[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Krajowy system bezpieczeństwa składa się przede wszystkimz sił militarnych odpowiedzialnych za zewnętrzne bezpieczeństwopaństwa (podsystem bezpieczeństwa militarnego (PBM) oraz siłyi środki niemilitarne (cywilne), odpowiedzialne za wewnętrzne bez-pieczeństwo państwa (podsystem bezpieczeństwa cywilnego PBC).Istotną rolę, szczególnie w fazie przedkryzysowej i wczesnegorozwoju kryzysu będą odgrywały oddziaływania polityczno  militar-ne.Jak określono to wcześniej podsystem bezpieczeństwa militar-nego który scala system reagowania kryzysowego MON obejmującyswym zasięgiem wszystkie systemy wspomagania dowodzeniawchodzące w skład dowództw w pionie powoływanego DowództwaPołączonego jak też Wojewódzkie Sztaby Wojskowe i bazy zaopa-trzenia.Elementem łączącym System Reagowania KryzysowegoMON (w ramach którego poprzez dyżurną służbę operacyjną prowa-dzony jest między innymi stały monitoring ewentualnych zagrożeń)z podsystemem bezpieczeństwa cywilnego jest Centrum Reagowa-nia Kryzysowego MON które w więzi deskryptywnej przekazuje mel-dunki sytuacyjne z podsystemu bezpieczeństwa militarnego do Rzą-dowego Centrum Koordynacji Kryzysowej.W tej samej więzi CRKMON otrzymuje oceny ze wszystkich elementów podsystemu bez-pieczeństwa cywilnego.Stanowisko Kierowania Reagowaniem Kryzysowym (SKRK)stanowi główny komponent systemu informacyjnego dla sztabówkryzysowych, zabezpieczający funkcjonalne wspomagania wykony-wania zadań z zakresu reagowania kryzysowego na szczeblu MONi jest powiązany informacyjnie z niższymi szczeblami systemu Re-agowania Kryzysowego oraz systemami kryzysowymi innych państwwspółpracujących (zarówno w ramach sojuszu jaki i PdP).Dlatego53 też SKRK jest lokalną siecią zautomatyzowanych stanowisk pracyoraz serwerów (tzw.struktura techniczna) obsługiwanych przez Sys-tem Informatyczny SKRK (tzw.struktura programowa), który zabez-piecza i wspomaga efektywne wykonywania zadań przez personelSKRK.PREZYDENTPARLAMENTPREZES RADY MINISTR�WOGNIWAOGNIWAPOZAMILITARNEPOZAMILITARNEKomitet Rady MinistrówNATONATOdo Spraw Zarządzania w SytuacjachKryzysowych" EARDCC" EARDCCBIUROBIUROBEZPIECZECSTWABEZPIECZECSTWA" SHAPE" SHAPENARODOWEGONARODOWEGORZDOWERZDOWEPODSYSTEMPODSYSTEMCENTRUMCENTRUMBEZPIECZECSTWABEZPIECZECSTWAKOORDYNACJIKOORDYNACJIMILITARNEGOMILITARNEGONARODOWENARODOWEKRYZYSOWEJKRYZYSOWEJCENTRACENTRAZARZDZANIAZARZDZANIAKRYZYSOWEGOKRYZYSOWEGOSKRK MINISTERinnych państwinnych państw OBRONYNARODOWEJCENTRUM REAGOWANIAKRYZYSOWEGOMON" ZESP�A KRYZYSOWY MON;INNE INSTYTUCJEINNE INSTYTUCJE" SKRK" SKRKKRAJOWEKRAJOWE(KG PSP, KPPOW,(KG PSP, KPPOW,Rodzaje więziIMGW, PAA itp.)IMGW, PAA itp.)Więz deskryptywnaWOJEW�DZKIEWOJEW�DZKIEWięz dyrektywnaCRKCRKWięz współdziałaniaRys.1.9.1.Więzi informacyjne SRK MON z otoczeniemJakie w związku z tym informacje są przekazywane w poszcze-gólnych więziach informacyjnych?Więz deskryptywnaWięzią tą przesyłane są informacje sytuacyjne, opisowe.Przedewszystkim w formie meldunków sytuacyjnych, które przesyłane są wobu podsystemach tzn.PBC i PBM do centrów reagowania kryzyso-wego w ramach prowadzonego monitoringu.W PBM meldunki teprzesyłane są poprzez Dyżurną Służbę Operacyjną do części opera-cyjnej SKRK, meldunki te pozwalają na bieżąco prowadzić oceny za-grożeń i stanowią podstawę do dokonywania analiz na tej podstawieRządowe Centrum Koordynacji Kryzysowej dokonuje oceny zagrożeńsystemu bezpieczeństwa państwa.Rodzaje przesyłanych dokumen-tów oraz więzi deskryptywne przedstawia rys.1.9.2.54 PREZYDENTPARLAMENTPREZES RADY MINISTR�WOGNIWAOGNIWAPOZAMILITARNEPOZAMILITARNEKomitet Rady MinistrówNATONATOdo Spraw Zarządzania w SytuacjachKryzysowych" EARDCC" EARDCCBIUROBIUROBEZPIECZECSTWABEZPIECZECSTWA " SHAPE" SHAPENARODOWEGONARODOWEGORZDOWERZDOWEPODSYSTEMPODSYSTEMCENTRUMCENTRUMBEZPIECZECSTWABEZPIECZECSTWAKOORDYNACJIKOORDYNACJIMILITARNEGOMILITARNEGONARODOWENARODOWEKRYZYSOWEJKRYZYSOWEJCENTRACENTRAZARZDZANIAZARZDZANIAKRYZYSOWEGOKRYZYSOWEGOSKRK MINISTERinnych państwinnych państw OBRONYNARODOWEJMeldunekMeldunekCENTRUM REAGOWANIAsytuacyjnysytuacyjnyKRYZYSOWEGOMON" ZESP�A KRYZYSOWY MON;INNE INSTYTUCJEINNE INSTYTUCJE" SKRK" SKRKOcenaOcenaKRAJOWEKRAJOWEKomunikatKomunikat(KG PSP, KPPOW,(KG PSP, KPPOW,Rodzaje więziIMGW, PAA itp.)IMGW, PAA itp.)Więz deskryptywnaWOJEW�DZKIEWOJEW�DZKIEW więzi tej elementy podległe przesyłająmeldunki sytuacyjne, natomiast elementy CRKCRKnadrzędne mogą przesyłać oceny komunikaty itp.Rys.1.9.2.Więzi deskryptywna SRK i SRK MONWięz dyrektywnaW przypadku zaistnienia sytuacji kryzysowej i konieczności poda-nia jej rozwiązania, dokonuje się tego poprzez więz dyrektywną, gdyżta więz służy do przekazywania informacji imperatywnej opracowy-wanej w formie dokumentów rozkazodawczych takich jak RozkazOperacyjny który jest opracowany na podstawie planu reagowania.Więz ta zasadniczo łączy elementy jednego z podsystemów, jednakw pewnych sytuacjach może łączyć elementy obu podsystemów naróżnych poziomach w zależności od charakteru kryzysu (militarny czyteż niemilitarny) oraz od tego kto tzn.który z poziomów kieruje podję-tym działaniem (tzn.: czy sytuacja wymaga podjęcia działania naszczeblu krajowym, resortowym, czy też może tylko na szczeblu re-gionalnym  wojewódzkim).Rodzaje przesyłanych dokumentów orazwięzi deskryptywne przedstawia rys.1.9.3.55 PREZYDENTPARLAMENTPREZES RADY MINISTR�WOGNIWAOGNIWAPOZAMILITARNEPOZAMILITARNEKomitet Rady Ministrówdo Spraw Zarządzania w SytuacjachKryzysowychRZDOWERZDOWEPODSYSTEMPODSYSTEMCENTRUMCENTRUMBEZPIECZECSTWABEZPIECZECSTWAKOORDYNACJIKOORDYNACJIMILITARNEGOMILITARNEGOKRYZYSOWEJKRYZYSOWEJSKRK MINISTERRodzaje więziOBRONYWięz dyrektywnaNARODOWEJCENTRUM REAGOWANIAKRYZYSOWEGOMONPlan RozkazPlan Rozkaz" ZESP�A KRYZYSOWY MON;reagowania operacyjnyreagowania operacyjnyINNE INSTYTUCJEINNE INSTYTUCJE" SKRK" SKRKW więzi tej przekazywane są informacjeKRAJOWEKRAJOWEimperatywne w formie dokumentów(KG PSP, KPPOW,(KG PSP, KPPOW,rozkazodawczych np.: plany reagowaniaIMGW, PAA itp.)IMGW, PAA itp.)(w czasie przed kryzysem) rozkazyoperacyjne (w trakcie jego trwania).Wojewódzkie SztabyWOJEW�DZKIEWOJEW�DZKIEWojskoweCRKCRKDSO WSzWRys.1.9.3.Więzi dyrektywna SRK i SRK MONWięz współdziałaniaW trakcie rozwiązywania sytuacji kryzysowych, oraz w okresiezapobiegania sytuacjom kryzysowym, zarówno elementy obu podsys-temów bezpieczeństwa wewnętrznego, jak i cały system bezpieczeń-stwa państwa może współdziałać z elementami zewnętrznymi zarów-no w ramach NATO jaki z państwami z PdP w rozwiązywaniu sytuacjikryzysowych.Z tego celu służy więz współdziałania którą mogą byćprzesyłane wszystkie niezbędne informacje w następującej formie: wformie dokumentów informacyjnych np.: meldunków sytuacyjnych, wktórych można przekazać informację o zaistniałym zagrożeniu orazpodjętym działaniu; w formie dokumentów planistycznych np [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl