuteczności biskupów, chrześcijańskich polityków izakonów rycerskich, a w pózniejszym okresie św.Inkwizycji wokrutnych prześladowaniach samodzielnie i nieortodoksyjniemyślących ludzi.W jednym z listów z 415 r.św.Augustyn przytacza serię snówGennadiusa, fizyka z Kartaginy, jako dowód możliwości posiadaniadoświadczeń po śmierci fizycznego ciała.Gennadiusa trapiływątpliwości dotyczące istnienia życia po śmierci [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl