[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Kiedy natomiast  miłość nie jestprzeniknięta ową afirmacją wartości osoby, wówczas jest jakąś miłością zdezintegrowaną, a właściwie nie jestmiłością, chocia\ odnośne reakcje czy te\ prze\ycia mogą mieć jak najbardziej  miłosny (erotyczny) charakter.Odnosi się to w szczególnej mierze do miłości pomiędzy kobietą a mę\czyzną.Miłość w pełnym tegosłowa znaczeniu jest cnotą, a nie tylko uczuciem ani te\ tym bardziej tylko podnieceniem zmysłów.Cnota tatworzy się w woli i dysponuje zasobami jej duchowej potencjalności, czyli stanowi autentyczne zaanga\owanie18 Wartość samej osoby  tj.osoby jako osoby, a nie jako np.określonej natury ujednostkowionej na swój sposób  to sama osoba odczytana jako wartość całkiem swoista i elementarna, a więc niezale\nie od jej takich czy innych kwalifikacji fizycznych czypsychicznych, od jej zewnętrznego czy wewnętrznego  stanu posiadania.Osoba w tym znaczeniu stanowi podmiot ewentualnych inicjatywi zaanga\owań konstytucjonalnie  swój własny , pojedynczy i niepodzielny tak, \e  ani trochę nie mo\e on być czymś lub kimś innym,mo\e natomiast  bez uszczerbku dla tej swojej (jak równie\ cudzej) to\samości   gościć w sobie inne osoby i  przemieszkiwać w nichjako  dar cieszący się wzajemną afirmacją we wspólnocie osób.Akty  stanowienia o sobie  po dojściu danej osoby do władania swojąnaturą  to nie tylko czynności, ale i  postawy poznawcze i po\ądawcze, poprzez które kontaktuje się ona ze światem osób i ze światemrzeczy.Niezale\nie od tego, co wykazuje w niej tego rodzaju  autodeterminacyjną proweniencję, sama ju\ jej natura ukwalifikowana jest wokreślony sposób, m.in.seksualnie, co stanowi dla niej wrodzoną i stałą  okoliczność wewnętrzną postępowania moralnego, a tak\e swoiste instrumentarium , poprzez które działa i  spełnia swój los.  Miłość i odpowiedzialność  Karol Wojtyła 49wolności osoby-podmiotu płynące z prawdy o osobie-przedmiocie.Miłość jako cnota \yje w woli nastawieniemna wartość osoby, ona więc jest zródłem tej afirmacji osoby, która przenika wszystkie reakcje, prze\ycia i całe wogóle postępowanie.Miłość, która jest cnotą, nawiązuje do miłości uczuciowej oraz do tej, która zawiera się po\ądaniuzmysłowym.Nie chodzi bowiem w porządku etycznym bynajmniej o to, aby zatrzeć lub pominąć wartośćseksualną, na którą reagują zmysły i uczucie.Chodzi tylko o to, a\eby wartość tę mocno związać z wartościąosoby, skoro miłość zwraca się nie do samego  ciała ani te\ nawet nie do samego  człowieka drugiej płci , alewłaśnie do osoby.Co więcej  tylko przez zwrot do osoby miłość jest miłością.Nie jest miłością przez zwrot dosamego  ciała osoby, tu bowiem wyraznie uwydatnia się chęć u\ywania, która zasadniczo jest miłościprzeciwna.Nie jest te\ jeszcze miłość sobą przez sam zwrot uczuciowy w stronę człowieka drugiej płci.Wiadomo przecie\, \e to uczucie  oparte tak mocno na wra\eniu i odczuciu  kobiecości czy te\  męskości mo\e się z czasem jakby wyczerpać w świadomości emocjonalnej tak mę\czyzny, jak i kobiety, je\eli nie jestmocno związane z afirmacją osoby, tej mianowicie, której mę\czyzna zawdzięcza prze\ycie  kobiecości , czyte\ tej, której kobieta zawdzięcza prze\ycie  męskości 19.Uczuciowość seksualna porusza się wcią\ wśród wielu takich prze\yć, wśród wra\eń odbieranych odwielu osób.Podobnie te\ zmysłowość porusza się wśród wielu  ciał , w obecności których budzi się odczucie przedmiotu mo\liwego u\ycia.Właśnie dlatego miłość nie mo\e opierać się na samej zmysłowości ani nawetna samej uczuciowości.I jedna, i druga bowiem w jakiś sposób rozmija się z osobą, nie dopuszcza lub bodaj niedoprowadza do jej zaafirmowania.Dzieje się tak mimo tego, \e miłość uczuciowa zdaje się tak bardzoprzybli\ać do człowieka i tak bardzo te\ przybli\ać człowieka.A przecie\ i ona  przybli\ając  człowieka mo\e łatwo rozmijać się z  osobą.Wypadnie jeszcze wrócić do tego i w tym rozdziale, i w rozdziale III.Obserwacja \ycia nasuwa bowiem myśl, \e miłość uczuciowa zapala się, zwłaszcza u ludzi o pewnym pokrojupsychiki, niejako od samego zjawiska  człowiek , jeśli jest ono nasycone odpowiednim ładunkiem  kobiecościlub  męskości , ale sama z siebie miłość ta nie posiada takiej dojrzałej spoistości wewnętrznej, jakiej domaga siępełna prawda o osobie będącej właściwym przedmiotem miłości.Afirmacja wartości osoby, w której znajduje odzwierciedlenie pełna prawda o przedmiocie miłości, musisobie dopiero zyskiwać pozycję wśród tych prze\yć erotycznych, których podmiotem najbli\szym jest bądzzmysłowość, bądz te\ uczuciowość człowieka.Afirmacja wartości osoby idzie przy tym w dwóch zwłaszczakierunkach, wyznaczając w ten sposób najogólniej tereny moralności seksualnej.Z jednej strony idzie ona wkierunku pewnego opanowania tych prze\yć, których bezpośrednim zródłem jest zmysłowość i uczuciowośćczłowieka [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • ciaglawalka.htw.pl