[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kiedy natomiast miłość nie jestprzeniknięta ową afirmacją wartości osoby, wówczas jest jakąś miłością zdezintegrowaną, a właściwie nie jestmiłością, chocia\ odnośne reakcje czy te\ prze\ycia mogą mieć jak najbardziej miłosny (erotyczny) charakter.Odnosi się to w szczególnej mierze do miłości pomiędzy kobietą a mę\czyzną.Miłość w pełnym tegosłowa znaczeniu jest cnotą, a nie tylko uczuciem ani te\ tym bardziej tylko podnieceniem zmysłów.Cnota tatworzy się w woli i dysponuje zasobami jej duchowej potencjalności, czyli stanowi autentyczne zaanga\owanie18 Wartość samej osoby tj.osoby jako osoby, a nie jako np.określonej natury ujednostkowionej na swój sposób to sama osoba odczytana jako wartość całkiem swoista i elementarna, a więc niezale\nie od jej takich czy innych kwalifikacji fizycznych czypsychicznych, od jej zewnętrznego czy wewnętrznego stanu posiadania.Osoba w tym znaczeniu stanowi podmiot ewentualnych inicjatywi zaanga\owań konstytucjonalnie swój własny , pojedynczy i niepodzielny tak, \e ani trochę nie mo\e on być czymś lub kimś innym,mo\e natomiast bez uszczerbku dla tej swojej (jak równie\ cudzej) to\samości gościć w sobie inne osoby i przemieszkiwać w nichjako dar cieszący się wzajemną afirmacją we wspólnocie osób.Akty stanowienia o sobie po dojściu danej osoby do władania swojąnaturą to nie tylko czynności, ale i postawy poznawcze i po\ądawcze, poprzez które kontaktuje się ona ze światem osób i ze światemrzeczy.Niezale\nie od tego, co wykazuje w niej tego rodzaju autodeterminacyjną proweniencję, sama ju\ jej natura ukwalifikowana jest wokreślony sposób, m.in.seksualnie, co stanowi dla niej wrodzoną i stałą okoliczność wewnętrzną postępowania moralnego, a tak\e swoiste instrumentarium , poprzez które działa i spełnia swój los. Miłość i odpowiedzialność Karol Wojtyła 49wolności osoby-podmiotu płynące z prawdy o osobie-przedmiocie.Miłość jako cnota \yje w woli nastawieniemna wartość osoby, ona więc jest zródłem tej afirmacji osoby, która przenika wszystkie reakcje, prze\ycia i całe wogóle postępowanie.Miłość, która jest cnotą, nawiązuje do miłości uczuciowej oraz do tej, która zawiera się po\ądaniuzmysłowym.Nie chodzi bowiem w porządku etycznym bynajmniej o to, aby zatrzeć lub pominąć wartośćseksualną, na którą reagują zmysły i uczucie.Chodzi tylko o to, a\eby wartość tę mocno związać z wartościąosoby, skoro miłość zwraca się nie do samego ciała ani te\ nawet nie do samego człowieka drugiej płci , alewłaśnie do osoby.Co więcej tylko przez zwrot do osoby miłość jest miłością.Nie jest miłością przez zwrot dosamego ciała osoby, tu bowiem wyraznie uwydatnia się chęć u\ywania, która zasadniczo jest miłościprzeciwna.Nie jest te\ jeszcze miłość sobą przez sam zwrot uczuciowy w stronę człowieka drugiej płci.Wiadomo przecie\, \e to uczucie oparte tak mocno na wra\eniu i odczuciu kobiecości czy te\ męskości mo\e się z czasem jakby wyczerpać w świadomości emocjonalnej tak mę\czyzny, jak i kobiety, je\eli nie jestmocno związane z afirmacją osoby, tej mianowicie, której mę\czyzna zawdzięcza prze\ycie kobiecości , czyte\ tej, której kobieta zawdzięcza prze\ycie męskości 19.Uczuciowość seksualna porusza się wcią\ wśród wielu takich prze\yć, wśród wra\eń odbieranych odwielu osób.Podobnie te\ zmysłowość porusza się wśród wielu ciał , w obecności których budzi się odczucie przedmiotu mo\liwego u\ycia.Właśnie dlatego miłość nie mo\e opierać się na samej zmysłowości ani nawetna samej uczuciowości.I jedna, i druga bowiem w jakiś sposób rozmija się z osobą, nie dopuszcza lub bodaj niedoprowadza do jej zaafirmowania.Dzieje się tak mimo tego, \e miłość uczuciowa zdaje się tak bardzoprzybli\ać do człowieka i tak bardzo te\ przybli\ać człowieka.A przecie\ i ona przybli\ając człowieka mo\e łatwo rozmijać się z osobą.Wypadnie jeszcze wrócić do tego i w tym rozdziale, i w rozdziale III.Obserwacja \ycia nasuwa bowiem myśl, \e miłość uczuciowa zapala się, zwłaszcza u ludzi o pewnym pokrojupsychiki, niejako od samego zjawiska człowiek , jeśli jest ono nasycone odpowiednim ładunkiem kobiecościlub męskości , ale sama z siebie miłość ta nie posiada takiej dojrzałej spoistości wewnętrznej, jakiej domaga siępełna prawda o osobie będącej właściwym przedmiotem miłości.Afirmacja wartości osoby, w której znajduje odzwierciedlenie pełna prawda o przedmiocie miłości, musisobie dopiero zyskiwać pozycję wśród tych prze\yć erotycznych, których podmiotem najbli\szym jest bądzzmysłowość, bądz te\ uczuciowość człowieka.Afirmacja wartości osoby idzie przy tym w dwóch zwłaszczakierunkach, wyznaczając w ten sposób najogólniej tereny moralności seksualnej.Z jednej strony idzie ona wkierunku pewnego opanowania tych prze\yć, których bezpośrednim zródłem jest zmysłowość i uczuciowośćczłowieka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]